پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
اتحادیه وارد کنندگان نهاده‌های دام و طیور در نامه‌ای ، از توقف ۴۵ فروند کشتی حامل کالا‌های اساسی در بندر امام خمینی به دلیل عدم تامین ارز خبر داده است.

شعار سال: دولت قادر به تامین و تخصیص ارز برای واردات این کالای استراتژیک نیست. به گفته فعالان اقتصادی، این موضوع درست از سه ماه پیش و از آن جا آغاز شد که رییس بانک مرکزی دولت سیزدهم، برای چندمین بار تغییر کرده و محمدرضا فرزین به جای صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی شد.

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی، نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته و رونوشت آن را به چند مقام دولتی دیگر هم ارسال کرده است. بنا بر این نامه -که در اختیار سایت «دیده‌بان ایران» قرار گرفته- تاخیر طولانی تخصیص و تامین ارز برای این کالای اساسی معضلی است که اگر جدی گرفته نشود، امنیت غذایی کشور را قربانی بی‌توجهی خواهد کرد.

اتحادیه وارد کنندگان نهاده‌های دام و طیور در نامه خود خطاب به رییسی نوشته است: "علی رغم اعلام مکرر گشایش‌های ارزی توسط مسئولین ذیربط، در حال حاضر صف تامین ارز نهاده‌های دامی که با اعتبار بخش خصوصی وارد و با قیمت‌های دستوری در کشور توزیع گردیده است به بیش از سه ماه می‌رسد که این امر خسارت‌های جبران ناپذیری را برای فعالین اقتصادی بخش خصوصی به دنبال داشته است. مزید استحضار اینکه این مقدار تاخیر برای تامین ارز در دوره ارز ترجیحی هم کم سابقه بوده است.

اتحادیه وارد کنندگان نهاد‌های دام طیور همچنین در نامه خود به رییس جمهور گفته بیش از ۴۵ فروند کشتی حامل کالا‌های اساسی مورد نیاز به تناژ تقریبی ۳ میلیون تن در بندر امام خمینی متوقف شده است.

فاجعه مدیریت به سبک ساداتی نژادیسم در بخش کشاورزی،آیا ارز نهاده های دامی حذف شده است؟

رییس جمهور پاسخ نمی‌دهد

این نامه در تاریخ هشتم فروردین ماه سال جاری مکتوب شده، اما مدیران اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران، گله دارند که نامه آنان تا این لحظه، بدون پاسخ مانده است.

پاسکاری واردکنندگان در نهاد‌های دولتی

این مسایل زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم پیش از این هم، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در دی ماه نامه‌هایی به رئیس‌جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و بانک مرکزی نوشته بود. این نامه‌ها، در دی ماه پاسخی دریافت نکرد و در نهایت اتحادیه ناگزیر به تکرار آن در بهمن ماه شد. بنا بر نامه‌های اتحادیه در بهمن ماه، وزارت جهاد کشاورزی انگشت اتهام مساله ارزی واردکنندگان نهاده‌های دامی را به سمت بانک مرکزی اشاره رفت. بانک مرکزی هم در عوض، پاسخ می‌دهد وزارت جهاد کشاورزی ابتدا باید مشخصات واردکنندگان و کالا‌های مورد نیاز و مورد تایید را به بانک مرکزی اعلام کند تا تخصیص ارز بر این اساس انجام گیرد.

فعالان اقتصادی نیز میان پاسکاری این دو ارگان دولتی گرفتار شده‌اند بیش از سه ماه است که نتوانسته‌اند ارز دریافت کنند و در صورتی که این مساله رفع و رجوع نشود، زنجیره تامین امنیت غذایی کشور دچار مشکلات جدی خواهد شد.

محمد مهدی نهاوندی، عضو هیات مدیره فدارسیون واردات و دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام می‌گوید: با وجود این که امسال بخش خصوصی اعلام آمادگی کرد مسوولیت تنظیم این بخش را به طور کلی در عهده بگیرد، نامه‎‌های قبلی ما همگی بدون پاسخ مانده‌اند. در واقع مشکلات کنونی ما، همگی به دلیل ناهماهنگی ارگان‌های دولتی به وجود می‌آیند و آسیب‌زا هستند.

نهاوندی ادامه می‌دهد: تا این لحظه سقف تامین ارز به ۳ ماه رسیده و حتی تخصیص ارز هم مشکل دارد. ما یا ارز نمی‌گیریم یا در برخی موارد ۴۰ روز می‌گذرد تا ارز تخصیص داده شده به مرحله تامین برسد. هیچ تغییری در رویکرد‌های دولت دیده نمی‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت دیدبان ایران، تاریخ انتشار:۲۳ فروردین ۱۴۰۲، کدخبر: 152913، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین