پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۶۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
مرکز آمار شکاف قیمتی ۱۲ محصول کشاورزی را بررسی کرده که ۹ محصول با افزایش شکاف قیمتی مواجه شده است. شکاف قیمت از تقسیم «تفاوت متوسط قیمت تولید و مصرف» بر «میانگین قیمت تولید» به دست می‌آید. شکاف قیمتی باعث نارضایتی سمت عرضه و تقاضا شده که بیانگر نارضایتی هم کشاورزان و هم مصرف‌کنندگان است. در واقع، افزایش شکاف قیمتی نشان دهنده وجود دلال‌ها در چرخه خرید و بازار رسانی محصولات و یا سرکوب قیمت‌ها توسط دولت است. دولت می‌تواند با کاهش هزینه‌های تولید هم باعث متعادل‌تر شدن بازار شود.

شعارسال: مرکز آمار در تازه‌ترین یادداشت تحلیلی خود، شکاف بین قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده در برخی از محصولات کشاورزی و دامی را بررسی کرده است. در این گزارش، اختلاف قیمت ۱۲ محصول در زمان تولید و در بازار محاسبه شده است.

بررسی شکاف قیمتی در ۱۲ مورد از محصولات دامی و کشاورزی؛ چه کاری از دست دولت برمی‌آید؟

نتایج این محاسبات حاکی از آن است که در بهار ۱۴۰۲، شکاف قیمتی برای ۹ محصول نسبت به زمستان ۱۴۰۱ افزایش یافته است. این شاخص برای ۳ محصول با کاهش روبرو بوده است.

یافته‌های این پژوهش آماری نشان می‌دهد که در اغلب این محصولات قیمت مصرف‌کننده بیش از دو برابر قیمت تولیدکننده است. عمده این اقلام از کالا‌های اساسی هستند و وجود چنین اختلاف قیمتی بیانگر ناکارآمدی شبکه تامین محصولات کشاورزی است.

شکاف قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده در کالا‌های اساسی

مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش تحلیلی خود، شکاف میان قیمت تولید و مصرف دوازده کالا‌های کشاورزی و دامی را بررسی کرده است. این کالا‌ها شامل «برنج»، «سیب‌زمینی»، «پیاز»، «گوجه فرنگی»، «بادمجان»، «هویج فرنگی»، «موز»، «هندوانه»، «خیار»، «شیر گاو»، «گوشت گاو» و «گوشت گوسفند» می‌شود.

قیمت تولیدکننده (به اصطلاح: سرخرمن) و قیمت مصرف‌کننده این اقلام از بهار سال ۹۰ تا بهار سال ۱۴۰۲ مورسی بررسی قرار گرفته است. نتایج این ارزیابی نشان می‌دهد که شکاف بین این دو قیمت در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته برای ۹ محصول با افزایش و برای ۳ محصول با کاهش مواجه شده است.

برای مثال، قیمت تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی در بهار امسال ۸ هزار و ۴۷۴ تومان بوده در حالی که قیمت مصرف آن در همین زمان به ۱۸ هزار و ۵۹۱ تومان رسیده است. در واقع قیمت مصرف سیب‌زمینی در بهار امسال به بالاترین سطح خود از سال ۹۰ به بعد رسیده است.

به بیان دیگر، شکاف قیمت تولید و مصرف این کالا در بهار امسال برابر با ۹۲ درصد بوده است. شکاف قیمت از تقسیم «تفاوت متوسط قیمت تولید و مصرف» بر «میانگین قیمت تولید» به دست می‌آید. به عبارت دیگر، در بهار امسال اختلاف قیمت تولید و مصرف سیب‌زمینی برابر با ۹۲ درصد میانگین قیمت تولید این محصول بوده است.

همچنین، ضریب همبستگی بین قیمت تولید و مصرف این محصول ۹۸ درصد است. این ضریب هر چه قدر به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد نشانگر توانایی بیش‌تر قیمت تولیدکننده در پیش‌بینی قیمت مصرف‌کننده است؛ بنابراین می‌توان گفت هر زمان قیمت تولید سیب‌زمینی افزایش می‌یابد قیمت مصرف آن نیز تقریبا به همان اندازه بالا می‌رود.

قیمت مصرف گوشت گوساله، ۲.۶ برابر قیمت تولید آن

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که قیمت تولید هر کیلو گوشت گاو در بهار ۱۴۰۲ برابر با ۱۲۸ هزار و ۶۴۰ تومان بوده در حالی که قیمت مصرف این محصول ۳۴۲ هزار و ۶۸۲ تومان برآورد شده است؛ بنابراین قیمت مصرف گوشت گوساله تقریبا ۲.۶ برابر قیمت تولید آن است. ضریب همبستگی این کالا ۹۹ درصد است که نشان می‌دهد قیمت تولید گوشت گاو پیش‌بینی‌کننده قیمت مصرف آن است.

راهکاری برای کاهش اختلاف قیمت‌ها در تولید و مصرف محصولات

در اغلب این محصولات، اختلاف دو برابری بین قیمت تولید و مصرف وجود دارد. این مسئله می‌تواند نشان‌دهنده ناکارامدی شبکه تامین محصولات کشاورزی و دامی باشد. این شبکه، متشکل از وجوه متفاوتی در سطح تولید، عرضه، فراهم‌آورنده منابع مالی، کارخانجات و مواردی از این قبیل است.

دولت برای بهبود این مسئله چند راهکار پیش‌روی خود دارد. برای مثال می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد. یکی از مجرا‌های تحقق این هدف، کاهش هزینه نهاده‌های تولیدی و هزینه‌های سربار است. از دیگر کانال‌های اثرگذاری بر این بخش، تخصیص یارانه به نهاده‌های تولید و ارائه انرژی ارزان است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکوایران، تاریخ انتشار: 9آبان1402، کدخبر: 48795، ecoiran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین