پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۷۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۹
حسن تیزمغز در کنگره ملی راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان با اشاره به همکاری با کشورهای خارجی در انتقال دانش و فناوری‌های جدید گفت به دنبال این هستیم که با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی کارخانه‌های پیشرفته تولید مصالح ساختمانی را در کشورمان راه‌اندازی کنیم. وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت‌های چینی بهتر از سایر کشورها پیش رفته‌ است، اظهار داشت: قرار بر این است که دولت نفت بدهد تا بتوانیم در مذاکرات برای پوشش برخی از هزینه‌ها از تهاتر نفت استفاده کنیم که البته با این شرایط نفتی چشم‌انداز خوبی وجود ندارد.

شعارسال: حسن تیزمغز در کنگره ملی راهبرد‌های پیشرفت صنعت ساختمان با اشاره به همکاری با کشور‌های خارجی در انتقال دانش و فناوری‌های جدید گفت: برای انتقال فناوری‌های نوین به کشورمان از شرکت‌ها و کشور‌های خارجی از جمله بلژیک، چین، آلمان و فرانسه دعوت کرده‌ایم و این شرکت‌ها هم با آغوش باز از این دعوت ما استقبال کردند.

مذاکرات با چین و اروپا برای انتقال فناوری‌های ساخت مسکن

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی کارخانه‌های پیشرفته تولید مصالح ساختمانی را در کشورمان راه‌اندازی کنیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت‌های چینی بهتر از سایر کشور‌ها پیش رفته است، اظهار داشت: قرار بر این است که دولت نفت بدهد تا بتوانیم در مذاکرات برای پوشش برخی از هزینه‌ها از تهاتر نفت استفاده کنیم که البته با این شرایط نفتی چشم‌انداز خوبی وجود ندارد.

تیزمغز با اشاره به میزان تولید و مصرف و صادرات نفت در کشور تصریح کرد: در حال حاضر ٣.٢ میلیون بشکه نفت تولید می‌کنیم که از این میزان، دو میلیون بشکه در داخل مصرف می‌شود، یک میلیون بشکه هم صادرات نفت داریم و ٢٠٠ هزار بشکه ذخیره می‌شود.

وی افزود: موضوع این است که اگر همین امروز تحریم‌ها لغو شوند امکان تولید بیش از این میزان نفت وجود ندارد چراکه مسئولان نفتی سابق، چاه‌های نفت را بروز نکردند و به همین دلیل، مسئولان نفتی سابق باید محاکمه شوند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توان بخش خصوصی برای تولید مسکن در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز بانک‌ها رقیب بخش خصوصی شده‌اند در حالی که بخش خصوصی پایه محکم و اساسی ساخت و ساز‌ها هستند.

به گفته تیزمغز، برای رفع بخشی از مشکلات حوزه مسکن، مجلس می‌تواند در بررسی‌های بودجه ١۴٠٣ وام با نرخ پنج درصدی برای بخش مسکن در نظر بگیرد.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

برخی از منتقدین این توضیحات حسن تیزمغز را بیان مکرر واضحات دانسته و مدعی هستند که این توضیحات بشکل نواری از جانب ایشان درحال پخش در مجامع و نشست‌های گوناگون است. بعنوان نمونه، اشاره به صحبت‌های ابتدای مهرماه وی نموده و می‌گویند که با وجود گذشت چهار ماه، جناب معاون وزیر، چه گزارش پیشرفتی را ارایه نموده اند؟

لازم به توضیح است که دکتر تیز مغز در اوائل مهرماه بیان داشته بود، برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن لازم است همه دستگاه‌های مربوطه با یکدیگر تعامل داشته باشند. به عنوان مثال همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات بانکی از اهمیت بالایی دارد. اما متاسفانه در حال حاضر بانک‌ها به جای عمل کردن به وظیفه اصلی خود به بنگاه داری مشغول هستند.

تیز مغز در ادامه همچنین تبادل فناوری‌های نوین را در طرح نهضت ملی مسکن ضروری ارزیابی کرد و عنوان داشت: به منظور انتقال تکنولوژی در طرح نهضت ملی مسکن از کشور‌های خارجی مختلفی بهره خواهیم گرفت و در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها نظیر بلژیک، آلمان، امارات، ترکیه و… در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

نماینده وزیر راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن با ذکر مثالی خاطر نشان ساخت: به عنوان مثال گروهی از متخصصان یکی از کشور‌های یاد شده، پیشنهاد داده است که با راه‌اندازی یک کارخانه می‌توانند، نسبت به ساخت ۸ واحد مسکونی در طول روز اقدام کنند. با توجه به این امر می‌توان گفت قطعاً ورود شرکت‌های خارجی فرصت مناسبی برای تبادل تکنولوژی در نهضت ملی مسکن ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: مقرر شده است در ازای ساخت وساز شرکت‌های خارجی در طرح نهضت ملی مسکن از طریق تهاتر نفت، دستمزد این شرکت‌ها را پرداخت کنیم. همچنین با توجه اینکه در ساخت این واحد‌ها از مشاوران ایرانی بهره گرفته می‌شود، بنابراین دغدغه‌ای درباره بومی‌سازی این واحد‌ها وجود ندارد همچنین اولویت به کارگیری نیرو‌های کار در این پروژه‌ها نیرو‌های ایرانی هستند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 8بهمن1402، کدخبر: 1442449، www.ilna.ir/ سایر منابع

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین