پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۵۱۷
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در مورد حقابه هیرمند گفت: خبر‌های داریم که طالبان سعی می‌کند با استفاده از نهر‌های که اطراف سد است آب جاری شود که احساس شود آب این سد کم است که باید صحت و سقم این خبر تایید شود.

شعار سال: فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: موضوع حقابه کماکان در دستور کار است و حتی در شورای عالی امنیت ملی کمیته‌ای تشکیل شده است که بروی این مسئله کار می‌کند. از آن طرف هم لج و لجبازی‌های طالبان کماکان ادامه دارد. آخرین بررسی‌ها از رایزنی‌ها بین دستگاه دیپلماسی با طالبان است. طالبان اعتقاد دارند که سد کجکی آب ندارد، ولی ما این حرف را تا زمانی که نیرو‌های متخصص مان از این سد بازدیدی داشته باشند قبول نمی‌کنیم. البته خبر‌های داریم که این‌ها سعی می‌کنند با استفاده از نهر‌های که اطراف سد است آب جاری شود که احساس شود آب این سد کم است که باید صحت و سقم این خبر تایید شود.

لجبازی طالبان با ایران بر سر هیرمند؛ عده ای در کشور ملاحظاتی درباره طالبان دارند که به ضرر مردم است

وی افزود: فشار‌ها از طرف ایران بروی طالبان برای پرداخت حقابه هیرمند زیاد است حتی در سفری که به پاکستان داشتیم و جلسه‌ای که با مقامات این کشور داشتیم وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد که قضیه حقابه ایران را رصد می‌کنم. تا این حد موضوع مهم است که آن‌ها نیز نگران بودند و حتی گفتند که حاکمان فعلی افغانستان هم برای شما مشکلی ایجاد کرده اند و هم برای خود ما ممکن است مشکل ایجاد کنند و پیشنهاد دادند که با طالبان صحبت شود که به قواعد بین المللی تن بدهند تا مشکلی ایجاد نشود.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طالبان اگر بخواهند در حکومت داری موفق باشند باید به قانون احترام بگذارند و معیار‌های بین المللی را رعایت کنند که گویا این اراده در آن‌ها وجود ندارد. معاهده حقابه هیرمند موضوع انکارناپذیری است اینکه بگویند آب نیست برای ما قابل قبول نیست آن‌ها باید طبق قانون مقدار آب مشخص شده در این معاهده را به ما بدهند.

وی افزود: در دولت آقای کرزی شخص رئیس جمهور در جمع فرماندهان آمریکایی اعلام می‌کرد که اگر ما یک قطره آب داشته باشیم نصف آن برای برادران ایرانی است الان چه اتفاقی افتاده است که این‌ها اینگونه رفتار می‌کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر کار‌هایی نظیر انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان انجام می‌شود، ولی هیچ موقع جایگزین آب هیرمند نمی‌شود، چون آب هیرمند به زندگی مردم گره خورده است و علاوه بر هیرمند ما تالاب هامون را نیز داریم تالاب هامون مشترک دو کشور است یعنی افغانستان باید از سهمیه آب خودش در تالاب‌ها جاری کند که بتوانند اشتغال زایی کند که پیش بینی اشتغال تا ۱۰۰هزار نفر است.

نماینده مردم زاهدان در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی این مماشات با طالبان ادامه دارد گفت: عده‌ای در کشور ملاحظه می‌کنند ولی واقعیت این است که مردم مشکلات جدی دارند و این ملاحظه به ضرر مردم است.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۲۷ مهر ۱۴۰۲، کدخبر:۱۸۲۶۷۷۹، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین