پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۸
استاندار گیلان گفت: «دستور دادیم هیچ‌گونه برنج خارجی و داخلی اصلا و ابدا از مرزهای اردبیل، رودبار و رودسر وارد گیلان نشود بلکه فقط باید از استان خارج شود.» آن‌چنان که پیداست واردات بی‌رویه برنج در ماه‌های اخیر، ضربه سنگینی به اقتصاد کشاورزان گیلانی زده و وضعیت برنج و برنج‌کاران گیلانی به قدری وخیم است که بعید به نظر می‌رسد این وعده استاندار هیچ دردی از آن‌ها دوا کند.

شعارسال: در روزهای اخیر استاندار گیلان در جمع کشاورزان گیلانی با بیان آن که تا چهار ماه آینده و مشخص شدن میزان برنج برداشت شده از شالیزارها کسی حق واردات برنج را نخواهند داشت، گفته است: «دستور دادیم هیچ‌گونه برنج خارجی و داخلی اصلا و ابدا از مرزهای اردبیل، رودبار و رودسر وارد گیلان نشود بلکه فقط باید از استان خارج شود.»

وعده های آقای استاندار دردی از برنجکاران گیلانی دوا نمی کند!

این سوال مطرح است که مگر سهم مصرف برنج در گیلان نسبت به کل کشور چقدر است که استاندار تصور می‌کند با وعده ممنوعیت ورود برنج به استان، وضعیت بازار تنظیم می‌شود؟

آن‌چنان که پیداست واردات بی‌رویه برنج در ماه‌های اخیر، ضربه سنگینی به اقتصاد کشاورزان گیلانی زده و وضعیت برنج و برنج‌کاران گیلانی به قدری وخیم است که بعید به نظر می‌رسد این وعده استاندار هیچ دردی از آن‌ها دوا کند.

جالب است بدانید در حالی که شلتوک برنج هاشمی در سال گذشته قریب به 60 هزار تومان خرید و فروش می‌شد، با واردات برنج خارجی، قیمت شلتوک تازه برداشت شده کشاورزان گیلانی با 50 درصد کاهش به 30 هزار تومان رسیده است و این موضوع در این تورم و گرانی افسارگسیخته، تیر خلاصی است بر پیکره نیمه جان کشاورزی گیلان.

مشخص نیست آن زمان که مردم و رسانه‌ها فریاد می‌زدند که جلوی واردات بی‌رویه برنج باید گرفته شود، استاندار و نمایندگان استان چرا هیچ رایزنی و اقدام عملی برای این مهم انجام ندادند و حال که کار از کار گذشته است، به دنبال حرف درمانی و وعده‌های بی سرانجام هستند.

بزودی و در روزهای آینده مشخص خواهد شد که تا چه اندازه وعده‌‌های آقای استاندار برای حل مشکلات کشاورزان گیلانی، در عمل کارآمد و یا بی تاثیر و ناکارآمد خواهد بود.

به نظر می‌رسد با این روند و با سرخوردگی برنجکاران گیلانی، از هم‌اکنون باید نگران سال‎‌های بعد بود که این قشر زحمتکش، عطای کاشت برنج را به لقایش نبخشند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گیل خبر، تاریخ انتشار: 17مرداد1402، کدخبر: 489196، gilkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین