پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۱
رییس کل دادگستری گلستان از ورود دادستانی استان برای پیگیری تعهدات وزارت راه درباره پارک ملی گلستان خبر داد و گفت: ۲ دهه پیش هیات وزیران طرح تغییر مسیر جاده میان گذر این پارک را تصویب کرد و مجوز‌های زیست محیطی آن نیز دریافت شد، اما همچنان این طرح بلاتکلیف مانده است.

شعار سال: حیدر آسیابی در بازدید از پارک ملی گلستان با هدف بررسی راهکار‌های قضایی برای کمک به حفظ حیات وحش و طبیعت این ذخیره‌گاه زیست کره اظهارکرد: بر اساس اعلام نظر کارشناسان محیط زیست تغییر مسیر جاده میان گذر این پارک برای حفظ حیات وحش منطقه و کاهش آتش سوزی‌ها ضروری است.

پیگیری تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای جابجایی جاده میان گذر پارک ملی گلستان


وی افزود: ایمن سازی مسیر میان گذر پارک ملی گلستان با نصب گاردریل برای جلوگیری از بیتوته مسافران در حاشیه جاده این پارک و هدایت به سمت تفرجگاه‌های مصوب از دیگر تعهدات وزارت راه محسوب می‌شود که دادگستری استان، از باب حقوق عامه به آن ورود کرده است.

رییس کل دادگستری گلستان بر برخورد‌های سختگیرانه‌تر با شکارچیان غیرمجاز هم تاکید کرد و گفت: محیط بانان با کمترین امکانات و نیرو در عمق پارک ملی گلستان از گونه‌های حیات وحش محافظت می‌کنند و ما نیز در دستگاه قضایی استان با حمایت‌های حقوقی و قضایی در کنار این قشر هستیم.

آسیابی بیان کرد: برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حاشیه پارک ملی گلستان، توقیف احشام و دام‌های بدون صاحب در این پارک به‌ویژه دام‌های سنگین، پیگیری تملک بخشی از اراضی مستثنیات واقع در پارک برای پیشگیری از شکل‌گیری لکه‌های جمعیتی در دل این منطقه بکر جنگلی، حل مشکل سند مالکیت پارک ملی گلستان در استان‌های خراسان شمالی و سمنان از طریق دادستانی کل کشور از دیگر مواردی است که حل آن را در دادگستری استان پیگیری خواهیم کرد.

تلف‌شدن ۲ هزار گونه جانوری بر اثر برخورد با خودرو

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان هم در این نشست با قدردانی از حمایت‌های دستگاه قضایی استان گفت: از زمان تصویب طرح تغییر مسیر جاده میان گذر پارک ملی گلستان در سال ۱۳۸۲ تاکنون، ۲ هزار و ۲۲۶ گونه جانوری در مسیر ۵۵ کیلومتری جاده میان گذر پارک ملی گلستان بر اثر برخورد با خودرو‌های عبوری تلف شدند و ۲ هزار و ۵۵۳ هکتار از عرصه‌های جنگلی این پارک به علت آتش روشن کردن مسافران، سوخته است که همین موضوع، ضرورت عملیاتی شدن زودتر جاده جایگزین جنگل گلستان از سوی وزارت راه را روشن می‌کند.

محمدرضا کنعانی ابراز امیدواری کرد: با حمایت‌های دادگستری استان، چالش‌های پیش روی این اداره کل برای حفاظت از عرصه‌های جنگلی و حیات وحش استان رفع شود.

رییس کل دادگستری و دادستان مرکز استان با حضور در تعدادی از پاسگاه‌های محیط بانی در پارک ملی گلستان و بازدید شبانه از چادر‌های گاوبانگی، چالش‌ها و مشکلات محیط بانان برای حفظ محیط زیست و حیات وحش استان را بررسی کردند.

پیگیری تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای جابجایی جاده میان گذر پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان در سال ۱۳۳۶ شمشی با نام «آلمه و ایشکی» مورد حفاظت قرار گرفت نخستین پارک ایران است که سال ۱۳۵۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه محیط زیستی کره زمین به ثبت رسید.

این ذخیره‌گاه زیست کره به دلیل موقعیت جغرافیایی، توپوگرافی و البته رویشگاهی شامل طیف وسیعی از زیستگاه‌ها و اکوسیستم‌هاست و رویشگاه‌های تپه ماهوری با عناصر شاخص ایرانی تورانی مانند درخت تاغ، گونه آهوی ایرانی و قوچ و میش، رویشگاه‌های هیرکانی با عناصری مانند درخت راش، گونه جانوری مرال و زیستگاه‌های کوهستانی با عناصری مانند درخت ارس و گونه‌های پلنگ ایرانی و کل و بز است.

گونه‌های جانوری این پارک شامل آهو، پلنگ، تشی، خرس قهوه ایی، خرگوش، حشره خورها، راسو، روباه، روباه ترکمنی، رودک، سمور جنگلی، سیه گوش، شوکا، شنگ، قوچ و میش، کل و بز، گراز، گربه پالاس، گرگ، مرال، سمندر، قورباغه جنگلی، وزغ سبز، لاک پشت چهار چنگالی، مارمولک بی پا، مار آبی، مار قیطانی، گرزه مار و افعی قفقازی است.

پارک ملی گلستان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پارک ملی کشور با مساحت ۹۱ هزار و ۸۹۵ هکتار در شهرستان گالیکش در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی واقع است و بخش ناچیزی از پارک ملی گلستان در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

این پارک دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۵۲۴۷۱۳۷، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین