پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
بودجه سالیانه را بعنوان مهمترین سند مالی یک کشور می‌توان محسوب کرد. بودجه اگر درست تنظیم نگردد و دخل و خرج کشور، بشکلی کارشناسانه و دقیق تعیین وضعیت نگردد، بطور مکرر نیازمند اصلاحیه بودجه خواهیم بود. رسم نامیمونی که سال هاست در کشور جریان دارد و سربسته عرض می‌شود که بحشی از رانت‌ها هم در قالب ان، رد و بدل می‌شود. حال با انتخاب مجلس، ۴۵ نماینده محترم بعنوان اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ انتخاب شدند. اعضایی که در خصوص سطح مهارتی آن در خصوص بودجه و فهم شان از بودجه ریزی، شائبه‌های زیادی مطرح است. یادمان نرود که بودجه ریزی درست بدون اشرافیت برنامه‌ای امکان پذیر نبوده و مهارت بودجه ریزی، عاملی برای تعیین اولویت‌های هزینه کردی در کشور است. اگر مجلس محترم یا نهاد‌های نظارتی تمایل داشتند، داوطلبانه آماده تحلیل منظومه فکری و سطح توانمندی یک یک این ۴۵ نماینده عزیز هستیم. یادمان نرود که نماینده مجلس شدن، دست بالا و پائین بردن برای تصویب و عدم تصویب مصوباتی که دیگران ارایه می‌کنند نیست.

شعارسال: بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه تغییرات مهمی در کمیسیون تلفیق برای لایحه بودجه سالانه اتفاق می‌افتد، فهم تبعات و آثاری همچون تشدید کسری بودجه، تبعات اقتصاد کلان تغییرات بودجه، ذی‌نفعان و برندگان و بازندگان بودجه، تبعات تغییرات حجم یارانه‌های آشکار و پنهان در بودجه و دیگر مسائلی که بسیار پیچیده بوده و نیازمند درک و تحلیل از جنس تخصص‌های حسابداری اقتصادی بوده، ضروری است تعداد متخصصان علوم اقتصادی و حسابداری بیش از سایر متخصصان باشد.

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ و سطح نامشخص توانمندی‌ها و میزان فهم ۴۵ نماینده انتخابی از بودجه و بودجه ریزی؟

۳ اقتصادخوان در لیست کمیسیون تلفیق

بررسی وضعیت رشته‌های تحصیلی ۴۵ عضو کمیسیون تلفیق نشان می‌دهد از ۴۵ عضو کمیسیون تلفیق، ۱۲ نفر از اعضا دارای مدرک در رشته‌های مدیریت (سهم ۲۶.۷ درصدی) هستند. شش نفر در رشته‌های علوم پایه (فیزیک، ریاضی و شیمی) با سهم ۱۳.۳ درصدی، شش نفر در رشته‌های الهیات با سهم ۱۳.۳ درصدی، ۵ نفر دارای مدرک حقوق با سهم ۱۱ درصدی، چهار نفر علوم سیاسی با سهم نزدیک به ۹ درصدی، سه نفر پزشکی (سهم ۶.۷ درصدی)، سه نفر اقتصاد (سهم ۶.۷ درصدی)، دو نفر صنایع (سهم ۴.۴ درصدی)، دو نفر انرژی (سهم ۴.۴ درصدی)، یک نفر در رشته عمران با سهم ۲.۲ درصدی و یک ۱ نفر دیگر نیز در رشته ادبیات با سهم ۲.۲ درصدی فارغ‌التحصیل شده است.

مقصود این نیست که همه اعضای کمیسیون تلفیق باید اقتصادخوانده باشند؛ چراکه لایحه بودجه شامل مسائل، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، زیست‌محیطی، فرهنگی، حقوقی و قضایی و فقهی و سایر ابعاد بوده و نیازمند متخصصان رشته‌های مختلف است. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد با توجه به ابعاد حسابداری و ماهیت اقتصادی و حسابداری بودجه، سهم اقتصاددانان و رشته‌های نزدیک به آن ازجمله حسابداری و برخی گرایش‌های مدیریت بیش از سایر رشته‌ها باشد.

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ و سطح نامشخص توانمندی‌ها و میزان فهم ۴۵ نماینده انتخابی از بودجه و بودجه ریزی؟

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 4آذر1402، کدخبر: 1840719، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین