پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۳۷۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
یکی از مشکلات خاص کشور،گرفتار شدن اقتصاد در حلقه روابط سیاسی است. تجلی بیرونی این آسیب ،خود را در قالب انواع روابط با خصولتی ها با انواع توجیهات نشان می دهد. یک روز پای ستاد اجرایی فرامین امام در میان است و یک بار،پای صندوق بازنشستگی صنعت نفت. یک بار صحبت از هلدینگ خلیج فارس می شود و یک بار ،رد پای مخفی شرکت در شرکت و تو دلی ها ، ملاحظه می گردد. مگر چوب این نوع روابط ناسالم را در صنعت خودرو نخوردیم ( قطعه ساز سهامدار اصلی خودرو ساز می شود، قطعه ساز خودروساز را به گروگان می گیرد و .....)؟چرا منافع ملی برایمان کم ارزش است و سلیقه گرایی و مصلحت اندیشی و منفعت گرایی تا این حد پر رنگ شده است ؟آقای جواد اوجی وزیر محترم نفت، پیگیر اجرای فرمایشات حضرت آقا خواهیم بود. بعدها گلایه مند نشوید.

شعارسال: در جریان بازدید حضرت آقا از نمایشگاه دستاورد‌های صنعتی و دانش بنیان کشور، معظم اله پرسیدند که به چه کسی واگذار شده است و همراهان (منجمله وزیر نفت) تاکید داشتند که به بخش خصوصی و ستاد اجرایی فرامین حضرت امام واگذار گردیده است. حضرت آقا با گلایه مجددا تاکید کردند که به بخش خصوصی بدهید؛ ستاد اجرایی که بخش خصوصی نیست! متاسفانه کشور به سمتی پیش می‌رود که بخش خصوصی پیمانکاری برای خاتم الانبیا، ستاد اجرایی امام و ... هستند. این رویه نه تنها رویه درستی برای تامین منافع ملی نیست، بلکه بدلیل شرایط خاص و کم نظارتی حاکم بر خصولتی‌ها، پتانسیل بالای ضربه زدن‌های شدید به منافع ملی را هم در درون خود دارند.

تعداد بازدید : 4

یکی از مشکلات خاص کشور، گرفتار شدن اقتصاد در حلقه روابط سیاسی است. تجلی بیرونی این آسیب، خود را در قالب انواع روابط با خصولتی‌ها با انواع توجیهات نشان می‌دهد. یک روز پای ستاد اجرایی فرامین امام در میان است و یک بار، پای صندوق بازنشستگی صنعت نفت. یک بار صحبت از هلدینگ خلیج فارس می‌شود و یک بار، رد پای مخفی شرکت در شرکت و تو دلی‌ها، ملاحظه می‌گردد. مگر چوب این نوع روابط ناسالم را در صنعت خودرو نخوردیم (قطعه ساز سهامدار اصلی خودرو ساز می‌شود، قطعه ساز خودروساز را به گروگان می‌گیرد و ..)؟ چرا منافع ملی برایمان کم ارزش است و سلیقه گرایی و مصلحت اندیشی و منفعت گرایی تا این حد پر رنگ شده است

چرا وزیر بررسی نمی‌کنند که دقیقا چه چیزی را به بخش خصوصی بدهیم؟ اکتشاف؟ حفاری؟ استخراج؟ برداشت؟ طبق چه مدلی؟ مالیاتی که بعدا از محل درآمد می‌خواهیم بگیریم چه قدر است؟

چرا متوجه آسیب‌ها نیستیم؟ ما مدل خصوصی سازی در پتروشیمی‌ها را که از اوایل دهه هشتاد شروع شد دیدیم. دیدیم که ثروت ملی، کارخانه‌هایی که در زمان شاه و اوایل انقلاب در دوره جنگ با پول مردم ساخته شد را چه طور به سرمایه داران دادیم و یک طبقه جدید اقتصادی ساختیم و آن‌ها را در سیاست و اجتماع بر مردم مستولی کردیم. حالا هم بخش نفت را بدهیم به خصوصی و همان را تکرار کنیم؟

در نروژ که مدل خصوصی سازی استت اویل سابق در ٢٠٠١ کلید خورد، سهام این شرکت عمومی شد، ولی هنوز ۶٧ درصد این سهام در اختیار دولت است و این شرکت نفتی به اصطلاح خصوصی در هر کوآرتر مالی، چیزی بالغ بر ۵٠ درصد درآمدش را به عنوان مالیات به دولت می‌دهد. چه ایمان و اصرار عجیبی به این نوع "خصوصی سازی" خصولتی محور هست. خیلی عجیب است؟ چرا خصوصی سازی واقعی نباید پیاده سازی شود؟

از ریاست محترم قوه قضائیه، رئیس محترم جمهور، ریاست محترم مجلس می‌پرسیم که سرانجام واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه به بخش خصوصی چه شد؟ این پرونده در چه وضعیتی قرار است و کی نتیجه ان مشخص می‌شود؟

آقای جواد اوجی وزیر محترم نفت، منظور حضرت آقا بخش خصوصی واقعی است نه خصولتی بی شناسنامه و کم شناسنامه و بدشناسنامه. ستاد اجرایی، صندوق بازنشستگی صنعت نفت، شرکت‌های تو دلی، فلان نهاد نظامی و انتظامی، هلدینگ خلیج فارس و ...، بخش خصوصی واقعی نیستند. متوجه هستید جناب وزیر یا بازهم توضیح بدهیم.

اسفندیار عبدالهی هم با نگاهی انتقادی در این خصوص بیان داشته اند که :
حضرت آقا، چند دهه است که تمامی امتیازات بزرگ اقتصادی مانند استخراج و فروش نفت، صادرات و واردات، خدمات، شرکت‌های آویزان به بانک‌ها، معادن، کارخانه‌هایی که خصولتی شدند و هزاران قلم دیگر در اختیار بازوهای اقتصادی سپاه، ستاد اجرایی فرمان، بنیادهایی چون مستضعفان و ...، قرار گرفته است.

واکنش رهبر به گزارش وزارت نفت درباره جایگزین توتال + ستاد اجرایی ، صندوق بازنشستگی نفت ، شرکت های تو دلی و خصولتی ها ، خصوصی نیستند آقایان

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین