پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۶۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
هزینه مالی راهپیمایی اربعین ارتباط نزدیکی به برآورد درست از آمار افراد خارج شده از مرز دارد. برآورد هزینه حمل و نقل( شیوه رسیدن هوایی و زمینی و ریلی به مرز و خروج از مرز ، هزینه سفرهای رفت و برگشتی درون کشور عراق ، هزینه برگشت به مقصد)، هزینه ۱۲۰۰ موکب و موکب دارهای درون ایران و موکب های ایرانی و عراقی در درون عراق، هزینه هتلینگ و اقامت بخشی از زوار که از خدمات هتل و مهمان پذیری استفاده می کنند، هزینه حدود ۵۰۰ هزار تومان برای هر مسافر برای خریدهای حاشیه ای در عراق و ایران ، هزینه تامین امنیت و حجم نیروی انسانی در سه حوزه انتظامی-نظامی و امنیتی ، هزینه اداری و ستادهای اداری درون کشور،هزینه های پرچم و پارچه، هزینه های رسانه ای و تبلیغاتی و پوشش خبری،هزینه های ارتباطی درون و برون مرزی بین شهروندان، از مهمترین مولفه های محاسبه هزینه های اربعین است.اما انچه که مسلم است ،این هزینه کردها باید دارای توجیه اقتصادی نیز باشد. تقویت حوزه باوری و تدارک سفر زیارتی با حفظ تکریم حداکثری شهروندان ایرانی ، استفاده حداکثر سیاسی- دیپلماتیک و نظامی از این رویداد، بهره برداری های درست تمدنی از این رویداد ، غنابخشی محتوایی با ارتقا اثرگذاری اموزشی و تربیتی روی شهروندان، کمترین حوزه های بهره برداری برای توجیه هزینه های مالی راهپیمایی اربعین خواهد بود.هزینه های این مراسم تلفیقی از چهار روش تامین شخصی و خانوادگی، مشارکت عمومی و مردمی ، محفلی- خیریه ای ، دولتی و شرکتی(مستقیم-غیرمستقیم) تامین می شود. آنچه که در تامین هزینه ها بشکل دولتی و شرکتی مهم است، شفافیت هزینه کردها و منابع تخصیص می باشد.

شعارسال: زائران اربعین هر ساله از نجف به کربلا با موکب‌هایی که در مسیر است پذیرایی می‌شوند. یکی از هزینه‌های موثر در جریان گردش مالی در مراسم اربعین، همین هزینه‌های خورد و خوراک به شمار می‌رود.

هزینه تقریبی راهپیمایی اربعین چقدر بوده و چگونه تامین می شود؟

با توجه به این مساله اگر ما، ۲۲ میلیون نفر را در نظر بگیریم که به‌طور متوسط ۵ روز در راه بوده باشند، هر روز غذای آن‌ها برای صبحانه، ناهار، شام و آب آشامیدنی بیش از میلیارد‌ها تومان می‌شود. سید حمید حسینی می‌گوید: «شما به این رقم باید درصد کالا‌های وارداتی به عراق را هم حساب کنید که گردش مالی بزرگی را میان عراق و کشور‌های همسایه‌اش رقم می‌زند.»

سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین هم اعلام کرده، «هزار و ۲۰۰ موکب در مرز‌های ما فعالیت شبانه‌روزی داشتند. مساله آب و یخ برای ما مهم بود بنابراین بیش از ۱۴۰ میلیون بطری آب برای زوار عزیز فراهم و ۳۱۰ هزار قالب یخ ۲۰ کیلویی را تولید کردیم و کارخانه‌های تولید یخ را در مرز‌ها مستقر کردیم.مساله مهمی بود که به فضل خدا انجام شد.»

 افزون بر این خدمات یکی از زائران می‌گوید که چند شرکت عراقی و موسسه‌های خیریه و هزاران داوطلب، مسوولیت تامین غذای مردم را در مراسم به عهده داشتند. مردمی که بیش از محلی برای اقامت تنها به زیارت می‌اندیشیدند و بسیاری از مردم عراق در‌های خانه‌های خود را به روی زوار کربلا باز کرده بودند، اما اگر فقط نگاه کلی و سرانگشتی به هزینه‌های اقامت داشته باشیم، می‌بینیم که عراق چه گردش مالی را در این شب‌ها داشته است.

به گفته بسیاری از زوار بیش از هزار هتل و اقامت‌گاه و مسافرخانه فقط در کربلا است البته اگر اقامت مردم در نجف و سایر شهر‌های عراق را نادیده بگیریم. از سوی دیگر به گفته بسیاری از زائران در این مدت حتی یک جای خالی برای اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها وجود نداشته و هر هتل به‌طور متوسط ۲۰۰ اتاق داشته باشد و هزینه اقامت به‌طور متوسط شبی ۳ میلیون تومان باشد، بنابراین ۶۰۰ میلیارد تومان فقط برای اقامت هزینه در این مدت شده است.

*شرایط حمل و نقل اربعین

یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌ها در برگزاری مراسم اربعین همواره حمل‌ونقل بوده که مهم‌ترین گردش مالی هم برای مردم عراق داشته است. اگر فقط ما ایران را در نظر بگیریم و روش‌های رسیدن به کربلا هواپیمایی، ریلی و زمینی، آن‌گاه متوجه مبالغ جابه‌جا شده می‌شویم. بر اساس آمار، هزار و ۳۷۲ مجوز پرواز از تهران به نجف و بغداد از مبدا فرودگاه امام (ره) برای ایام اربعین صادر شده که از این میزان تعداد ۵۱۸ مجوز مربوط به پرواز‌های فوق‌العاده است. نرخ پرواز‌ها به‌طور متوسط رفت و برگشت حدود ۸ میلیون تومان بوده که به جز آن باید گردش مالی در دو فرودگاه بغداد و نجف را هم افزود.

هزینه تقریبی راهپیمایی اربعین چقدر بوده و چگونه تامین می شود؟

از سوی دیگر پایش‌ها نشان می‌دهد که خروج از مرز مهران ۱/ ۴۷ درصد، شلمچه ۳/ ۲۵درصد، چذابه ۵/ ۹ درصد، خسروی ۳/ ۱۵ درصد، تمرچین ۵/ ۱ درصد و باشماق ۳/ ۱درصد بوده است که معمولا از هر مرزی به نجف به صورت متوسط رانندگان عراق ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزارتومان دریافت می‌کردند. به این گردش مالی می‌توان سفر سه هزار و ۳۴۱ نفر از طریق راه‌آهن به کرمانشاه و خرمشهر و همچنین تاکسی‌های اینترنتی ۷۲ هزار سفر زائران در مسیر رفت و برگشت را رقم زدند که بیشتر آن‌ها هنگام برگشت به یک تا دو میلیون می‌رسید. گردش مالی اربعین نشان از آینده اقتصادی پویایی برای عراق و همسایگانش خواهد داشت.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت عصرایران، تاریخ انتشار: 18شهریور1402، کدخبر: 906537، www.asriran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین