پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۱
براساس آمار گمرک کشورمان در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۶ میلیون و ۹۶۸ هزار تن انواع نهاده دامی به ارزش ۳ میلیارد و ۳۱۲ میلیون دلار به کشورمان وارد شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۵ میلیون و یک هزار تن نهاده دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده رشدی حدوداً ۲ میلیون تنی نهاده دامی است. همچنین به لحاظ درصدی نیز می‌توان گفت واردات نهاده‌های دامی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته از نظر وزنی رشدی حدوداً ۴۰ درصدی و از نظر ارزشی رشدی ۳۵ درصدی داشته است.

شعار سال: نهاده‌های دامی طی سالیان اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات وارداتی کشورمان شناخته شده که سهم زیادی در تجارت محصولات کشاورزی نیز دارد.

هم‌اکنون ۷۵ درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و ۲۵ درصد آن از طریق تولید داخل نهاده‌های دامی صورت می‌گیرد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی ۵۰ درصدی در این امر است.

افزایش ۴۰ درصدی تأمین نهاده‌های دامی برای تنظیم بازار

نهاده دامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیر‌گذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‌شود که هر گونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند.

جزئیات واردات نهاده در ۶ ماهه نخست امسال

به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نهاده بیشتری وارد کرده‌اند.

براساس آمار گمرک کشورمان در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۶ میلیون و ۹۶۸ هزار تن انواع نهاده دامی به ارزش ۳ میلیارد و ۳۱۲ میلیون دلار به کشورمان وارد شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۵ میلیون و یک هزار تن نهاده دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده رشدی حدوداً ۲ میلیون تنی نهاده دامی است.

رشد ۴۰ درصدی واردات نهاده‌های دامی

همچنین به لحاظ درصدی نیز می‌توان گفت واردات نهاده‌های دامی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته از نظر وزنی رشدی حدوداً ۴۰ درصدی و از نظر ارزشی رشدی ۳۵ درصدی داشته است.
گفتنی است در حالی روند واردات نهاده دامی به کشورمان با رشد روبه‌رو شده است که سال گذشته گزارشات همواره حکایت از کاهش واردات نهاده دامی می‌داد.

تنوع در مبادی وارداتی نهاده‌های دامی

اتریش، ارمنستان، ازبکستان، اسپانیا، اسلواکی، افغانستان، امارات متحده عربی، انگلیس، اوکراین، برزیل، آلمان، ترکیه، چین، رواندا، رومانی، سوزایلند، سوئیس، عمان، روسیه، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، کانادا، هلند و هنگ‌کنگ ۲۵ مبدأ واردات نهاده‌های دامی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری به کشورمان بوده‌اند.

با توجه به اینکه به دلیل مباحث مرتبط با تحریم و ممنوعیت‌های صادراتی کشور‌ها لازم است هر کشوری به امر تنوع‌سازی مبادی وارداتی بپردازد آمار‌ها گویای آن است که دولت سیزدهم نسبت به سال گذشته بازار‌های جدیدی از جمله ازبکستان، اوکراین، برزیل، رومانی، کانادا، قبرس و هلند را به مبادی وارداتی خود اضافه کرده است.

جزئیات واردات انواع نهاده دامی

آمار‌های گمرک نشان می‌دهد در ۶ ماهه نخست سال‌جاری یک میلیون و ۱۲۴ هزار و ۳۸۰ تن جو به ارزش ۴۲۸ میلیون و ۵۵۶ هزار دلار یا ۱۲ هزار و ۲۱۳ میلیارد و ۸۶۰ میلیون و ۱۹۱ هزار تومان وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی ۴۷۴ هزار تن جو به ارزش ۱۷۸ میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده رشد ۱۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۱۴۱ درصدی به لحاظ ارزشی در یک سال اخیر است.

همچنین در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۷۲۷ تن ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۷۱۱ میلیون دلار یا ۴۸ هزار و ۷۵۶ میلیارد و ۹۲۲ میلیون و ۲۸۴ هزار تومان وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی ۲ میلیون و ۹۴۸ هزار تن ذرت دامی به ارزش یک میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده رشد ۴۳ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۴۶ درصدی به لحاظ ارزشی در یک سال اخیر است.

از طرف دیگر طی این مدت یک میلیون و ۴۳۰ هزار و ۵۷۷ تن دانه سویا به ارزش یک میلیارد و ۴۲ میلیون دلار یا ۲۹ هزار و ۷۰۵ میلیارد و ۲۷۲ میلیون و ۲۹۴ هزار تومان وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی یک میلیون و ۱۶۸ هزار تن از این محصول به ارزش ۸۷۷ میلیون دلار وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده رشد ۳۹ درصدی به لحاظ وزنی و رشد ۳۴ درصدی به لحاظ ارزشی در یک سال اخیر است.

همچنین با توجه به واردات گسترده کنجاله سویا در اواخر سال گذشته، در ۶ ماهه نخست سال‌جاری ۱۸۴ هزار و ۱۵۲ تن از این محصول به ارزش ۱۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار یا ۳ هزار و ۷۱۶ میلیارد و ۳۸۴ میلیون و ۲۲۲ هزار تومان وارد کشور شده، این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی حدود ۴۱۱ هزار تن به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار کنجاله سویا وارد کشور شده بود که این میزان نشان دهنده کاهش ۵۵ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش ۴۶ درصدی به لحاظ ارزشی در یک سال اخیر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲، کدخبر: ۷۰۳۱۹، irannewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین