پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۲۰۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳
موضوع برنامه صف اول، مبارزه با مفاسد اقتصادی؛ از اصلاح بستر‌های فساد زا تا شفاف سازی عملکرد بانک‌ها بود که با حضور آقای محمدرضا یزدی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بررسی شد.رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: کسانی که در گذشته هم فسادی مرتکب شده باشند و فرار کرده و از زیر تیغ قوه قضائیه هم عبور کرده باشند، دوباره با جدیت تعقیب و بررسی می‌کنیم.

شعار سال: رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: کسانی که در گذشته هم فسادی مرتکب شده باشند و فرار کرده و از زیر تیغ قوه قضائیه هم عبور کرده باشند، دوباره با جدیت تعقیب و بررسی می‌کنیم.

موضوع برنامه صف اول، مبارزه با مفاسد اقتصادی؛ از اصلاح بستر‌های فساد زا تا شفاف سازی عملکرد بانک‌ها بود که با حضور آقای محمدرضا یزدی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بررسی شد.


از ادعا تا واقعیت ورود ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی جهت برخورد با متخلفان

سؤال: آقای یزدی درباره دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی بگویید که از نظر جایگاه چطور جایی است و آن جا چه اختیاراتی است و چه می‌کنید؟

محمدرضا یزدی؛ رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی: اگر من بخواهم موضوع ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی را ارائه دهم خوب است برگردم به مقدمه‌ای که یک اشاره‌ای هم در ابتدا صورت گرفت. از اردیبهشت سال ۱۳۸۰ مقام معظم رهبری به سران قوا فرمان هشت ماده‌ای دادند که اشاره شد من خیلی به نکاتی که امروز ما بر اساس آن‌ها داریم اقداماتمان، سیاست گذاری، اولویت بندی و رویکرد انجام دهیم می‌خواهم اشاره کنم. مردد نشدن مسئولین در مبارزه با فساد بر اثر مخالفت ها، ممکن است بعضی اقداماتی که در گذشته و حتی حال صورت می‌گیرد در ارتباط با برخی مفاسد یا برخورد با برخی از مفسدین مخالفت عده‌ای را در پی داشته باشد، آگاهانه یا ناآگاهانه، ولی ما بحمدلله بر اساس رویکردی که داریم هم خودمان و اعضای ستاد هیچ گونه تردیدی در این ندارند و امروز جدیت به خرج داریم می‌دهیم در برخورد با افراد فاسد و جلوگیری از مفاسد که من در ادامه صحبت به مواردی اشاره خواهم کرد. قاطعیتی که حضرت آقا فرمودند در عین این که دقت کنیم خدای ناکرده به کسی اتهام بی جایی نزنیم یا احیاناً با خائن یا کسی که اشتباه کرده یکسان برخورد نکنیم و گناه کوچک را با گناه بزرگ یکی نبینیم. این می‌تواند هم اطمینان مردم مان را به همراه داشته باشد که دارد برخورد می‌شود. یک دفعه گاه پیش آمده حالا من خیلی ساده بگویم گفتند با این افراد دون پایه برخورد می‌کنند با بزرگ‌ها برخورد نمی‌کنند. در صورتی که ما سعی مان این است اگر با کسی در سطوح پایین احیاناً جرایم کوچک لازم است برخورد شود، برخورد در حد خودش باشد یک دفعه یک برخورد سنگین با یک جرم کوچک نشود یا احیاناً یک برخود سبک با یک جرم بزرگ یا یک فاسد بزرگ نشود.

مجری: بعضی وقت‌ها کسانی که این جمله را می‌گویند منظورشان این نیست که مثلاً شما با مفاسد کوچک برخورد می‌کنید، با مفاسد بزرگ برخورد نمی‌کنید؛ یعنی شما که می‌گویم؛ نظام، دستگاه قضایی. بعضی وقت‌ها منظور این است که یک فساد بزرگ با عدد‌های نجومی وقتی اتفاق می‌افتد ظاهراً یک فردی جلوست و پشت آن فرد ممکن است کسانی که عناوین بزرگتر دارند مثلاً مسئولیت‌های بزرگتر دارند باشند.

یزدی: اساساً به تعبیر امروز یقه سفید‌ها گاهی جایی می‌ایستند که خودشان در تاریکی باشند و عده‌ای را می‌آورند جلو. الآن ما عده‌ای را داریم که با کارت‌های بانکی شان، کارت‌های بازرگانی که برای آن‌ها تهیه شده افرادی هستند که خودشان حتی نان شبشان را ندارند بخورند، ولی یک عده‌ای با آن نفوذی که دارند می‌روند این کارت‌های بازرگانی را فعال می‌کنند، به هر حال کالای زیادی می‌آورند، فرار مالیاتی می‌کنند، تعهدات ارزی انجام می‌دهند، بعد که مراجعه می‌کنی می‌بینی به یک فردی می‌رسی که هیچ مثلاً سابقه تجارتی نداشته. ما در رویکردی که الآن داریم حتماً به عقبه هم داریم می‌پردازیم که من باز در صحبت هایمان اشاره خواهم کرد که مسأله کارت‌های بازرگانی، مسأله شرکت‌های صوری و حساب‌هایی که متعلق به افراد ناتوان هستند در آن ذینفع واحد و سامانه‌هایی که در بانک مرکزی الحمدلله در دو سال گذشته ایجاد شده به آن خواهم پرداخت.

مطلب بعدی؛ پرهیز از تبعیض و استثناء قائل شدن در امر مبارزه با فساد است. حضرت آقا می‌فرمایند که با هیچ کس مماشات نکنید حتی کسانی که منسوب به ما باشند و خود شخص حضرت آقا. می‌خواهم عرض کنم ما امروز هیچ خط قرمزی الحمدلله در دولت و ستاد نداریم. تمام مواردی که گزارش می‌شود به جدیت می‌رویم با آن مسئول بالا صحبت می‌کنیم، برخورد می‌کنیم، احیاناً توجیه می‌کنیم و عرض کردم در ادامه نکاتی را خواهم گفت، مصادیقی را خواهم گفت که شاید مورد توجه بینندگان واقع شود. بحث سپردن مبارزه با فساد به افراد مطمئن، سالم و امانتدار؛ این یکی از مواردی است که خیلی مهم است. ما خدای ناکرده این مبارزه را به اشخاصی که خودشان مسأله دار هستند یا در گذشته خطا‌هایی کردند نسپاریم. این هم سعی کردیم، امروز می‌توانیم بگوییم در وزارت اطلاعات، در سازمان اطلاعات سپاه، در پلیس امنیت اقتصادی، در مجموعه بازرسی و به تعبیری خود ریاست جمهوری به این دقت شده. شناسایی نقاط آسیب در گردش مالی که حضرت آقا اشاره کردند، تبیین وابستگی امنیت فضای اقتصادی و سالم سازی و یکی دو مورد دیگر ازجمله پرهیز از هر گونه رفتار شعاری، تبلیغاتی و تظاهرگونه که این‌ها در این هشت ماده سعی کردیم به آن بپردازیم.

مطلب آخر که بسیار مسأله مهمی است که حتماً شما در سؤال هایتان به این اشاره خواهید کرد؛ ما سعی کردیم که مبارزه با فساد را به عنوان یک تظاهر، یک کار تبلیغاتی و یک شعار به آن نپردازیم، بلکه علاوه بر این که ما عمیق به موضوع نگاه می‌کنیم، یعنی پیشگیری خواهیم کرد، مقابله هم در دستور کار است، برخورد شود، مقابله شود با هیچ اغماضی. این دستور در سال ۱۳۸۰ در اوایل اردیبهشت داده شد. به هر حال مسئولین آن روز شاید گرفتار بودند، یک کمی ملاحظاتی داشتند، تعللی کردند. حضرت آقا در اواخر خرداد ماه مجدداً یک تأکید جدی می‌کند که این تقریباً می‌توانیم بگوییم بخشی اش طبقه بندی داشت به بیرون، ولی به مسئولین گفته شد. آن بخشی که امکانش است را من یک اشاره‌ای می‌کنم. خرداد ۱۳۸۰؛ یعنی حضرت آقا جدیت در پیگیری موضوع داشتند. حضرت آقا فرمودند که اصل همکاری سه قوه و هماهنگی آن‌ها در تحقق فرمانی که یک ماه و نیم پیش من دادم را لازم می‌دانم جدی بگیرید. یک کمی تردید بود برای این که اصلاً این ستاد چیست؟ اصلاً لازم است چنین ستادی باشد یا نه؟ هر دستگاهی خودش دارد مبارزه با فساد می‌کند دیگر، حضرت آقا فرمودند که وجود ستاد هماهنگی؛ محل تأمل و تردید نیست. یعنی حتماً جدیت به کار ستاد بدهید و در این ستاد کار‌ها را پیگیری کنید. البته حضرت آقا فرمودند هیچ دستگاهی از آن وظایف ذاتی خود بازنماند. آن وظایف را انجام دهد. در این ستاد که کار‌های هماهنگی صورت می‌گیرد، آن خلأ‌ها و شکاف‌ها را این ستاد پوشش دهد که کسانی که به تعبیری افراد فاسد هستند از این خلأ‌ها استفاده می‌کنند، از قوانین و مقرراتی که نقصی در آن‌ها هست استفاده می‌کنند و به فساد خودشان می‌پردازند.

حضرت آقا فرمودند که این جا حتماً جدیت به خرج دهید. یکی از بحث‌هایی که باز اشاره شد در خرداد ماه به مسئولین، مسأله اولویت کاری در امر مبارزه با مفاسد مالی و اقتصادی بود که حضرت آقا فرمودند این اولویت هایتان را مشخص کنید. من در ادامه خواهم گفت که متأسفانه اولویت‌ها جدی مشخص و به آن‌ها پرداخته نشد. ما در کاری که از سال ۱۴۰۰ شروع کردیم در این دولت و در این دوره از ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد؛ اولویت هایمان را مشخص کردیم که من اولویت‌ها را عرض خواهم کرد و بر چه اساسی این اولویت‌ها مشخص شد. مواردی که فساد به آسیب انسانی منجر می‌شود؛ حضرت آقا تأکید داشتند. بروید نگذارید افراد، انسان ها، کارمند‌ها و مدیران فاسد شوند. این‌ها را در اولویت قرار دهید؛ این خیلی مهم است. در قانون ارتقای نظام سلامت اداری یک بخش‌هایی به آن پرداخته شده، ولی یک بخش‌هایی مغفول مانده. به هر حال حضرت آقا این را اشاره فرمودند و نکته دیگری که من می‌خواهم باز به آن اشاره کنم تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بود. سال ۸۰ حضرت آقا این را می‌فرمایند، پیگیری می‌کنند، سال ۹۷ در بیانیه گام دوم انقلاب؛ دوره چهل ساله دوم انقلاب را که ایشان می‌خواهد ترسیم کند؛ نکته اساسی و مهمش در فصل عدالت و مبارزه با فساد نکاتی را اشاره می‌کند که اول بر می‌گردد به مسئولین که وسوسه مال و مقام ریاست در جمهوری اسلامی از روزی که مدیران و مسئولانش سابقه زهد و انقلابی و ساده زیستی داشتند بعید نیست. یعنی فکر نکنیم که حالا یک کسی در گذشته ساده زیست بوده زهد داشته، الآن وسوسه نمی‌شود؟ این وسوسه را هم مسئولین باید پرهیز کنند هم کسانی که در جایی مسئولی می‌گمارند و مردم مان هم باید به این توجه کنند.

مطلب دیگر در ارتباط با طهارت اقتصادی؛ شرط مشروعیت همه مقامات جمهوری اسلامی است. یعنی هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ما نباید داشته باشیم که خدای ناکرده این‌ها از طهارت اقتصادی و مالی؛ خودشان و اطرافیانشان برخوردار نباشند. این را امروز ما به دقت داریم زیر نظر قرار می‌دهیم. قوای سه گانه جدیت دارند که من در ادامه توضیح خواهم داد. این هم در بیانیه گام سوم و مطلب آخر را من اشاره کنم به مسائل اساسی و جدی‌تر بپردازیم. مطلبی است که حضرت آقا در اردیبهشت امسال فرمودند و می‌تواند بیانگر کوتاهی مسئولین باشد تا به امروز که چرا جدی نگرفتیم. حضرت آقا در ۹ اردیبهشت امسال می‌فرمایند یک نوشته مشروحی درباره مبارزه با فساد در سال ۸۰ دادم و گفتم که مبارزه با اژد‌های هفت سر فساد؛ پیگیری همه جانبه را لازم دارد. اگر آن روز دولت‌ها و مسئولین محترم این موضوع را دنبال می‌کردند امروز بلاشک وضع بهتری داشتیم. به هر حال از دولت مردمی و مجلس انقلابی، امروز دیگر، امید است که امر مبارزه با فساد را جدی دنبال کنند. اگر مسئولی جرأت مقابله با مفسده داخلی را نداشته باشد به طریق اولا جرأت زورگویی خارجی را هم نخواهد داشت.

ببینید تأکید‌های مقام معظم رهبری یکی پس از دیگری در ارتباط با مسأله فساد، مبارزه با فساد، برخورد با مفسدین، جلوگیری از کسانی که می‌خواهند مسئول شوند در کشور، این‌ها مواردی است که ما نیازمند برخورد جدی در ۲۲ سال گذشته بودیم. از سال ۱۴۰۰ با جدیتی که ریاست جمهور در شعار‌های انتخاباتی شان داشتند و بلافاصله بعد از آن در ۱۴۰۰/۶/۲۴ آمدند یک بازرس ویژه‌ای را به عنوان فردی که مبارزه با مفاسد اقتصادی کند را قرار دادند که این یک بیانیه ۱۲ گانه‌ای است که من توضیح خواهم داد که چگونه مقام معظم رهبری نکاتی که اشاره کرده بودند ریاست جمهور به آن پرداختند. در عین حال رئیس قوه قضائیه در ملاقات حضوری که با ایشان داشتم و نکاتی که دارند دنبال می‌کنند بیانگر این است که در این دو سالی که منصوب شدند؛ جدیت دارند در مبارزه با مفاسد، چه مفاسد کلانی که از بیرون به قوه ارجاع می‌شود، چه اتفاقاتی که خدای ناکرده در قوه ممکن است بین قضات، کارشناسان، وکلا و امثالهم بیفتد که باز بنده توضیح خواهم داد. مأموریت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی یک مأموریت هفت، هشت بندی است که ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد برای این که بتوانند این ستاد هماهنگی لازم را انجام دهد و برخورد کند. اجرای فرمان هشت ماده‌ای یکی از مأموریت هاست. برقراری هماهنگی میان سه قوه در بهره گیری از ظرفیت‌های نهاد‌های اجرایی و نظارتی؛ یکی از اینهاست. تعمیق همکاری فراقوه‌ای در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی که خیلی مهم است.

این نکته من در ادامه عرض خواهم کرد که تفویض اختیاری که به سران قوا داده شده ما از این امکان تفویض اختیار برای بعضی از مواردی که در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به بن بستی می‌خوریم در این اختیار و تفویض اختیار سران از آن استفاده می‌کنیم و پیگیری، شناسایی و سالم سازی گلوگاه‌های فسادخیز نظام اداری که باز توضیح خواهم داد. از اعضای این ستاد؛ معاونین اول سه قوه هستند، پنج نفر از وزرا یا اعضای هیأت دولت هستند، نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با مفاسد است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور، رئیس دیوان محاسبات، رئیس کل دادگستری استان تهران، سه نماینده به انتخاب ریاست محترم مجلس و خود رئیس دبیرخانه و سازمان اطلاعات سپاه. این اعضای این مجموعه هستند که ما باید به آن توجه کنیم. از سال ۱۴۰۰ که وارد این فضا شدیم ما و دولت مستقر شد، آمدیم یک آسیب شناسی کردیم ببینیم در گذشته چه مشکلاتی بوده که در حدود ۲۰ سال قبل نتوانستند اقدامات جدی و مؤثری کنند. تلاش‌ها صورت گرفته، من نمی‌خواهم کار‌هایی که دوستان مان در دولت و سه دولت گذشته انجام دادند در طول ۲۰ سال را زیر سؤال ببرم. چون آن‌ها هم حتماً زحمت کشیدند، تلاش کردند، ولی موفقیت‌ها کافی نبوده، هیچ کدام از آن‌ها راضی نیستند از تلاش‌هایی که در طول دوره چهار ساله دولت آقای خاتمی، هشت ساله دولت آقای احمدی نژاد و هشت ساله دولت آقای روحانی؛ هیچ کدام راضی نبودند و آسیب شناسی که ما کردیم، دیدیم؛ مسیر، مسیری که بتواند هم با مفسد و هم با فساد برخورد کند نبوده، البته کار‌های خوبی کردند تلاشی کردند، ولی نتیجه اش را ما ندیدیم. در کف جامعه وقتی از مردم سؤال می‌کنیم، این را نمی‌بینیم؛ لذا روزی که ما آمدیم گفتیم باید کاری کنیم که مردم محسوس ببینند.

وقتی می‌گویند که دولت آقای احمدی نژاد رئیس قوه قضائیه، رئیس قوه مقننه در حال حاضر دارند با فساد برخورد می‌کنند، مردم بتوانند زود با انگشت اشاره بگویند درست می‌گویند با این فساد برخورد شد. بر این اساس ما آمدیم و سیاست هایمان را مشخص کردیم بعد از آسیب شناسی، دیدیم چه مشکلاتی است که من وقت شما و مردم عزیزمان نمی‌خواهم بگیرم. بلافاصله آمدیم سیاست هایمان را معلوم کردیم، اولویت هایمان مشخص شد، رویکردمان را هم بیان کردیم. به تصویب ستاد رسید، همه اعضای ستاد و دوستان متوجه شدند که چه مسیری را می‌خواهیم برویم. همه این همکاری را باهم شروع کردیم. من اگر بخواهم اشاره کنم به آن سیاست‌هایی که داشتیم، آمدیم گفتیم که ما باید ۱- پیشگیری کنیم؛ رویکرد پیشگیری، قوانین، آیین نامه‌ها و فرایند‌ها را بررسی کنیم، اصلاح کنیم، گلوگاه‌ها را تشخیص دهیم.

در این موارد بیان کنیم که این جا‌ها و این نقاط به صورت کلی اصلاً نه نقطه‌ای مشخص کنیم. الآن توضیح می‌دهم که بیاییم شفاف سازی کنیم، مشارکت مردم را داشته باشیم در پیشگیری. آموزش و فرهنگ سازی را انجام دهیم. نگاه و ادراک فساد را در مردم پایین بیاوریم. مردم ببینند داریم پیشگیری می‌کنیم. در گذشته جایی می‌رفتند با فساد برخورد می‌کردند، الآن وارد شدند می‌بینند نه یک اتفاقی افتاده. بر این اساسا؛ این اولین سیاست بود. دومین سیاست؛ پیگیری و مقابله با برخورد‌ها بود. من یک روز وارد شدم در بانک مرکزی در همان جلسات اول. دوستان آمدند گفتند که یک فردی است ابربدهکار است داریم با او برخورد می‌کنیم، پرونده را گذاشتند روی میز شروع کردن به بررسی کردن. من گفتم حتماً این پرونده را ادامه دهید، ولی بدانید ما باید کاری کنیم که در این دوره، اتفاقی که در گذشته افتاده، نیفتد. یعنی چه؟ یعنی این که امروز در این پیش بینی...

مجری: ابربدهکار جدید به وجود نیاید.

یزدی: احسنت، یعنی ما پیشگیری مان طوری شود که چهار سال دیگر؛ یک فرد دیگری، یک دولت دیگری یا احیاناً همین دولت نگوید ما کوتاهی کردیم. چهار سال پیش...

مجری: سه سال پیش مثلاً این اتفاق افتاد.

یزدی: احسنت. این را در دستور کار جدی قرار دادیم و گفتیم حتماً هم برخورد می‌کنیم. در برخوردهایمان هم امروز من در یکی از جلسات گفتم. گفتم ببینید مطمئن باشید کسانی که در گذشته هم فسادی انجام داده باشند و الآن فرار کرده باشند، از زیر تیغ قوه قضائیه هم عبور کرده باشند حتماً ما این‌ها را اگر برسیم فساد کردند پرونده هایشان را در می‌آوریم و با جدیت دنبال می‌کنیم. نمی‌گذاریم کسی از گذشته فرار کند. ولی معطوف به آینده و آن پیشگیری است. مطلب مهمتر آن که اشاره کردم؛ شناسایی و کشف گلوگاه‌های مفاسد بود که این هم یکی از آن سیاست‌ها بود و سیاست آخر فرهنگ سازی و نهادینه کردن مبارزه با فساد، مردمی کردن مبارزه با فساد؛ این را هم مسئولین مان، وقتی من می‌شنوم در یک جا می‌خواهم یک امضایی کنم، به تعبیر حضرت آقا یک پیوست داشته باشم، این امضای من فساد ایجاد نکند. این برخورد من فساد ایجاد نکنند. مردم هم این رویکرد را حتماً خواهند پذیرفت.

سؤال: دو سه مورد شما فرمودید از جمله‌ای که مردم باور کنند برخورد با فساد را یکی از آن جا‌هایی که برخورد با فساد را باورپذیرتر می‌کند این است که مثلاً نسبت به مسئولین گذشته این اتفاق نیفتد. گرچه این هم لازم است همان طور که شما گفتید؛ عزمی برای برخورد با کسی که همین حالا مسئول است، یا نزدیکان و وابستگان آن‌ها هم، آیا وجود دارد یا خیر؟ مثال دارید از کسانی که احیاناً الآن در سمت بالایی هستند، ولی نزدیکان شان دچار فساد، تخلف یا هر چیزی شدند و حالا هم تحت تعقیب قرار گرفتند.

یزدی: دقیقاً، بنده عرض کردم ما خط قرمزی نداریم برای همه مسئولین اگر خدای ناکرده خودشان یا اطرافیان شان دچار خطایی شوند پیگیری ما؛ یک امر عادی شده. من اگر بخواهم مثال بزنم، یکی از مسئولین رده بالا مان یکی دو تا از فرزندانش گرفتار شده بودند، درگیر شده بودند به ما گزارشی رسید. بنده خودم خدمتشان رسیدم. گفتم که این مدارکی که هست اگر که خطاست، این‌ها درست نیست، بفرمایید. اگر که احیاناً شما در جریان نیستید، بدانید این اتفاق افتاده. اگر در جریان هستید مواظب باشید که از اسم شما استفاده نشود، ضمن این که ما این را دادیم دستگاه نظارتی دارد پیگیری می‌کند. بنده به یکی از مسئولین مراجعه کردم، چون این گزارش‌ها گاه به ما می‌رسد، بنده خودم به یکی از مسئولین بلندپایه قوه قضائیه مراجعه کردم، گفتم در ارتباط با یکی از اقوام شما این را دارند می‌گویند، می‌گویند ایشان جایی منصوب شده، ویژگی‌های لازم را نداشته و شما دارید از او حمایت می‌کنید. ایشان فرمودند که من تشکر می‌کنم از این که اصلاً پا شدی آمدی پیش خودم و این را به من گفتی. این خیلی مهم است که ما با مسئولین مان صادقانه و راحت برخورد کنیم. مسئولین هم حتماً احساس نخواهند کرد که خدای ناکرده زیر سؤال می‌روند. ایشان به من گفت که شما سوابق این فرد را بررسی کنید، اگر برای آن جایی که هست، آن پستی که به او داده شده لیاقت کافی ندارد، مراجعه کنید با مسئول بالاترشان، اگر جایی دیدید که من حتی یک تلفن زدم و گفتم این قوم و خویش ما را این جا رئیس بگذارید که من همه این‌ها را بررسی کردم، دیدم صحت دارد، این اتفاق نیفتاده، حتی از دفتر رئیس قوه قضائیه با بنده تماس گرفته شد گفتند شما راجع به فلان فرد شنیدیم پرونده‌ای دارید. من گفتم درست است، رسیدگی کردم و نگرانی ندارد که ایشان هم از بنده تشکر کرد. دفتر رئیس قوه قضائیه از قول ریاست قوه قضائیه از من سؤال کرده بود که آقا این که شما پیگیری دارید می‌کنید یا دارید اگر مطلبی است به ما بگویید. من عرض کردم که رسیدگی کردیم، نگرانی‌ای ندارد، این مطلبی که اشاره شد درست نیست.

سؤال: آن مورد اول به کجا رسید؟

یزدی: مورد اول هم الآن روند قضایی اش را دارد طی می‌کند.

سؤال: بازداشتی اتفاق افتاده؟

یزدی: بازداشت هم اتفاق افتاده.

سؤال: الآن در بازداشت هستند؟

یزدی: بله، دارد پیگیری می‌شود. آن اتفاق هم افتاده.

سؤال: عنوان اتهامی شان هم می‌گویید چه بوده؟

یزدی: متأسفانه سوء استفاده از موقعیت و احیاناًَ فسادی که در ارتباط با مسائل اقتصادی کردند. حالا اجازه دهید این یک مقداری...

سؤال: اسمی که سما نبردید، اما از نظر این که به هر حال یک مقدار جزئیات بیشتر معلوم شود؟!

یزدی: مطلبی را باز با مردم عزیزمان و مسئولین مان به خصوص راحت عرض کنم. گاهاً مشاهده شده یک مسئولی فرزندش یا اقوامش یک جایی هستند مراجعه می‌کنند برای یک تسهیلاتی، مراجعه می‌کنند برای یک قراردادی تا اسمش می‌آید که این فرزند فلان کس است، داماد فلان کس است، مسئولینی که آن جا هستند، افرادی که آن جا هستند یک کمی شُل می‌شوند؛ این خیلی بد است. هیچ تفاوتی ندارد فرزند بنده اگر یک جایی برود قراردادی ببندد بگویند آقا. باشد، فرزند یزدی باشد. من حالا یک مقدار جو را از حالت خشکش خارج کنم. یک روز یک دستگاه نظارتی به من زنگ زد گفت آقا می‌توانیم با شما صحبت کنیم؟ گفتم آره. گفت راستش شما آدم خوبی هستید، شروع کرد از من تعریف کردن. گفتم پاشو بیا اینجا ببینم چه می‌گویی؟ آمد در دفترم شروع کرد از من تعریف کردن، گفتم ببین به من بگو اگر مشکلی هست بگو چرا داری لفاظی می‌کنی؟

ایشان برگشت گفت راستش داماد شما رفته یک جایی این فساد را انجام داده و متأسفانه. گفتم یعنی داماد بنده اگر برود در یک بانکی بگوید فلان مبلغ به من تسهیلات بدهید، می‌پذیرد آن بانک، گفت متأسفانه. گفتم ببین آقا اگر می‌شود من خودم بروم این وام را بگیرم. من اصلاً داماد ندارم و نه خواهر دارم که داماد داشته باشد، نه دختر دارم، لذا این دروغ است. ببینید از این موارد اتفاق می‌افتد ضمن این که همان جا هم به آن دوستمان گفتم بروید برخورد کنید. اگر اطرافیان بنده یک جایی بروند یک کاری انجام دهند که نباید مثلاً تمکین شود. بقیه مسئولین هم همین طور. این هم باز بگویم. یکی از مسئولین بلندپایه باز امروز دولتی‌ها یک زمانی نظامی بودند، ایشان از مجموعه‌های نظامی بودند یک روزی من در یک جلسه‌ای نشسته بودم با یک فرد فاسدی می‌خواست برخورد شود گفتند که آقا ایشان داماد مثلاً فلان فرد است، گفتم پاشو بگو، گفت نمی‌شود که برخورد کرد. من مچ آن دوست را گرفتم. گفتم یعنی چه که نمی‌شود برخورد کرد؟ گوشی ام را گرفتم زنگ زدم به مسئول دفتر آن عزیزمان گفتم که به ایشان بفرمایید، ایشان هم خیلی بزرگوارانه و لطف دارند نسبت به ما. به ایشان عرض کردم می‌گویند داماد شما این کار را کرده، اگر ایشان داماد شماست و شما هم حمایت می‌کنید بدانید با او برخورد می‌کنیم. اگر هم داماد شما نیست زود تکذیب کنید.

مسئول دفتر ایشان به ایشان فرموده بودند، چند دقیقه بعد خودشان زنگ زدند، بزرگوارانه گفتند اولاً من چنین دامادی ندارم، داماد دیگری دارم، ولی چنین دامادی ندارم. دوماً برخورد کنید، سوماً تشکر می‌کنم که به من گفتی. این را راجع به همه انجام بده. گفتم حتماً انجام می‌دهم. پس ببینید ما محدودیتی در ارتباط با مسأله مسئولین نداریم. امروز من در تمام قوا این را به ضرس قاطع می‌گویم؛ جایی نداریم که کسی بخواهد خدای ناکرده از مسئولیتش استفاده کند. من یک نکته هم عرض کنم شاید جالب باشد. بنده یک دفتر دارم در ارتباط با هر کدام از مفاسد اقتصادی هر کس به من زنگ بزند یادداشت می‌کنم، بعضی اوقات یک دفعه یک مسئول، یک نماینده مجلسی زنگ می‌زند می‌گوید آقای یزدی این آقا این طوری شده، می‌گویم ببینید این طرف را ما حتماً تشکر می‌کنیم از این که شما گفتید، دقت می‌کنیم، دقت خواهیم کرد، ولی بدانید اسم شما را من این جا یادداشت کردم شما در ارتباط با این برادرمان و این آقا یک مرتبه به من زنگ زدی، سفارش کردی. این‌هایی که سفارش می‌شود را من یادداشت می‌کنم، البته من سفارش پذیر نیستم، هیچ کدام از دوستان مان سفارش پذیر نیستند، ولی سفارش این که دقت کنیم را حتماً می‌پذیریم. بعد بار دوم و سوم یک دوستی از مجلس به من زنگ زد گفت آقا. گفتم ببین شما بار سوم است پیگیری می‌کنی، یک بار گفتی کافی است، این شائبه ایجاد می‌کند. ایشان آمد دفترم تشکر کرد و گفت من دیگر با این موضوع کاری ندارم. ببینید این هم از مواردی است که ما به آن پرداختیم.

من یک اشاره‌ای به اولویت بندی هایمان کنم. این را هم عرض کنم؛ مهم و کلیدی است. ما امروز وقتی می‌گوییم با فساد می‌خواهیم برخورد کنیم اگر به یک اقیانوس با یک وجب عمق با فساد برخورد کنیم اصلاً معلوم نمی‌شود که. شما بیایید مثلاً بگویید که ما ۷۰ درصد مشکلات بانکی را حل کردیم. بنده وقتی می‌روم بانک خدای ناکرده به یک مشکلی بخورم می‌گویم این‌ها الکی می‌گویند، کجا ۷۰ درصد حل شده. بر این اساس ما آمدیم در ابتدای همین دولت؛ هشت موضوع را انتخاب کردیم گفتیم دستگاه‌ها کار خود را بکنند. مجموعه‌های نظارتی کار خود را بکنند، ما این هشت موضوع را، چهار موضوع را در دوره اول ریاست جمهوری و اگر اقبالی بود و این دولت ان شاء الله موفق بود و روسفیدی نظام را به دنبال داشت، چهار موردش هم در سال بعد. گفتیم اول بانک ها، گرفتاری ما در موضوع بانک ها؛ همه مردم مان را پوشش می‌دهد؛ لذا آمدیم در موضوع بانک‌ها ورود کردیم که من به بعضی مسائل بانک‌ها خواهم پرداخت. ابربدهکاران بانکی که حدود ۲۰ نفر از این‌ها را ما داریم برخورد می‌کنیم. دو سه تایشان برخورد شد در همین چند روز گذشته صدا و سیما احکام یکی شان را صادر کرده بود قوه قضائیه که گفتم. در ارتباط با متعهدین ارزی؛ کسانی که کالایی را صادر کرده بودند اعم از دولتی و غیردولتی؛ پتروشیمی، فولاد و مواد دیگر صادر شده بود این‌ها تعهد داشتند ارز را بیاورند، متأسفانه ۵۵ نفر از این‌ها ارز را نیاورده بودند؛ ۵۵ مجموعه. ما این‌ها را به شدت تحت فشار قرار دادیم، بعضی هایشان را برخورد کردیم، بعضی هایشان را به دادگاه معرفی کردیم. داریم دنبال می‌کنیم که این اتفاق نیفتد.

یا در ارتباط با مسأله بانکی؛ یک اتفاقی در سال‌های ۸۸، ۸۹، ۹۰ افتاده بود، حساب ذخیره ارزی ما که به فرمان حضرت آقا تشکیل شده بود برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و کارآفرینان به یک عده‌ای تسهیلات داده بود، این‌ها تسهیلات گرفته بودند و نیاورده بودند برگردانند، بخشی به واسطه تحریم، بخشی هم به واسطه سودجویی ها. سال ۹۴ مجلس محترم قانونی می‌گذارد؛ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر. در ماده ۲۰ این قانون بیان می‌شود که کسانی که در گذشته تسهیلات ارزی گرفتند و نیامدند بدهند، این‌ها ظرف سه ماه از تصویب این قانون می‌توانند ارزی که گرفتند به نرخ روز گشایش؛ آن روز ارز نزدیک سه هزار و خرده‌ای بود. روز گشایش چند بوده؟ ۱۲۲۶ تومان یعنی سه برابر شده بود آن روز ارز. گفتند که این تسهیلات را مجلس دید، حتماً ملاحظاتی داشتند و دقت کافی داشتند. گفته بودند بیاورید بدهید. این‌ها بیایند تسویه کنند. یک آیین نامه‌ای هم دولت شش ماه فرصت داشت بنویسد.

در نهایت این بدهکاران ارزی باید انتهای سال ۱۳۹۴ می‌آوردند ارز‌ها را می‌دادند، با دولت تسویه می‌کردند. حساب ذخیره ارزی که ضعیف و ناتوان شده بود، قوت می‌گرفت برای دیگران. نیاوردند بدهند. قانون این جا می‌گوید که تمام، دیگر سه ماه فرصت دارید. آیین نامه دولت هم گفته سه ماه فرصت دارید. متأسفانه این‌ها هم نیاوردند بدهند. در سال ۱۳۹۵ دولت وقت، هیأت دولت آیین نامه را تمدید می‌کند. تمدید این آیین نامه خلاف بوده. قانون بوده سال ۱۳۹۴ تمام می‌شود، سه ماه فرصت دارید. نمی‌تواند آیین نامه خودش اختیارات مضاعف بدهد. ۹۵ تمدید می‌شود. باز هم کسی نمی‌آورد بدهد. این خیالشان راحت بوده که اگر نیاورند بدهند کسی با آن‌ها برخورد نمی‌کند. ۹۶ نمی‌آورند بدهند باز تمدید می‌شود. ۹۷، ۹۸ تا ۹۹/۶/۳۱ تمدید می‌شود، آقا تو را به خدا بیاورید پول‌ها را بدهید. حالا یک عده‌ای به تعبیر بنده دلشان می‌سوزد یا مجبور می‌شوند بیاورند، ولی یک عده‌ای نمی‌آورند بدهند. ۶۱۳ طرحی که پول گرفته بودند، ارز گرفته بودند رفته بودند، نیامدند. ما آمدیم سال ۱۴۰۰ گفتیم اصلاً اجازه نداشتید شما این طور بیایید. کسانی که آمدند جلویش را بگیرید. در بانک مرکزی عرض کردیم، به بانک‌های عامل هم عرض کردیم که متوقف کنید؛ این‌ها باید به نرخ روز بیایند بدهند؛ ۱۲۲۶ تومان سال ۸۹- ۹۰ گرفته الآن در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیاید این ۱۲۲۶ تومان را حداکثر ۱۵۰۰ تومان.

مجری: ۳۵ برابر شده، ۴۰ برابر شده.

یزدی: حالا آن موقع ۲۸ برابر بود، گفتیم بیایند به نرخ نیما بدهند. صدای همه درآمد. آقا شما می‌خواهید با این کارآفرین‌ها چه کار کنید؟ گفتم کارآفرین‌ها باید پول دولت را و پول مردم را بدهند. این بیت المال است. بحمدلله دولت محترم هم کمک کرد ما امروز توانستیم دو سه تا از مفسدین بزرگ را در این ماجرا با آن‌ها برخورد کنیم. اخیراً هم یکی از احکامی که صادر شد من از قوه قضائیه واقعاً تشکر می‌کنم، آن هماهنگی لازم که در ستاد هماهنگی صورت گرفته بود، کمک کردند که این اتفاق افتاد. به لطایف الحیل متوسل شده بودند که این پول را ندهند و این کار انجام نشد. الحمدلله الآن ما با چهار، پنج تا از این‌ها داریم برخورد می‌کنیم؛ یکی از آن‌ها عمل شد، دو سه تای دیگرشان را دارند می‌آورند. از زمانی که ما اقدام کردیم تعداد زیادی از این‌ها آمدند ما حاضریم پول را بدهیم. آقا ما می‌خواهیم یک جلسه داشته باشیم. گفتم مگر نمی‌خواهید جلسه داشته باشید؟ بیایید پول را بدهید. یا در بحث مسائل بانکی حالا من اجازه دهید خسته نکنم بینندگان را یک مطلب دیگر هم دارم بانکی، یکی دو تا موضوع.

مجری: ما هم موضوعات مان زیاد است اگر اجازه دهید، دیگر نوبت سؤالات بعدی ما برسد، مصداق زیاد داریم. ما حتی گزارش‌هایی داشتیم که حتی حالا از بعضی‌ها یا بیشترش باید صرف نظر کنیم که وقت شود.

سؤال: یکی درباره انتشار تسهیلات کلان بانکی تأخیر شده، بسیاری از بانک ها؛ تعدادی از بانک‌ها منتشر کردند اطلاعات شان را، اما هفت بانک آینده، سرمایه، ملی، صادرات، صنعت و معدن، توسعه صادرات و کشاورزی این‌ها اطلاعات تسهیلات کلان شان را منتشر نکردند. سه ماه از مهلت قانونی شان گذشته.

یزدی: این بانک‌ها بعضی هایشان کامل ارائه نکردند، نه این که اساساً ارائه نکردند. بله دو سه بانک هم ندادند.

سؤال: کدام دو سه تا اصلاً ندادند؟

یزدی: اجازه دهید ما اسم نبریم.

مجری: ببرید. آخر مهلتشان هم گذشته. به هر حال تخلف کردند، شما اگر اسم نبرید...

یزدی:، چون ما داریم با یکی دو تا از این بانک‌ها برخورد می‌کنیم، عنوان کردنش ممکن است آن برخوردمان را تحت الشعاع قرار دهد، ولی خیالتان راحت، ما داریم پیگیری می‌کنیم، خود بانک مرکزی؛ برادر عزیزمان آقای دکتر فرزین جدیت دارد در این موضوع. بانک‌های عامل را خواستند به آن‌ها گفتند و این ان شاء الله به زودی... رفع میشود.

سؤال: این جدیت یعنی چه؟ یعنی اگر که الآن سه ماه گذشته، الآن قدم بعدی چیست؟ یا مهلت و ضرب الاجل بعدی یا حتی نشان بعدی چیست؟

یزدی: بانک‌ها برای... البته این را آقای فرزین باید جزئیاتش را توضیح دهد، ولی من این را عرض کنم؛ بانک‌هایی که منتشر نکردند برای اقدامات بانکی شان، روزانه با بانک مرکزی ارتباط دارند. یعنی بانک مرکزی می‌تواند یکی از این‌ها را که این‌ها نیاز دارند جلویش را بگیرد، این‌ها ناگزیر می‌شوند بیایند بدهند و نخواستند که با جلوگیری از اقدامی از اقدامات این بانک‌ها به مردم فشار بیاید. چون یک بانکی را مثلاً می‌گویم جلوی تسهیلاتش پرداخت شود، پس تسهیلات که می‌خواهد پرداخت کند بگیرند یا احیاناً برداشت‌هایی که انجام دهند، انجام ندهند یا کار‌های ارزی که می‌خواهند کنند جلویش را بگیرند قاعدتاً مردم متضرر می‌شوند، ولی من مطلعم و به شما و مردم عرض می‌کنم که این جدیت وجود دارد و امیدواریم که در همین چند روزه گزارش بیاید بیرون. بنده هم دارم پیگیری می‌کنم.

سؤال: باز درباره بانک‌های خصوصی که اسم هم آورده شده؛ به گفته کمیسیون اصل ۹۰ تخلفاتی را درباره وام به شرکت‌های زیرمجموعه خود انجام دادند، بعضی هایشان تا ۸۰ برابر مجاز وام دادند، با این حال چه کردید یا چه خواهید کرد؟

یزدی: در خود بانک مرکزی دارد پیگیری می‌شود. ورود ما برای اصلاح این موضوع منجر به این شد که با سه بانک شروع کنیم به مذاکره، به تعبیری برخورد. یک بانک الآن در روی میز است. یکی از بانک‌ها که به تعبیری اسمش مطرح است. خواهش می‌کنم اجازه دهید ما یک جو روانی با آرامشی داشته باشیم در جامعه. چون الآن من اسم بانک را ببرم فردا صبح عده‌ای از سپرده گذاران، عده‌ای از تسهیلات بگیران نگران می‌شوند. ما الآن در قسمت آخر یک وقتی بدهید راجع به این موضوع.

سؤال: در آینده خواهید گفت اسم این بانک را؟

یزدی: برخورد می‌شود با این بانک، گفتن ندارد. ما کار‌هایی که داریم انجام می‌دهیم حتماً بدانید وقتی انجام شد در صدا و سیما زیرنویس اش که این فرد فاسد، این بانک فاسد، این شرکت فاسد با آن برخورد شد. سعی می‌کنیم از آن تبلیغات کاری و شعارگونه اجتناب کنیم.

سؤال: بانک مرکزی وعده داده بود فهرست وام‌هایی که به کارکنان خود پرداخت کرده بود را منتشر کند.

یزدی: این را اجازه دهید بعداً از فرزین سؤال کنید.

سؤال: درباره بی اعتباری اسناد عادی با توجه به این که تحقیقاً اتفاق نظر وجود دارد بین قوا یعنی دولت که موضعش مشخص است، قوه قضائیه موضعش مشخص است همین جا مسئولین شان گفتند. مجلس هم که به هر حال تصویب کرده طرح را، باز مشخص است؛ و بعد رهبر انقلاب هم که در دیدار با نمایندگان و مدیران رؤسای بالادستی قوه قضائیه به صراحت گفتند که مصلحت یقینی است. بی اعتبار کردن اسناد عادی و قولنامه ها، شما چه ورودی دارید به عنوان ستاد هماهنگی؟

یزدی:، چون رسیده به مجمع تشخیص مصلحت دیگر ما اساساً ورودی نکردیم، ولی داریم دورادور رصد می‌کنیم ان شاء الله مجمع تشخیص مصلحت باید جلسه بگذارند و پاسخگو باشند؛ آن، آن جا بررسی می‌شود.

سؤال: درباره بعضی پرونده‌ها هست که خاطرات این طوری از آن‌ها دارند؛ ب-ز چه خبر؟

یزدی: حالا اسم بردید دیگر، ما همین پرونده را از اواخر سال ۱۴۰۰ دستمان گرفتیم با دستور ریاست محترم جمهور پیگیری داریم می‌کنیم. هماهنگی که بین دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه و دادستانی در این موضوع است، هماهنگی بسیار خوبی است. بخشی از اموالی که این فردی که اشاره کردید در خارج دارد توسط خودش بیان شده. حالا بخشی به تحریم‌ها بر می‌گردد، بخشی آن شرکای خارجی اش از محدودیت‌هایی که برای ایشان به وجود آمده دارند سوء استفاده می‌کنند، ولی داریم دنبال می‌کنیم. از خرید دکل‌های نفتی، از اتوبوس‌هایی که برای وزارت کشور و استانداری‌ها داریم دنبال می‌کنیم. اخیراً و در همین هفته یک هیأتی سفری دارند به یکی از کشور‌های همسایه برای این که راستی آزمایی کنند آن پول‌هایی که در آن کشور است. یک کالای بسیار مناسبی هم باز پیشنهاد شده که من با برادر عزیزمان آقای فرزین صحبت کردم چنین کالایی است به درد شما می‌خورد؟ که ایشان گفت اگر این مشخصات باشد ما می‌خواهیم که چنان چه این دو سه مطلب اتفاق بیفتد، بدهی این فرد تسویه می‌شود و قاعدتاً با تسویه بدهی اش مطابق حکمی که صادر شده، تخفیفاتی برای او قائل خواهند شد.

مجری: درباره یکی از واردکنندگان چای پرونده‌ای مطرح بوده، درباره یک برند چای داخلی؛ یک نشان چای داخلی به کجا رسید؟ اصلاً عدد چقدر است؟

یزدی: با همکاری دفتر ویژه بازرسی و بازرس ویژه رئیس جمهور، از اواخر سال گذشته این ماجرا پیگیری شد، ما هم ورود کردیم. متأسفانه نزدیک به دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار؛ این رقم شاید ۱۰۰ تا بالا و پایین باشد، ولی همین حدود است؛ بالای دو میلیارد دلار برای این نشان خاص تخصیص داده شده بود، هم برای آوردن چای، هم برای آوردن نخ، کاغذ چای و تجهیزات بسته بندی چای.

سؤال: ولی هیچ چیز وارد نشده بود؟
یزدی: بخشی اش چرا، خیلی کم وارد شده بود.

سؤال: اما گویا فقط به همین داده شده؟

یزدی: اشکال کار همین جا بود که ثبت سفارشی که شده بود یک ثبت سفارش خاص بود. وقتی که وارد شدیم دیدیم که سایر چای کاران و تولید کنندگان شما هم نشان دادید بعضی هایشان می‌گویند ثبت سفارش ما با ۱۰ میلیون دلار است، با ۳۰ میلیون دلار است، چرا مال ما را هم متوقف کردید برای فرد خاص و یک نشان خاص دارید شما یک ویژه خواری ایجاد می‌کنید؟ ما ورود کردیم.

سؤال: چه سالی اتفاق افتاده این؟

یزدی: متأسفانه از سال ۹۷ شروع شده، در سال ۱۴۰۰ و ۴۰۱ سرعت بخشیده شده. این هم دلیل دارد؛ چون سال ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شد بانک مرکزی و ریاستش آن روز گفتند دیگر ما الآن هر که کسی ارزی می‌خواهد می‌توانیم بدهیم. ارز نیمایی می‌دهیم. علیرغم این که این ارز هم داده شده بود، آن‌ها توانستند یک دفعه یک حجم قابل توجهی از ثبت سفارش‌های خود را با ارزی که موجود بود بیاورند، البته این که می‌گویم بیاورند، داخل نیاورده بودند بلکه ارز را بیرون برده بودند. یک عده دیگری متأسفانه مانده بودند. حالا کاری که ما کردیم؛ این اتفاق شاید نادر باشد. متأسفانه در گمرکات داخلی بعضی از وارد کنندگان و تولید کنندگان کالایشان را می‌آورند از سر مرز در کانتینر خودشان بدون این که باز شود می‌آورند در انبار خودشان در مرکز کشور آن جا گمرک خاص دارند و گمرک می‌آید وارد می‌شود. این واردکننده در گمرک پیام؛ کارخانه، انبار و این حرف‌ها داشت. بعد از این که فشار آوردیم گفتند دارند کانتینر‌ها را... گفتند چای می‌آوریم، شما مگر نگفتید ما نیاوردیم، می‌خواهیم بیاوریم. ۴۰۰ کانتینر می‌خواهیم چای بیاوریم. ۴۰ کانتینر اولش وارد شد. ما همان جا گفتیم جلویش را بگیرید با هماهنگی دستگاه قضایی که واقعاً که در این موضوع خیلی خوب کمک کردند. گفتیم همان جا بازش کن. گفتند ما مجوز داریم، می‌آوریم در داخل. گفتیم همان جا در بندر عباس باز کنید. وقتی که باز کردند خاک چای بود که از این کانتینر‌ها بیرون آمد. این خاک چای بسیار ارزان قیمت و بی کیفیت است. متأسفانه در تشخیصی که دوستان مان در استاندارد و بهداشت و درمان دادند گفتند که این چای‌ها مخلوط شده با بخشی از چای‌هایی است که از داخل چای سنواتی بیرون برده شده که این خود یک تخلفی بود. در هر حال الآن روند دارد انجام می‌شود.

سؤال: الآن دقیقاَ در چه وضعیتی اند؟ یعنی کسی بازداشت شده آیا بابت این مسأله؟

یزدی: یک دوره ممنوع الخروجی ما داشتیم. یک ممنوع الخروجی ما داشتیم برای مدیران این شرکت. بعد از آن بحث بازداشت تا هفته پیش که ما پیگیری می‌کردیم در دستور است. باید مستندات کافی شود‏‎‏‏‏، بازداشت صورت بگیرد.

سؤال: ممنوع الخروجی این‌ها که اتفاق افتاده؟

یزدی: ممنوع الخروجی اتفاق افتاد، متأسفانه با یک ترفندی این‌ها رفتند ممنوع الخروجی شان را لغو کردند، ولی دوباره اتفاق افتاد.

سؤال: به هر حال الآن چیزی وجود دارد که احیاناً نتوانند ببرند و تمام شود قصه؟

یزدی: متأسفانه آن طور که گزارش شده، بخشی از این ارز‌هایی که گرفته شده بیرون از کشور است، این‌ها مدعی هستند که ما داریم از آن جا کالا می‌آوریم. یک دوره‌ای با یکی از دستگاه‌های نظارتی همان مدیر آن شرکت خاص گفته بود من حاضرم بیایم مثلاً ۷۰۰- ۸۰۰ میلیون دلارش الآن آماده است، بدهم که گفتند باشد فعلاً بیاور همین را بده که آن هم نیاورد بدهد. من می‌خواهم این را عرض کنم ما در برخورد جدی هستیم، ولی مستندات مان و این که یک روند کارشناسی باید صورت بگیرد.

سؤال: مستندات یک طرف قضیه است، یک قصه این است که کسی فرار نکند که کار از کار بگذرد. اتفاقی نیفتد که... آن تقریباً اطمینانی ایجاد شده، این اطمینان ایجاد شده.

سؤال: و در مورد بهمن خودرو می‌گویید که بعد از دو سال چرا هنوز حکمش اجرا نشده؟

یزدی: اجرای حکم بهمن خودرو نیازمند یک تعامل قوه قضائیه و صمت است. من خیلی ورود نکردم. مجموعه ما ورود نکرده، ولی دورادور می‌دانیم چیست. من به مردم عزیزمان عرض می‌کنم که ما حتماً در این دولت و در این دوره ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی جدیت داریم در برخورد. گاهاً شاید در جا‌های مختلف بنده را می‌گویند شما دو نفر را اعدام کنید برای همه. عرض می‌کنم ببینید ما باید در یک چارچوب‌ها و در یک مسیر درستی برویم، نه با کسی برخورد تند کنیم، تند از این بابت که بیش از آن چه که باید مجازات شود، برخورد کنیم. می‌گوییم زندان باید شود، دیگر اعدام نه. خواهشاً مردم به این دقت کنند و یک مطلب اساسی که امروز ادراک فساد بیش از فساد است؛ یعنی مردم تصورشان بیش از آن چیزی است که دارد اتفاق می‌افتد.

مجری: ان شاء الله حاصل تلاش‌های شما این شود که مردم اطمینان پیدا کنند از این که جدیت وجود دارد در برخورد با فساد.

 

تعداد بازدید : 2

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تابناک، تاریخ انتشار:۳ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۱۹۴۷۶۱، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین