پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
اواسط مرداد ماه سال جاری بود که ۸ برنامه ایران خودرو برای خروج از بحران و زیان ۸۳.۲ هزار میلیاردی از طرف این خودروساز اعلام شد. هشت برنامه ای که نگاه به آن هر فرد صاحب نظری را دچار خنده ( بهتر بگوییم ،پوزخند) می کرد. برنامه هایی که اگر اجرایی می شدند ، تنها باعث صفر کردن اسمی ضرر و زیان تجمیعی سالیانه شده و کمتر تاثیری روی روندهای ناکارآمد کاری و بعضا فسادآلود در این شرکت بزرگ نخواهند داشت و حتی فضای مطلوبتری را جهت چپاول برای بعضی ها ،باز می کرد. این هشت پیشنهاد رانتی با هشت پیشنهاد جدید جایگزین شده و ارایه می گردد.

شعارسال: شرکت ایران خودرو در اواسط مرداد ماه ۱۴۰۲ با اعلام ۸ برنامه برای خروج از زیان خواستار تداوم حضور در بازار دوم معاملات بورس تا رفع موانع و حصول نتایج شد. بر اساس این خبر، "خودرو" درخصوص برنامه‌ها جهت خروج از شمولیت مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت اعلام کرد: این شرکت به دلیل اعمال تحریم‌ها، رشد بی‌رویه نرخ تورم و افزایش افسارگسیخته نرخ نهاده‌های تولید از یک سو و اعمال قیمت گذاری دستوری فروش محصولات طی سنوات گذشته، مشمول مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده است؟

هشت برنامه پیشنهادی برای احیای ایران خودرو با کمترین رانت و فساد

طبق صورت‌های مالی حسابرسی شده سال مالی ۱۴۰۱، شرکت اصلی با سرمایه اسمی ۳۰ هزار میلیارد تومانی متحمل ۷۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته شده است (زیان انباشته تلفیقی ۸۹ هزار میلیارد تومان است). مبلغ زیان انباشته شرکت اصلی تا پایان دوره ۳ ماه اول سال جاری به ۸۳.۲ هزار میلیارد تومان رسید. این شرکت دارای ۲۰ میلیون سهامدار (حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور) شامل بیش از ۱۹ میلیون سهامدار سهام عدالت بوده و از شاخص‌های مهم این شرکت پیشگام بودن در بازار سرمایه است که تغییرات قیمتی و بازدهی سهام این شرکت اثر بالایی در شاخص بورس دارد. شرکت در سنوات گذشته نیز نسبت به برگزاری مجمع فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال یا تداوم فعالیت اقدام کرده و برنامه‌ریزی برگزاری مجمع برای پایان مرداد سال جاری صورت گرفته است. اهم برنامه‌ها جهت خروج از وضعیت بحرانی فوق به شرح ذیل است:

۱. مکاتبه با وزارت صنعت و دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به منظور انجام تجدید ارزیابی دارایی‌ها بر اساس استاندارد‌های ۱۱ و ۱۵ حسابداری و عدم منظور کردن محدودیت زمانی ۵ ساله مندرج در ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی و حمایت از کالای ایرانی، مصوبه هیات وزیران.

۲. پیگیری به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی ماده ۹۰ قانون اجرایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴،

۳. پیگیری استفاده از ظرفیت بورس کالا در جهت سودآوری و بهبود شرایط نقدینگی

۴. برنامه آماده سازی شرکت‌های غیر بورسی گروه جهت پذیرش در بازار سرمایه با هدف اصلاح ساختار مالی و تامین منابع مالی

۵. پیگیری مستمر موضوع راهبردی اصلاح قیمت به منظور توقف ایجاد زیان انباشته

۶. ترکیب بهینه و اقتصادی تولید محصولات

۷. واگذاری دارایی‌ها و اموال غیر مولد

۸. بررسی و تعامل با سازمان بورس به منظور اخذ مجوز افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم

همانگونه گه قابل ملاحظه است، این هشت پیشنهاد، پیشنهاداتی رانتی بوده که نه تنها تاثیری بر اصلاح فرآیند‌ها و ناکارآمدی موجود نداشته، بلکه ممکن است بدلیل کاهش فشار زیان انباشته از روی دوش شرکت، فضا را برای تداوم سو استفاده‌های مالی و ناکارامدی مدیریتی و شاید فساد‌های جدید، فراهم کند.

 

هشت برنامه پیشنهادی برای احیای ایران خودرو با کمترین رانت و فساد



هشت پیشنهاد عملیاتی ما عبارتند از:

۱) افشای وضعیت شرکت‌های زیرمجموعه، شرکت‌های تو دلی و شرکت‌هایی که ایران خودرو از طریق شرکت‌های زیر مجموعه و تودلی، سهامی بالغ بر ۲۰ درصد دارد (سهامداری مستقیم و غیر مستقیم) و واگذاری، انحلال یا خروج از سهامداری با رویکرد استفاده از خدمات سایر شرکت‌های همانند بیرونی.

۲) حسابرسی مجدد و متعهدانه ایران خودرو و شرکت‌های تابعه برای دوره ده ساله و گزارش وقوع جرم برای کلیه مدیران متخلف از طرف سازمان بازرسی به قوه قضائیه.

۳) اخراج، بازخرید و قطع همکاری با کلیه نیرو‌های انسانی و مدیریتی مازاد در شرکت.

۴) مصوب سازی آئین نامه انتصابات مدیریتی و نیروی انسانی با کمترین حق تفسیر و امکان دور زده شدن توسط مدیران. همچنین ماموریت گرا کردن انتصابات مدیریتی با بازرسی و نظارت دقیق سالیانه و کنار نهادن زود هنگام مدیران ناکارآمد و رسوبی. در کنار صیانت از انتصابات مدیریتی و دور کردن شرکت از فشار‌های پشت پرده صاحبان قدرت خاص.

۵) خارج کردن اختیارات تصمیم گیری شرکت از دست قطعه ساز با تزریق نماینده در هیات مدیره.

۶) الزام به شفاف سازی کلیه قرارداد‌های مزایده و مناقصه شرکت، شرکت‌های زیر مجموعه و شرکت‌های تودلی با ذکر کلیه جزئیات تا سرحد رقبای شرکت کرده در فراخوان برای کلیه قرارداد‌های بالای ۱۰ میلیون تومان (قرارداد‌های گوچک، متوسط، بزرگ) و ترک تشریفات ها. همچنین تعریف کمیته پیگیری اعتراضات و رسیدگی به تعارض منافع.

۷) قیمت گذاری خودرو بر اساس دو شاخصه بهای تمام شده داخلی و وضعیت خودروی خارجی متشابه (به منظور ایجاد رقابت) با حاشیه سود حداکثر ۲۰ درصدی.

۸) الزام ایران خودرو به رعایت استاندارد‌های فنی، ایمنی و نوآورانه در تولید و ممانعت قانونی از تولید مستمر خودرو‌های متعارف با نظر داشت به نوآوری‌های جهانی.

این برنامه‌های پیشنهادی، شرکت را از فضا‌های آلوده و فسادآمیز رانتی دور نموده و ورودی‌های کارامد مبتنی بر شایسته سالاری را جایگزین نموده و بشکل تدریجی، شاهد اصلاخ و قدرت گیری مجدد شرکت خواهیم بود. ناگفته نماند که با اجرای این برنامه، دلمان به حال بعضی ولگرد‌های بی خانمان شده می‌سوزد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین