پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۳
ناوشکن ایرانی دیلمان صبح امروز دوشنبه با حضور سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح طی مراسمی رسمی در بندر انزلی به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش پیوست. دیلمان، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران است که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تحت نظارت این نیرو، در مجموعه صنایع دریایی ساخته شده.

شعارسال: ناوشکن ایرانی دیلمان صبح امروز دوشنبه با حضور سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح طی مراسمی رسمی در بندر انزلی به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش پیوست.

الحاق ناوشکن ایرانی دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی

دیلمان، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران است که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تحت نظارت این نیرو، در مجموعه صنایع دریایی ساخته شده و از امروز به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شد.

این ناوشکن تمام ایرانی مجهز به انواع تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و رزمی ساخته شده در داخل کشور است و علاوه بر قابلیت دریانوردی طولانی، توانایی جستجو، کشف، شناسایی، رصد، مقابله و در صورت نیاز انهدام هرگونه تهدید هوایی، سطحی و زیر سطحی را داراست. عرشه پرواز با قابلیت نشست و برخاست بالگرد از ویژگی‌های مهم عملیاتی ناوشکن دیلمان است.

الحاق ناوشکن ایرانی دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی

ناوشکن ایرانی دیلمان، جلوه‌ای دیگر از توان صنایع دفاعی در تأمین نیاز‌های اقتدارآفرین، توانمندی دریایی ایران و سربلندی ایران اسلامی است.

الحاق ناوشکن ایرانی دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش در بندر انزلی

در مراسم به آب انداختن این ناوشکن در بندر انزلی و الحاق آن به ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش همچنین امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش و دیگر مقامات لشکری و کشوری حضور داشتند.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

منطقه چهارم دریایی امام رضا یا ناوگان شمال از مناطق چهار گانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است، که مهمترین رکن و شاکله نظامی دریایی در منطقه شمال ایران می‌باشد. در حال حاضر دریادار دوم ستاد حمیدرضا سعادت، فرمانده منطقه چهارم دریایی می‌باشد. ناوگان شمال در ۲۰ درصد از محدوده حاکمیتی ایران در دریای خزر به گشت زنی مشغول است. ایران از اوائل دهه ۱۳۷۰ دست به استقرار شناور جنگی در خزر زد. در مرحله اول تلاش کرد شناور جنگی را از طریق رود ولگا از روسیه وارد خزر کند که روس‌ها مخالفت کردند، از این رو دست به ساخت تأسیسات ساخت شناور جنگی در شمال زد. تا کنون این تأسیسات با موفقیت ۵ شناور جنگی را ساخته‌است.

ناوگان شمال کشور به مرکزیت بندرانزلی با پیشینه‌ای طولانی فعالیت می‌کند. از حرکات مهم در دوران نادر شاه را می‌توان تلاش برای تشکیل نیروی دریایی ایرانی در دریای خزر نام برد. او برای نیل به این هدف جان التون انگلیسی را برای تأسیس یک کارخانه کشتی‌سازی در انزلی منصوب کرد و لقب جمال بیگ به او داد. او که قبلاً دو کشتی در قازان برای رود ولگا ساخته بود، از طرف نادرشاه مأمور شد که سواحل خزر را بررسی کند. او موفق شد یک کشتی با ظرفیت ۲۰ توپ بسازد که گزارش شده بهتر از کشتی‌های روسی در خزر بود.

چهار شناور از کلاس سینا که در واقع نسخه ایرانی ناوچه فرانسوی کلاس کمان هستند، در ناوگان شمال مشغول به خدمت هستند. نام‌های آن‌ها پیکان، سپر، جوشن و درفش می‌باشند. این کلاس دارای توپ سینه ۷۶ م م، یک توپ دفاعی ۴۰ م م و چهار موشک ضد کشتی نور است. ناوچه دماوند دیگر ناوچه ایرانی است که به آب انداخته شده و سنگین‌ترین ناوچه ایران در شمال است (با وزن۱۵۰۰ تن).. این ناوچه از کلاس موج است که تاکنون چهار فروند ان یکی جماران و سهند و دنا (در جنوب) و دیگری دماوند در شمال به اب انداخته شده. دماوند دارای یک توپ ۷۶ م م، یک توپ۴۰ م م، دو موشک دفاع هوایی استاندارد و چهار موشک ضد کشتی نور در کنار اژدر افکن است.

متاسفانه دماوند مدت زمان کمی موفق به خدمت شده و به شکل غم‌انگیزی از دست می‌رود! ناو دماوند در ۲۰ دی ۱۳۹۶ در هنگام ورود به محوطه بندر انزلی، به دلیل نقص فنی و طوفانی بودن دریا به موج شکن بندر انزلی برخورد کرده و در آنجا گرفتار می‌شود. موج دریای طوفانی ناو را مدام به موج شکن می‌کوبد تا در هفته دوم دماوند به دو تکه تقسیم می‌شود و سرانجام در ۸ بهمن ۱۳۹۶ در همان محل برخورد به زیر آب رفته و به‌طور کامل از دست می‌رود، در حالی که به پایان سه سالگی خدمت خود نیز نرسیده بود.

دیگر شناور رزمی ایران شامل کلاس حمزه است. شناور کلاس حمزه در اصل شناور جنگی نبوده، در واقع کشتی تفریحی پهلوی دوم در دریای خزر بود که با نام شهسوار در اب‌های خزر حضور داشت و از دهه ۱۳۷۰ مسلح شد. این شناور مجهز به دو موشک نور یک توپ۲۰ م م و لوله پرتاب اژدر شد.

در حال حاضر دیلمان، پنجمین فروند از ناوشکن‌های پروژه موج و از کلاس جماران است که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تحت نظارت این نیرو، در مجموعه صنایع دریایی ساخته شده و به ناوگان شمال نیروی دریایی راهبردی ارتش ملحق شده است. تفاوت ناوشکن دیلمان با سایر شناور‌های کلاس موج، فرم بدنه رادار گریز آن و استفاده از دکل راداری پیشرفته (دکل پیشرفته و چهار وجهی چشم عقاب روی آن نصب شده که هر وجه آن دارای ۱۰۰۰ آرایه بوده که مجموعاً دارای ۴۰۰۰ آرایه است) می‌باشد. این رادار در آن واحد، ۱۰۰ هدف را تا ۲۰۰ کیلومتری شناسایی و ۱۳ هدف را رهگیری می‌کند. این رادار با خاصیت ضد جنگالی، اهدافی شامل جنگنده‌ها، پهپادها، بالگرد، موشک‌های سطح به هوا و سایر اهداف سطحی را شناسایی و رهگیری می‌نماید.

تعداد موشک‌های کروز در ناوشکن دیلمان افزایش دو برابری نسبت به همکلاس‌های خود داشته است. در این شناور از سامانه کمند و موشک‌های عمود پرتاپ نیز استفاده شده است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: ناوشکن ایرانی دیلمان ، ستاد کل نیروهای مسلح ، ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ، الحاق ناوشکن ایرانی دیلمان به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ، توسعه توانمندی های نظامی ، ناوشکن‌های پروژه موج ، نیروی دریایی ارتش ، توان صنایع دفاعی ، توانمندی دریایی ایران ، سید عبدالرحیم موسوی ، منطقه چهارم دریایی امام رضا ، دستاوردهای نظامی ، تعداد موشک‌های کروز در ناوشکن دیلمان ، موشک‌های عمود پرتاپ ، ناوشکن دیلمان ، مشخصات ناوشکن دیلمان ، تفاوت ناوشکن دیلمان با سایر ناوشکن های پروژه موج کلاس جماران ، ناوشکن های کلاس جماران ، پروژه موج ، توانمندی دفاع دریایی ، ساخت ناوشکن در ایران ، ناو هواپیمابر ایرانی ، نقشه توسعه توانمندی دریایی ایران ، ساخت موتور ناو در ایران ، ساخت ناوچه در ایران ، ساخت ناو در ایران ، مناطق دریایی نیروی دریایی ایران ، مشخصات ناوچه های ایرانی ، مشخصات ناوهای ایرانی ، مشخصات ناوشکن های ایرانی ، بومی سازی فناوری تولید ناوشکن ، ساخت نفت کش های ایرانی ، تعمییر و نگهداری ناوشکن در ایران ، توانمندی نیروی دریایی ایران
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین