پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷
یکی از ایرادات اساسی که طرح هادی روستایی دارد، اجازه ساخت و ساز‌های بی‌رویه به کسانی است که ساکن و بومی روستا‌ها نیستند؛ این در حالی است که مدیرکل بازرسی گیلان یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش ویلاسازی را اجرای ناقص طرح هادی در روستا‌ها عنوان می‌کند.
شعار سال: طرح هادی روستایی از پروژه‌هایی است که قرار بود در راستای فراهم‌سازی زمینه‌ی توسعه و عمران نقاط روستایی، تامین عادلانه‌ی امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولید و رفاهی، ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی تهیه و اجرا شود.

گیلان با برخورداری از ۲هزار روستای دارای طرح هادی از استان‌های شاخص کشور در اجرای این طرح است.

اما در سال‌های اخیر طرح هادی روستایی بعد از تغییر کابری‌های گسترده و ساخت و ساز‌های غیر قانونی در اراضی شالیزاری و روستایی گیلان با انتقادات شدیدی از سوی مردم مواجه شده و مسئولان نیز بر بازنگری و اصلاحات اساسی این طرح تأکید دارند.

طرح هادی با وجود مزایایی که شاید از جهت عمران و آبادانی روستا‌ها دارد، اما ایرادات اساسی دارد که یکی از این اشکالات اجازه ساخت و ساز‌های بی‌رویه به کسانی است، که ساکن و بومی روستا‌ها نیستند.

این در حالی است که مدیرکل بازرسی گیلان، یکی از مهم‌ترین دلایل تبدیل ویلاسازی به یک معضل را اجرای ناقص طرح هادی در روستا‌ها عنوان کرد.

 
 
معضل ویلاسازی بدنبال اجرای ناقص طرح هادی در گیلان/طرح هادی باعث فرار روستاییان شده


وی می‌گوید: یکی از مشکلاتی را که مکررا به بازرسی کل استان گیلان منعکس می‌شود و مورد سؤال و پرسش مردم هم هست را وضعیت ساخت و ساز‌های بی‌رویه در اراضی کشاورزی و اراضی روستایی دانست و گفت: در ابتدای تدوین و تهیه طرح هادی دقت‌ها و حساسیت‌های لازم مراعات نشده است.

مسرور، ویلاسازی در اراضی کشاورزی و روستایی گیلان را معضلی که استان از چند سال گذشته با آن دست به گریبان است دانست و گفت: در واقع مردم توقع به جایی دارند که روستا‌ها را از حالت سنتی و فرهنگ بکرش خالی و تهی نبینند بنابراین ما ضرورت اصلاح طرح هادی مکررا پیگیری کرده و اقداماتی در این خصوص هم انجام داده‌ایم.

درهمین رابطه "حجت السلام حمزه خلیلی"، رئیس کل دادگستری و رییس شورای قضایی گیلان نیز اجرای ناصحیح طرح هادی را برای گیلان مضر اعلام کرد و خواستار بازنگری و اصلاحات اساسی در آن شد.

وی با بیان اینکه طرح هادی دارای برخی محسنات است گفت: اجرای ناصحیح طرح هادی در گیلان موجب دست اندازی به منابع طبیعی و اراضی ملی شده است، اما دستگاه قضایی با وجود برخی مقاومت‌ها در بازنگری و اصلاح طرح هادی روستا‌ها مصمم است.

طرح هادی روستایی در گیلان موانع و مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرده است

"محمدرضا احمدی سنگری" نماینده مردم رشت و خمام در مجلس در رابطه با مشکلاتی که روستاییان با آن مواجه اند و انتقاداتی که در رابطه با طرح هادی روستایی وجود دارد، گفت: ما نمایندگان خدمتگزاران مردم هستیم هر کجا مشکلی باشد وظیفه ماست که آن را برطرف کنیم در همین رابطه طرح هادی روستایی نیز یکی از دغدغه‌های ما است.

 
معضل ویلاسازی بدنبال اجرای ناقص طرح هادی در گیلان/طرح هادی باعث فرار روستاییان شده


وی با بیان اینکه در این رابطه به کرات با مجمع نمایندگان و مسئولین ذیربط در استان و تهران جلسات بسیار زیادی برگزار کردیم، گفت: من معتقدم طرح هادی روستایی در استان گیلان موانع و مشکلات بسیار زیادی ایجاد کرده است.

وی افزود: در این پروژه‌ها قرار بود جلوی مهاجرت مردم روستا به شهر گرفته شود، اما در طرح هادی عملا بالعکس شد.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه این موانعی که در روستا‌ها در پی اجرای طرح هادی ایجاد شده به این شدت در شهر‌ها وجود ندارد، بیان کرد: در طرح هادی به خصوص در مواردی که فرد روستایی می‌خواهد ۲۰۰ تا ۳۰۰متر زمینش را برای ساخت مسکن به فرزندش بدهد با موانع زیادی مواجه است.

احمدی افزود: من شاهد تلاش مجمع نمایندگان گیلان برای حل این مشکل هستم، مخصوصا برای بازیابی طرح هادی بار‌ها اعلام کردیم که اگر می‌خواهید این طرح را انجام دهید با کارشناسان با دهیاران و مسئولان شورا‌های روستایی همفکری کنند نه اینکه در اداره پشت میزشان بنشینند و بر اساس نقشه هوایی تصمیم گیری کنند.

وی خاطر نشان کرد: از مردم هم می‌خواهم مشکلات شان را حتما به ما اطلاع دهند، وظیفه ماست که پیگیر مشکلات شان باشیم.

طرح هادی به جای اینکه هدایت گر باشد باعث فرار روستاییان شده!
 
 
معضل ویلاسازی بدنبال اجرای ناقص طرح هادی در گیلان/طرح هادی باعث فرار روستاییان شده


"سید علی آقازاده" دیگر نماینده مردم رشت و خمام نیز در این رابطه در نشست خبری، اظهار کرد: ساخت و ساز‌های غیرمجاز و حاشیه نشینی، مشکلاتی است که گریبانگیر شهر‌های گیلان شده است، از طرفی دیگر، طرح هادی روستایی به جای اینکه هدایت گر باشد باعث فرار روستاییان از محیط روستا شده است.

وی تصریح کرد: بخشی از طرح هادی باعث فرار جمعیت از روستا‌ها به شهر‌ها شده است و از سوی دیگر برای اینکه زمین‌های کشاورزی معتبر و قابل رقابت با سایر اراضی باشند می‌بایست ابتدا مسئله سند مالکیت زمین‌های کشاورزی را حل کرد.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۱۹۳۱۹، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین