پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به فروش چندبرابر قیمتی داروها در پلتفرم‌های فروش اینترنتی دارو گفت: با رویکرد دارورسانی در منزل و سهولت دسترسی به دارو از مسیر داروخانه موافقیم اما برای این موضوع هم باید هفت شرط اساسی تعیین شده رعایت شود.هفت شرط لازم برای دارورسانی در منزل شامل ضرورت اطمینان از اصالت و کیفیت دارو، پرهیز از ایجاد تقاضای القایی در زنجیره عرضه، ضرورت رعایت الزامات حمل دارو و اصول GDP، الزام به ارتباط مستقیم بیمار با مسئول فنی داروخانه، لزوم مدیریت داده‌ها در قالب پنجره واحد وزارت بهداشت از مجرای نسخه الکترونیک و جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات بیماران، پذیرش مسئولیت اعضای زنجیره در مورد کیفیت کالا و رعایت قیمت مصوب دارو و پرهیز از هرگونه گرانفروشی باید برقرار باشد.

شعارسال: دکتر محمد پیکان‌پور با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو از زاویه دید مردم به موضوع فروش اینترنتی دارو نگاه می‌کند، گفت: اینکه بخش‌های مختلف در حوزه کسب و کار چه در سطح داروخانه و چه در سطح پلتفرم‌ها مداخلاتی را متوجه کسب و کار خود ببینند و بخواهند از حقوق خود دفاع کنند در جای خود قابل تامل است، اما سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد حاکمیتی مکلف است که آن رویه‌ای که مطلوبیت نهایی مردم را حداکثر می‌کند را مبنای تصمیم‌گیری قرار دهد.

فروش چندبرابر قیمتی داروها در پلتفرم‌های فروش اینترنتی دارو + هفت شرط دارو رسانی صحیح برای فروش مجازی

وی درخصوص دارورسانی در منزل اظهارکرد: درباره اینکه خدمات با رفاه بیشتری به مردم برسد به‌ویژه در زنجیره تامین داروی بیماران خاص و به حداقل رساندن مشکلات مردم در تهیه دارو نظرمان مثبت است، اما آنچه که حائز اهمیت است، استقرار برخی قوانین در این فرایند است که برخی ذی‌نفعان بیرون از وزارت بهداشت که تصمیم‌سازی هم می‌کنند به این الزامات توجه ندارند.

پیکان‌پور تاکید کرد: ضرورت اول ما بحث اطمینان از کیفیت و اصالت داروی دریافتی است. از ابتدای تامین ماده اولیه دارو تا زمانی که دارو به داروخانه برسد، مرارت زیادی کشیده می‌شود تا داروی استاندارد به مردم برسد و این ممکن است در فروش بدون ضابطه اینترنتی به شکلی مخدوش شود. درواقع شاید استاندارد لازم فرایند حمل دارو رعایت نشود و یا اصلا دارو‌های تقلبی و قاچاق به دست افراد برسد. تلاش‌های زیادی در سازمان غذا و دارو انجام دادیم تا سامانه «تی‌تک» که رسالت اصالت سنجی دارو را دارد، برقرار شود و زنجیره تامین و سلامت مردم را ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه با رویکرد دارورسانی در منزل و سهولت دسترسی به دارو از مسیر داروخانه موافقیم، تاکید کرد: در این زمینه هفت شرط لازم برای دارورسانی در منزل شامل ضرورت اطمینان از اصالت و کیفیت دارو، پرهیز از ایجاد تقاضای القایی در زنجیره عرضه، ضرورت رعایت الزامات حمل دارو و اصول GDP، الزام به ارتباط مستقیم بیمار با مسئول فنی داروخانه، لزوم مدیریت داده‌ها در قالب پنجره واحد وزارت بهداشت از مجرای نسخه الکترونیک و جلوگیری از سوء استفاده از اطلاعات بیماران، پذیرش مسئولیت اعضای زنجیره در مورد کیفیت کالا و رعایت قیمت مصوب دارو و پرهیز از هرگونه گرانفروشی باید برقرار باشد.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد یک نسخه دست نویس جعلی را نشان داد که فردی یک فرآورده مخدر با مهر تقلبی نوشته است و در کسری ازساعت فرآورده توسط پلتفرم‌های اینترنتی تحویل او داده شده است.

به گفته وی داروی سقط جنین نیز با نسخه جعلی به راحتی توسط این پلتفرم‌ها در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

پیکانپور تاکید کرد: زمانی که پلتفرم به داده بک گراند نظام سلامت و نسخه الکترونیک متصل نباشد و اعتبارسنجی لازم را از نسخه نتواند انجام دهد؛ امکان سوء استفاده فراهم می‌شود.

وی در پایان گفت: در یک نمونه دیگر دارویی که قیمت هر یک عدد قرص آن ۳۰۰۰ تومان است، با قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان به افراد تحویل داده شده است. یک نوع اسپری تنفسی با قیمت ۷۰ هزار تومان با قیمت ۴۸۰ هزار تومان به صورت باز به بیمار تحویل داده شده است که معلوم نیست آیا قبلا استفاده شده است یا خیر؟ همچنین شربت برند زادیتن که ۷۰ هزار تومان است با قیمت ۶۵۰ هزار تومان در این پلتفرم‌ها به فروش می‌رسد. داروی شیمی‌درمانی که قیمت مصوب آن ۹۲ هزار تومان است در این پلتفرم‌ها با قیمت ۹ میلیون تومان تحویل بیمار شده است. مثال‌هایی از این دست اصلا کم نیستند.

تعداد بازدید : 3

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 14دی1402، کدخبر: 1402101410125، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین