پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۲۰۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
به گفته معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، امسال «نظام دوری» در ۷۰ کلاس درس اول ابتدایی مدارس شهر تهران مستقر شده است و به این ترتیب دانش‌آموزان این ۷۰ کلاس اول ابتدایی، تا کلاس سوم تحت نظر معلم اول ابتدایی خود آموزش می‌بینند و در پایه دوم و سوم ابتدایی معلم‌شان تغییر نخواهد کرد.

شعار سال: معصومه معصومیان، با بیان اینکه امسال حدود ۶۴۰ هزار دانش آموز در شش پایه دوره ابتدایی مدارس شهر تهران مشغول تحصیل‌اند، گفت: از این تعداد حدود ۱۳۰ هزار دانش آموز در کلاس اول هستند. امسال ما نظام دوری را در تقریبا ۷۰ کلاس درس اول ابتدایی شهر تهران مستقر کردیم و معلم اول ابتدایی تا پایه سوم، همراه این دانش آموزان است و همین معلم در کلاس دوم و سوم ابتدایی به این دانش آموزان آموزش می‌دهد.

اجرای «نظام دوری» برای دانش‌آموزان ۷۰ کلاس درس در تهران
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این معلمان توانایی تدریس در پایه دوم و سوم ابتدایی را دارند؟ توضیح داد: پایه اول اهمیت خاصی دارد و توصیه کردیم معلمانی برای این طرح انتخاب شوند که مجرب و دوره دیده باشند. در این راستا با معاونین آموزش ابتدایی مناطق ۱۹ گانه شهر تهران جلسه گذاشتیم و تاکید داشتیم معلمان نظام دوری حتما معلمان توانمندی باشند که به تدریس تسلط دارند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، تصریح کرد: معلمانی که برای نظام‌دوری انتخاب می‌شوند در پایه ابتدایی صاحب‌نظر هستند و تاکید داشتیم که حتما توانمندی ذاتی بالایی داشته باشند چراکه قرار است این معلمان تا پایه سوم ابتدایی همراه بچه‌ها باشند و اگر خدایی نکرده یک معلم مقدار تجربه کافی نداشته باشد، این دانش‌آموزان آسیب می‌بینند. از این جهت برایمان مهم است که این معلمان توانمند و علاقمند به فعالیت‌های پژوهشی باشند.

معصومیان با بیان اینکه این معلمان در پایه اول کاملا توانمندی خود را نشان داده‌اند، ادامه داد: ما همزمان دوره‌های آمادگی برای تدریس پایه دوم را برای این معلمان برگزار می‌کنیم. از سوی دیگر در تابستان نیز برای این معلمان دوره‌های آموزشی پایه دوم و سوم ابتدایی را برگزار خواهیم کرد. این معلمان در گروه‌های آموزشی پایه‌های بعدی هم شرکت می‌کنند؛ بنابراین معتقدم اگر نظام دوری درست اجرا شود و زیر ساخت‌های لازم را داشته باشیم خروجی بسیار ارزشمندی خواهد داشت. سعی می‌کنیم با پایش‌های مداوم این اتفاق به درستی رخ دهد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای نو آموزگاران

وی در پاسخ به اینکه آیا برای نوآموزگارانی که از طریق آزمون استخدامی آموزگاری امسال جذب آموزش و پرورش شدند نیز دوره‌های آموزشی در نظر گرفته شده یا خیر؟ گفت: ما آموزش کارگاهی همزمان برای نیرو‌های جدید داریم. سال گذشته نیز در تاریخ ۲۶ شهریور مجوز جذب نیرو‌های خرید خدماتی به تعداد هزار نفر در شهر تهران برایمان ابلاغ شد. در همین راستا برای نیرو‌های جدید الورود در قالب کارگاه‌های آموزشی تدریس صفحه به صفحه کتاب در کانال شبکه شاد را داشتیم و در برآیند نهایی دو میلیون ساعت آموزش کارگاهی برای نیرو‌های جدید داشتیم.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، در پاسخ به چرایی تکرار پایه در برخی کلاس اولی‌ها با اشاره به لزوم پایین‌تر آمدن سن مداخله به هنگام و سنجش بدو ورود به دبستان نیز توضیح داد: آمار تکرار پایه اول زیاد نیست، اما باید گفت همواره همینطور بوده است چراکه پیش دبستانی‌های ما توسعه پیدا نکرده‌اند و از این رو بچه‌های ما پیش از ورود به دبستان محرک‌های محیطی غنی نداشتند. کودک فقط در خانواده بوده است و در این محیط توان بالقوه کودک مشخص نمی‌شود. نهایتا گرچه هوش طبیعی خوبی دارد، اما هوش محیطی و اکتسابی او رشد نکرده است. از این رو برخی دانش‌آموزان در سال اول توقف و تکرار پایه دارند، اما آرام آرام که با چالش‌های محیطی مواجه می‌شوند و هوش محیطی و اکتسابی آن‌ها خود را نشان می‌دهد.

معصومیان خاطرنشان کرد: اگر ما نظام پایش خوبی داشته باشیم و کودکستان‌های ما توسعه پیدا کند، قطعا دوره ابتدایی را با کمترین مشکل به پیش خواهیم برد. هرقدر نظام سنجش بدو ورود و مداخله به هنگام را به سنین اولیه رشد نزدیک کنیم، بهره‌برداری بیشتری خواهیم داشت. یکی از اتفاقات بسیار مهم آموزش و پرورش این است که پرورش کودک از بدو تولد زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفت و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور می‌توانند روی آموزش والدین، مداخله به هنگام و سنجش بدو ورود متمرکز شود و سال به سال سن مداخله و سن سنجش را پایین‌تر ببرند.

وی در عین حال گفت: ضمن اینکه در پسا کرونا، در کل جهان اعلام شد که در دو سال پاندمی کووید ۱۹ هوش همه بچه‌ها چند درجه افت کرده است چراکه محرک‌های محیطی نداشتند. از سوی دیگر در دوره ابتدایی آموزش مجازی واقعا جواب نمی‌دهد چراکه بچه‌ها از نظر هوشی در دوره تفکر انضمامی هستند که باید مفاهیم تدریس را ببینند و با آن بازی کنند. در دوران کرونا و طی تدریس مجازی، یکی از مراحل مهم تدریس یعنی "دست ورزی" حذف شده بود و بخشی از اهداف تدریس محقق نشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۲، کدخبر:۱۴۰۲۰۷۰۷۰۴۵۲۸، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین