پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۳۶۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
مقررات پرداخت وام مسکن برپایه اوراق تسه، تاکید دارد که سقف این تسهیلات در شهر‌هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، برای زوجین ۶۴۰ میلیون تومان و برای مجرد‌ها (انفرادی) ۴۰۰ میلیون تومان است. شعب بانک مسکن به‌ویژه در شهرستان‌های استان تهران، در حالی به شکلی سختگیرانه این قانون را رعایت می‌کنند که سال‌هاست سرشماری رسمی صورت نگرفته است و نمی‌توان حکم قطعی داد که این شهرها، جزو شهر‌هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر هستند! انتظار بر آن است که دکتر سیدعباس حسینی، تذکرات لازم در این خصوص را بدهند.

شعارسال: ابتدای تیرماه امسال بود که خبر افزایش سقف وام خرید مسکن تا ۸۰۰ میلیون تومان به خبر اصلی رسانه‌ها تبدیل شد، اما این سقف تسهیلات تنها به زوج‌های ساکن تهران تعلق می‌گیرد و برای باقی متقاضیان مبالغ دیگری در نظر گرفته شده است.

سقف تسهیلات مسکن، کوتاه است! + سیاست نامتوازن بانک مسکن در پرداخت وام خرید خانه

بر اساس مقررات پرداخت تسهیلات مسکن بر پایه تسه، افراد مجرد ساکن تهران نیز مشمول دریافت ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات هستند. این ارقام، بدون احتساب ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله است.

مبلغ پرداخت وام مسکن در شهر‌های بزرگ چقدر است؟

رقم تسهیلات خرید مسکن، اما با کنار گذاشتن تهران از دایره جغرافیای بانک مسکن، با تغییرات بزرگی مواجه می‌شود. بر اساس مقررات بانک مسکن، زوجین ساکن شهر‌های بزرگ مشمول دریافت ۶۴۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن هستند و برای مجرد‌ها نیز این رقم به ۳۲۰ میلیون تومان می‌رسد که البته این ارقام نیز بدون در نظر گرفتن ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله است.

شهرستان‌های استان تهران از افزایش مبلغ وام بی‌نصیب ماندند

نکته جالب توجه در پرداخت وام مسکن، اما مربوط به شهر‌هایی است که بر اساس محاسبات بانک مسکن، در زمره شهر‌هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر قرار می‌گیرند؛ به‌نحوی که این فهرست شامل شهرستان‌های استان تهران هم می‌شود. شهر‌هایی که طی سال‌های اخیر به شدت مهاجرپذیر بوده و رشد جمعیت چندبرابری را تجربه کرده‌اند.

سقف تسهیلات مسکن، کوتاه است! + سیاست نامتوازن بانک مسکن در پرداخت وام خرید خانه

مشاهدات میدانی رسانه از شهر‌هایی مانند اندیشه و شهریار نشان می‌دهد، بر اساس تخمین جمعیتی که توسط بانک مسکن صورت گرفته، این شهر‌های مهاجرپذیر، در زمره شهر‌هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده‌اند.

سقف تسهیلات مسکن، کوتاه است! + سیاست نامتوازن بانک مسکن در پرداخت وام خرید خانه

بر این اساس، سقف وام خرید مسکن در شهر‌هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر که از دید بانک مسکن، شامل بیشتر شهرستان‌های استان تهران می‌شود، برای زوجین ۴۸۰ میلیون تومان و برای مجردها، ۲۴۰ میلیون تومان است که مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله هم به آن اضافه می‌شود.

مبلغ وام خرید مسکن در شهرستان‌های تهران نامتوازن است

این ارزیابی، اما دو نکته مهم را در خود نهفته دارد! اولین موضوعی که در این باره مورد توجه قرار می‌گیرد، زمان آخرین سرشماری در کشور است. آخرین آماری که مرکز آمار ایران از جمعیت کشور منتشر کرده به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد، یعنی هفت سال پیش! بنابراین می‌توان گفت بعد از گذشت این سال‌ها، آمار دقیقی از جمعیت شهرستان‌های مهاجرپذیر استان تهران وجود ندارد.

افزایش هزینه‌های زندگی و چالش‌آفرینی در معیشت مردم طی سال‌های اخیر، افراد زیادی را برای کار به سمت پایتخت کشانده است که عموما در همین شهرستان‌های اطراف استان تهران ساکن شده‌اند.

از سوی دیگر نیز، مسئله افزایش بی‌رویه قیمت اجاره خانه، به‌ویژه از سال ۹۷ به این سو، مهاجرت معکوس ایجاد کرده و خانوار‌های بیشماری را از پایتخت به شهرستان‌های اطراف تهران هدایت کرده است. به این ترتیب، شواهد امر نشان می‌دهد، رشد جمعیت در این مناطق با سرعت بالایی صورت گرفته و بر همین اساس، لازم است بانک مسکن ارزیابی جدیدی در پرداخت وام مسکن بر اساس جمعیت شهر‌ها انجام دهد.

نکته بااهمیت دوم در بحث پرداخت وام نیز مساله قیمت ملک است. بررسی قیمت مسکن در این شهر‌ها نشان می‌دهد، با توجه به مهاجرت‌های اخیر، افزایش قیمت محسوسی در بازار املاک شهرستان‌های استان تهران رخ داده است. بر همین اساس این پرسش مطرح است که آیا یک فرد مجرد با ۲۴۰ میلیون تومان وام مسکن و ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله، می‌تواند حتی یک خانه کوچک و حداقلی در این مناطق خریداری کند؟

بررسی آگهی‌های مسکن نشان می‌دهد، برای مثال، آپارتمانی ۵۰ متری در شهر اندیشه که دارای ۶ فاز مسکونی است و جمعیتی عظیم را در خود جای داده است، در ارزان‌ترین قیمت، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

آیا تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی مسکن (مجموع وام خرید و جعاله) که با قیمت کنونی تسه، بیش از ۱۰۵ میلیون تومان آن پای خرید اوراق می‌رود، کمک‌هزینه مناسبی برای خرید مسکن در مناطقی از این دست است؟ مناطقی که قیمت ملک در آن‌ها، پا به پای قیمت مسکن در تهران رشد می‌کند و فاصله قیمتی چندانی با پایتخت ندارد.

به نظر می‌رسد لازم است، شرایط و شمولیت وام مسکن برای ساکنان شهر‌های محتلف، مورد بازتعریف و بازنگری قرار گیرد و در این مطالعه، آمار تازه جمعیت شهر‌ها و تحولات قیمت مسکن در آنها، مورد توجه ویژه سیاست‌گذاران باشد!

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 1بهمن1402، کدخبر: 895875، tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین