پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
محمدامین آقامیری، دبیر شورایعالی فضای مجازی در مورد نتیجه بازنگری در سیاست‌های فیلترینگ که از سوی رئیس جمهوری به او محول شده، توضیح داد که بازنگری در این سیاست‌ها شروع شد‌ه‌ و درحال بررسی این موضوع با ذی‌نفعان هستند.او در پاسخ به این سوال که از نظر او این بررسی کمی طولانی نشده و مردم تا چه زمانی باید از فیلترشکن استفاده کنند گفت: «ما روی سیاست‌های مسدودسازی تمرکز داریم و الان با مصداق کاری نداریم. مصداق‌ها را کمیته فیلترینگ مشخص می‌کند که اعضای مختلفی مانند دولت، مجلس، قوه‌قضاییه و … در آن عضو هستند.»میری در پاسخ به این سوال که نظر شخصی او در مورد رفع فیلتر از توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و… چیست، اعلام کرد: «در آینده در مورد این موضوع مفصل صحبت خواهیم کرد.

شعارسال: محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی، در خصوص دستور ابراهیم رئیسی مبنی بر بررسی وضعیت اینترنت کشور در جمع خبرنگاران گفت: «ما روی سیاست‌های مسدودسازی تمرکز داریم و الان با مصداق کاری نداریم.» او در ادامه ذکر کرده است که مصادیق مشخص در این خصوص را کمیته فیلترینگ تعیین می‌کند: «مصداق‌ها را کمیته فیلترینگ مشخص می‌کند که اعضای مختلفی مانند دولت، مجلس و قوه‌قضاییه در آن عضو هستند.»

بازنگری در مورد سیاست‌های فیلترینگ شروع شده‌ است

او اظهار نظر در خصوص تداوم یا توقف فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی از جمله، اینستاگرام، توییتر و... را هم به زمان دیگری موکول کرده و گفت: «در آینده در مورد این موضوع مفصل صحبت خواهیم کرد.»

با وجود این اظهار نظر آقامیری، حدوداً یک ماه قبل اظهار نظر دیگری متفاوت با این خبر از سوی یکی از اعضای کارگروه فیلترینگ اعلام شده بود:

در حال حاضر برای این درخواست وزیر مبنی‌بر اینکه در برخی سرویس‌ها امکاناتی به وجود آمده که نگرانی‌هایی که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داشت برطرف شده، هنوز جلسه‌ای تشکیل نشده است.»

اوایل تیرماه امسال، رئیس جمهور مسئولیت بررسی وضعیت اینترنت را به مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات سپرد و خواستار آن شد که ظرف مدت یک ماه این موضوع بررسی شود. یک ماه بعد از آن، این مهلت یک ماه دیگر هم تمدید شد؛ با وجود این، در حال حاضر که پنج ماه از این تصمیم و تشکیل کارگروه برای بررسی مسئله کندی و اختلال اینترنت می‌گذرد، هنوز اخبار رسمی‌ای از نتایج این بررسی‌ها منتشر نشده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در صحبت‌های خود به نتایج این بررسی‌ها و اقدامات کارگروهی که پیش از این تشکیل شده است، پرداخت و اعلام کرد:

خیلی فشرده کار‌های این دستور در حال پیگیری است و برخی از شاخص‌هایی که می‌توانست روی کیفیت تأثیر داشته‌باشد، بهبود پیدا کرده است. از سوی دیگر وزارت ارتباطات هم برای بهبود به ما برنامه‌هایی داده که در حال بررسی آن هستیم و کار همچنان ادامه دارد.

چند هفته قبل هم عیسی زارع‎‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از کاهش ۳۰ درصدی اختلالات اینترنت در دو ماه اخیر خبر داده بود. با این حال، دست‌کم آمار و ارقام منتشرشده از سوی اسپیدتست نشان می‌داد اینترنت از نظر میانه سرعت نسبت به گذشته افت داشته و شرایط بهتری را تجربه نکرده است.

محمدامین آقامیری با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته از سوی این مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات ابزار امیدواری کرده است که اتفاقاتی رخ دهد تا مردم به کیفیت مطلوب مورد نظر خود دسترسی داشته باشند.

شبکه ملی اطلاعات هم محتوای بخشی از صحبت‌های دبیر شورای عالی فضای مجازی در همایش امروز ایران دیجیتال بود. آقامیری با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یک پروژه ملی است، توضیح داد:

شبکه ملی اطلاعات در سطح زیرساخت کاربرد‌های اصلی دارد که از ۱۰ سال پیش جدی‌تر دنبال شده و تا امروز گزارش‌های مختلفی درباره آن ارائه شده است.

به گفته آقامیری، «شبکه ملی اطلاعات برای عامه مردم هنوز یک جعبه سیاه است که هنوز شبهات و ابهام زیادی حول محور آن وجود دارد.» به همین دلیل باید علاوه‌بر بخشی از سیاست‌های این پروژه که در حال حاضر انجام گرفته، سیاست‌های دیگری که هنوز راه نیفتاده هم پیگیری شود و قوانین لازم تدوین شود.

تعداد بازدید : 1

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت زومیت، تاریخ انتشار: 9آبان1402، کدخبر: 410969، www.zoomit.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین