پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۲۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
شخصیت سید جمال الدین اسدآبادی بدلیل منظومه فکری پیشرو و انتقادی اش و همچنین سبک زندگی تخصصی و عموما پوشیده و چارچوب مدارش ، برای عموم ناشناخته بوده و اطلاع جامعه از او با گرایشات ایدئولوژیک همراه بوده و تا حد زیادی سطحی و پوسته ای است. نشانه یابی عملکردی از زندگی سید جمال، تاکید موکدی بر سه گانه روشنفکری دینی، فقه پویا و تمدن سازی اسلامی در حوزه شناختی و همچنین استعمارستیزی خارجی ( ممانعت از نفوذ اجنبی به کشور و دستگاه حاکمه) و استثمارزدایی داخلی ( مقابله با حاکمان مستبد و خود ویژه بین) دارد. بر این قاعده، سید جمال در عین حال که یک روشنفکر دینی است ، نوعی مبارز در مقابل استعمار بوده و بعنوان نیروی اپوزیسیون در مقابل حکام داخلی، شناخته می شود. امیرمحمد کوچک‌زاده، نویسنده گفتار متن مستند «جمال الدین» معتقد است از آنجا که جمال‌الدین اسدآبادی شخصیتی جنجالی در تاریخ ایران و اسلام است، زندگی او برای مخاطب جذاب خواهد بود.

شعارسال: امیرمحمد کوچک‌زاده، نویسنده گفتار متن مستند «جمال الدین» محصول مرکز مستند سوره که در هفدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد، درباره پیوستنش به تیم تولید این مستند، عنوان کرد: من در زمان پیش‌تولید و تحقیق و پژوهش در پروژه نبودم. بعد از اینکه یک نسخه از کار آماده شد، به تیم اضافه شدم.

جمال الدین اسدآبادی در دو جبهه تقویت روشنفکری دینی ، فقه پویا ، تمدن اسلامی و جبهه استعمار ستیزی خارجی و استثمار زدایی داخلی

وی ادامه داد: آن زمان بود که متوجه شدم مستند مشکل روایی دارد و در واقع روایت و فیلمنامه به شکل مطلوب پیش نرفته بود. در نهایت مبنا این شد که من روی متن فیلمنامه و نریشن‌ها کار کنم. پس از آن نیز به شکل جدی روی خط روایی فیلمنامه کار کردم.

نویسنده گفتار متن «جمال الدین» درباره منابع خود در نوشتن گفتار متن مستند، اظهار کرد: یک تصویر ذهنی و آشنایی کلی از جمال‌الدین در ذهن تمام مردم ایران وجود دارد. در این میان منابعی که کارگردان از پیش آماده کرده بود، در اختیار من قرار گرفت. بعد از مطالعه منابع یاد شده، متوجه حفره‌هایی در فیلمنامه شدیم؛ در واقع لازم بود از روایت‌های دیگری برای جذابیت داستان استفاده کنیم. من خودم در این زمینه به اندازه زمانی که داشت، پژوهش انجام دادم و حفره‌های روایی داستان مانند سفر‌های جمال‌الدین و یا شاگردانش را پُر کردم.

کوچک‌زاده افزود: دست من برای اعمال تغییرات بسیار باز بود؛ حتی اجازه تغییر خط روایی را داشتم. خط‌دهی اصلی و جهت‌دهی‌ها در جلسات همفکری شکل می‌گرفت و ما سعی می‌کردیم کار را با هم جلو ببریم.

وی درباره خط روایی مستند «جمال‌الدین» مطرح کرد: من با محقق کار ارتباطی نداشتم و کارگردان پژوهش‌های مکتوب را در اختیار من قرار داد. ما در میانه داستان به تولد شخصیت پرداختیم چرا که می‌خواستیم در مخاطب کشش روایی ایجاد کنیم. اینکه ابتدای کار بیوگرافی باشد، برای مخاطب خسته‌کننده است. در واقع ما از یک روایت غیرخطی استفاده کردیم که در نهایت کار را جذاب‌تر کرد.

به گفته کوچک‌زاده، خط اصلی مستند «جمال‌الدین» مبارزه با استعمار جهانی است. وی گفت: خط اصلی فکر ما در ساخت مستند، تقابل دائم شخصیت اصلی داستان با استعمار جهانی، به ویژه انگلیس بود. حرف اصلی ما برای مخاطب، روایت تاریخی از شخصیت مهمی بود، که هدفش مبارزه با استعمار بود. جمال‌الدین فقط از ایران دفاع نکرد؛ او از هند، افغانستان، مصر و ترکیه هم در برابر استعمار جهانی مبارزه و دفاع کرد و یک هدف جهانی داشت.

وی درباره تجربه حاصله در مستند «جمال‌الدین» اظهار کرد: من قبلا کار‌هایی را که تاریخچه ۵۰_۶۰ سال داشته است، انجام داده‌ام. اما این مستند ریشه طولانی‌تری داشت، برای من تجربه خوبی بود و زاویه دیدم نسبت به جمال‌الدین اسدآبادی دقیق‌تر شد. اینکه ما سعی کردیم در بطن زندگی او ورود کنیم، برای خودمان هم تاثیرگذار بود و امیدوارم مخاطب هم از آن لذت ببرد.

کوچک‌زاده درباره چالش‌های ساخت این مستند، بیان کرد: مهمترین چالش من در این پروژه زمان بود چراکه زمانی به پروژه پیوستم که احتمال داشت همان نسخه اولیه ساخته شده است، نمایش داده شود. در کنار اینکه نباید زمان تحویل پروژه عقب می‌افتاد، باید جریان روایی داستان را اصلاح می‌کردم. من بار‌ها در زمان کم اتود زدم و در نهایت همفکری باعث شد که در زمان کم، این مساله را مدیریت کنیم و به نتایج خوبی برسیم.

وی درباره تاثیر فیلمنامه در نگارش گفتار متن، اظهار کرد: فیلنامه فضای کلی و اتمسفر کار را به من نشان داد، شخصیت‌های متفاوت را از روی فیلمنامه شناختم و این موضوع در نوشتن گفتار متن و نریشن کمک کرد.

نویسنده گفتار متن «جمال‌الدین» در پایان درباره استقبال مخاطبان از این مستند در جشنواره «سینماحقیقت»، خاطرنشان کرد: «جمال‌الدین» به نظرم مستند جذابی است. ویژگی‌های بصری و پژوهش سنگین پشت کار باعث می‌شود مخاطب به لحاظ کیفی راضی باشد. همچنین از آنجایی که جمال‌الدین اسدآبادی شخصیت جنجالی تاریخ ایران و اسلام است، زندگی‌اش برای مخاطب جذاب است و ارزش تماشا کردن دارد. مخاطب تیزبین و نخبگانی از این مستند استقبال خواهد کرد؛ هرچند ما تمام تلاشمان کردیم که مستند عامه‌پسند نیز باشد.

مستند سینمایی «جمال‌الدین»، برشی از زندگی و فعالیت‌های مبارزاتی سیدجمال‌الدین اسدآبادی اندیشمند سیاسی‌ست که با مرور اتفاقات رخ داده در ایران آن روز، داستان خود را تا نهضت توتون و تنباکو برای مخاطب به تصویر می‌کشد.

این اثر  ۲۹ آذر سانس ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ در سالن ۵ پردیس سینمایی چارسو به نمایش درآمد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 29آذر1402، کدخبر: 1429668، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
0
0
فقه پویا، تفسیر و تحریف مصلحتی دین سازان براساس حفظ منافع و قدرت اجتماعی ، از دینی است که حتی پاسخگوی نیازهای زمان پیامبر نبوده و براساس تغییر شرایط دائما درحال تغییر و تحول بوده و پیامبر برخلاف شعارها و منش اولیه قبل از قدرت عمل کرده. اغلب احکام اسلام خاص جامعه زمان پیامبر، و قابل تعمیم و تمدید در دیگر جوامع بشری نیستند. همانطور که قوانین دموکراسی متکی بر رشد اندیشه و مسئولیت پذیری غربی، قابل اجرا در جامعه رشد نایافته و اشوب طلب و خشونتگرای ایران نیستند. گسترش فرهنگ ایرانیان با ذهن و افکار معیوب و مسموم، دروغگویی و شیادی و مسئولیت گریزی و رفاه طلبی انگلی، بزرگترین تهدید علیه بشریت محسوب میشود و اسلام ایرانی که در چادر ایرانی خلاصه شده، خطرناکترین شکل ادیان تحریفی و تفسیری است که جهان را بحران خون و تباهی گرفتار کرده. مطمئن باشید اگر امام زمان ظهور کند، مبارزه با حکومت ضد الهی و ضد انسانی ایران در اولویت کار حضرت خواهد بود و سرانجام توسط طالبان اندیشان ایران (پیروان مکتب خمینی) بشهادت خواهد رسید.
مدیر پایگاه

سلام 
آقا تو دلت خیلی پره . با سرتیتر ما شروع کردی و موضوع رو با نوعی تفسیر به رای به سمت اهداف خودت کشوندی و نتیجه گیری هشدار امیز باب دل خودت ارایه کردی. 
متن  ارسالی  شما  سراسر  مملو  از  توهین  و حاشیه  گویی  و   تخریب  است.  برداشت  نادرست  شما  از فقه  پویا  هم  کاملا  درمتن  منعکس  گردیده   است.
لطفا من بعد، از ارسال چنین کامنت هایی برای ما پرهیز کنید. چرا که حذف این نوع کامنت ها را نه تنها مقابله با آزادی بیان نمی دانیم، بلکه بنوعی اهرم حفاطت از جامعه در برابر انحرافات می شناسیم.

خداوند همه ما را هدایت کند ان شاالله 

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین