پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۱
سعید رسولی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان بیان داشت که تاکنون در ۶۷۰ روستای استان طرح هادی اجرایی شده و این آمار، ۵۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار را شامل می‌شود. در یک سال گذشته ۲۷۰ روستا با ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار از طرح هادی بهره‌مند شده که شامل سنگ فرش و آسفالت در ۱۷۰ روستا و آسفالت معابر در ۱۵۰ روستای استان بود. وی همچنین بیان داشت که ۵۶ هزار ۲۷۶ واحد مسکن روستایی تا به امروز در استان در برابر بلایای طبیعی مقاوم‌سازی شده است. منتقدین از مهمترین ایرادات این نوع گزارش عملکرد دادن را ابهام در عملکرد سال ۱۴۰۲ دانسته و بیان می‌کردند که ارایه تجمعی عملکرد، نوعی راهبرد برای پوشاندن نقاط ضعف می‌تواند باشد.

شعارسال: سعید رسولی روز دوشنبه در نشست خبری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم در روستا‌ها اجرای طرح هادی است، اظهار کرد: در یک سال گذشته جهش بسیار ویژه‌ای در زمینه اجرای طرح هادی در استان انجام گرفته است. وی افزود: تنها در یک سال گذشته ۲۷۰ روستا با ۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار از طرح هادی بهره‌مند شده که شامل سنگ فرش و آسفالت در ۱۷۰ روستا و آسفالت معابر در ۱۵۰ روستای استان بود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان ادامه داد: امسال پیش بینی می‌شود ۳۳۰ روستای دیگر در استان از طرح هادی برخوردار شوند.

اجرای طرح هادی در ۶۷۰ روستای کردستان و مقاوم سازی ۵۶ هزار واحد مسکن روستایی

اجرای مطالعات طرح هادی در تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان دیگر موضوعی بود که رسولی به آن اشاره کرد و گفت: هر ساله در ۱۰ درصد روستا‌ها طرح بازنگری طرح هادی اجرایی می‌شود که در یک سال گذشته بیش از این میزان و در ۱۵۱ روستای استان بازنگری طرح هادی انجام شد.

حفظ بافت با ارزش روستایی در حین اجرای طرح هادی دیگر موضوعی بود که وی با اشاره به آن داشت و افزود: در چهار روستای پیاوین بانه وصی سفلی و تنگیسر سنندج و پالنگان کامیاران این موضوع با دقت اجرا شد.

مقاوم سازی بیش از ۵۶ هزار واحد مسکن روستایی

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان در ادامه به بحث مقاوم‌سازی مسکن روستایی اشاره کرد و گفت: ۵۶ هزار ۲۷۶ واحد مسکن روستایی تا به امروز در استان در برابر بلایای طبیعی مقاوم‌سازی شده است.

رسولی به مردم اطمینان خاطر داد که تمام این واحد‌های مسکونی در برابر حوادث و بلایا مقاوم هستند، چون بر اساس مقررات ملی ساختمان و زیر نظر مهندسان خبره ساخته شده است.

وی شاخص عملکردی استان در مقاوم سازی واحد‌های مسکونی روستایی را ۴۵ درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر جز ۱۰ استان آخر کشور در این زمینه هستیم که امیدواریم در سال جدید با مشارکت مردم و با استفاده از تسهیلات بدون بهره بانکی شاهد ایمن سازی واحد‌های مسکونی روستایی در استان باشیم.

مدیر کل بنیاد مسکن کردستان سهمیه این استان از مقاوم سازی واحد‌های مسکونی روستایی در سال گذشته را چهار هزار واحد مسکونی اعلام کرد و گفت: به دلیل عدم همکاری بانک‌ها در موعد مقرر تنها سه هزار و ۳۱۷ واحد مقاوم سازی شد که برای این تعداد واحد مسکونی

۶ هزار و ۶۳۴ میلیارد ریال تسهیلات بدون بهره پرداخت شد که با توجه به محدودیت منابع مالی بانک‌ها قدردان مساعدت آن‌ها هستیم.

رسولی سهمیه امسال استان را پنج هزار واحد مسکونی اعلام و اضافه کرد: تا به امروز چهار هزار و ۲۷۳ نفر به بانک‌های عامل معرفی شدند که هزار و ۳۵۵ نفر منجر به عقد قرارداد شده و از بانک‌ها انتظار می‌رود با مساعدت آن‌ها تا یک ماه آینده عقد قرارداد تمامی این واحد‌های مسکونی به اتمام برسد.

ساخت ۹۱۰ واحد مسکن محرومان در سال گذشته

وی در زمینه تفاهم‌نامه با نهاد‌های حمایتی برای ساخت مسکن نیازمندان و محرومان نیز اظهار کرد: کار ساخت هزار واحد مسکن روستایی محرومان با همکاری بنیاد مستضعفان کشور آغاز شده که طی یک سال گذشته ۹۱۰ واحد آن به اتمام رسیده و تا پایان اردیبهشت ۹۰ واحد دیگر به پایان می‌رسد.

رسولی یادآور شد: در این راستا ۵۰۰ میلیون ریال اعتبارات بلاعوض، ۱۰ هزار تن سیمان و ۲ هزار تن میلگرد رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان اضافه کرد: تفاهمنامه دیگری نیز با کمیته امداد استان برای احداث ۶۴۱ واحد مسکن محرومان در روستا‌ها داریم که از این تعداد ۳۳۵ واحد به اتمام رسیده و تا ابتدای تابستان تمامی این واحد‌ها به متقاضیان واگذار می‌شود.

رسولی در زمینه بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث قهری و طبیعی نیز اظهار کرد: از سال ۱۳۸۰ تا امروز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان ۴۷ هزار و ۲۷۳ واحد را در مناطق حادثه دیده مختلف کشور بازسازی کرده است.

وی به عملکرد معاونت مسکن شهری بنیاد مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی سه هزار و ۸۱۱ واحد نهضت ملی شهری به بنیاد مسکن استان در ۶ شهرستان محول شده که شامل شهرستان‌های کامیاران، دهگلان، قروه، بیجار، دیواندره و بخش‌هایی در سنندج است.

به گفته رسولی تاکنون زمین مورد نیاز برای ۳۸۲ واحد مسکونی تامین شده و ۵۲۹ واحد کسری زمین در شهرستان کامیاران وجود دارد که اداره کل راه و شهرسازی استان برای تامین آن قول مساعد داده است.

وی ادامه داد: تا امروز ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در فرایند اجرا قرار گرفته است.

تامین زمین مسکن ملی در هفت شهر کردستان

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان به اجرای نهضت ملی مسکن در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان نیز اشاره کرد و افزود: از ۲۳ شهر زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان، در ۲۲ شهر متقاضی احداث مسکن داریم که در هفت شهر زمین تامین شده و فرایند اجرایی شامل پروانه ساختمانی معرفی به نظام مهندسی انجام گرفته است.

رسولی ادامه داد: در شهر‌های دلبران، زرینه و یاسوکند هم تا یک ماه آینده زمین مورد نیاز برای متقاضیان تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این شهر‌ها هزار و ۱۹۸ متقاضی تایید نهایی شده است، یادآور شد: تاکنون زمین مورد نیاز برای احداث ۵۳۹ واحد تامین شده است و ۶۵۹ نفر از متقاضیان هنوز در انتظار نوبت زمین هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان با بیان اینکه در حوزه آماده‌سازی زمین برای اجرای نهضت ملی مسکن در تمامی نقاط استان، بنیاد مسکن در چهار سایت قروه، کامیاران، دیواندره و بیجار فعالیت دارد، خبر خوبی برای محرومان در مناطق شهری داشت و افزود: بر اساس تفاهم نامه‌ای که سال گذشته با سازمان ملی زمین و مسکن کشور منعقد شد، هزار و ۴۰۰ واحد در سال جاری به عنوان مسکن محرومان در شهر‌های استان احداث خواهد شد.

رسولی ادامه داد: زمین مورد نیاز این طرح را راه و شهرسازی استان تامین می‌کند و در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهد و بعد از ساخت با قیمت تمام شده در اختیار محرومان ساکن در شهر‌های استان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به چالش‌های گذشته نهضت ملی در استان در زمینه تامین زمین، اظهار کرد: سه هزار و ۶۳۷ واحد نهضت ملی شهری و روستایی در حوزه بنیاد مسکن احداث و در اختیار متقاضیان قرار گرفته که تا پایان دولت تلاش می‌شود تمامی سهم استان به اتمام برسد.

۹۵ هزار و ۹۱۱ جلد سند مالکیت روستایی با همکاری ثبت اسناد استان برای روستاییان استان صادر شده است، این هم موضوعی بود که مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان به آن اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ۷۷ درصد واحد‌های مسکونی روستایی و شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان سند مالکیت دارد که تلاش داریم تا سه سال آینده صدور این اسناد به پایان برسد.

رسولی با بیان اینکه یکی از مهمترین راهبرد‌های شورای مسکن کشور و استان تامین زمین برای نهضت ملی مسکن روستایی است، گفت: در استان کردستان ۱۲ هزار نفر از متقاضیان تایید نهایی شده ساکن روستا‌ها هستند که در سفر رئیس جمهور به استان عملیات اجرایی ۶ هزار قطعه زمین روستایی آغاز شد و تاکنون ۱۱۰ هکتار زمین از طریق منابع طبیعی و ۸۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی برای ۹۹ روستا تا تامین شده است.

به گفته وی، استقبال مردم روستا‌ها از این طرح مناسب نیست، ولی با این وجود تامین و واگذاری زمین رایگان و تسهیلات سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی برای این طرح برای روستاییان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان یکی از طرح‌های موفق کردستان در زمینه اشتغال و معیشت روستایی را اجرای طرح منظومه‌های روستایی برشمرد و گفت: استان کردستان به عنوان یکی از ۱۲ استان مجری این طرح است که در بخش خاوومیرآباد مریوان حدود چهار سال از اجرای آن می‌گذرد و با نتایج خوبی از جمله ایجاد ۱۶۵ شغل در بخش روستایی ایجاد شده است.

رسولی ادامه داد: اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح ۲۵ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال است و مشارکت مردم برای اجرای طرح‌های زود بازده در قالب طرح منظومه‌های روستایی ۲۱۴ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال است.

وی اضافه کرد: بخش مرکزی کامیاران و سیروان سنندج از طرح منظومه‌های روستایی برخوردار می‌شوند که اعتبار آن تامین شده و مطالعات آن امسال آغاز می‌شود.

اداره اجرایی امور ماشین آلات آخرین بخشی بود که رسولی به آن اشاره کرد و افزود: از این نظر ظرفیت خوبی در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردستان قرار دارد که ۴۷ دستگاه ماشین آلات در مقاطع مختلف در کنار دیگر دستگاه‌های خدمات رسان در کار‌های مختلفی از جمله برف روبی عملیات اجرایی پروژه‌های استانی و آماده‌سازی زمین نهضت ملی مشارکت دارند، ضمن اینکه سال گذشته ۱۳ دستگاه ماشین آلات به این ناوگان اضافه شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 20فروردین1403، کدخبر: 85438927، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین