پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۰۸۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۷
عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک کشور گفت: محصولات تراریخته در شرایط فعلی مشکلات فنی و تکنیکی زیادی دارد.

شعارسال: دومین مناظره علمی از سلسله مناظره‌های محصولات تغییر یافته ژنتیکی (تراریخته) عصر روز دوشنبه با همت انجمن علمی دانشجویی مهندسی زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه تهران و بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در استان البرز برگزار شد.

در بخشی از این مناظره آزاد عمرانی عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک کشور طی سخنانی اظهار داشت: من شخصا به روندی که در حال حاضر با توجه به تجربه‌ای که بر اساس دو دهه کشت و مصرف محصولات تراریخته در جهان به وجود آمده و روشی که می‌خواهیم در ایران استفاده کنیم، منتقد هستم.

وی افزود: ما مشکلات کلانی در حوزه کشاورزی داریم و به همین دلیل ابعاد تراریخته را گم کرده‌ایم. مشکلاتی ناشی از سوء مدیریت را فراموش کرده‌ایم و این در حالی است که سوء مدیریت‌ها به فاجعه تبدیل می‌شود. مانند خشک شدن دریاچه ارومیه و یا ضایعاتی که امروز کشاورزان تولید کننده گوجه‌ فرهنگی‌ دارند و مجبور هستند محصولات تولید شده خودشان را در خیابان رها کنند.

عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک کشور تصریح کرد: از سوی دیگر در مازندران می‌بینیم که 4 میلیون تن مرکبات در حال هدر رفتن است و 2 میلیون تن مرکبات زیر برف گرفتار شده است و در چنین شرایطی است که دنبال راه حل می‌گردیم و هر کسی حرفی زد ما فقط می‌گوییم آفرین.

عمرانی گفت: متاسفانه ابعاد مسئله محصولات تراریخته به درستی در کشور ترسیم نشده است. ما ابتدا باید ابعاد و کارکرد فناوری مهندسی ژنتیک را به درستی درک کنیم. این فناوری یک ابزار بسیار قدرتمند است، اما یک راه حل نیست.

وی بیان داشت: ایده تراریخته در ابتدا با هدف استانداردسازی مطرح شد. البته اهداف تجاری نیز داشته است. هدف از استانداردسازی در همه ابعاد از جمله محصولات کشاورزی در ابتدا این بود که ما محصولاتی را داشته باشیم که در همه شرایط قابل کشت باشد و حاصل نیز استاندارد باشد. این ایده در بعضی موارد جواب داد، اما در برخی موارد نیز با شکست روبه‌رو شد.

عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک کشور افزود: از جمله مواردی که این ایده نتوانست در آن کارکرد مثبت داشته باشد، مربوط به محصولات کشاورزی تراریخته بود.

عمرانی ادامه داد: یکی از اهداف این ایده در حوزه کشاورزی ایجاد امنیت غذایی برای همه انسان‌ها بود و امروز عده‌ای مدعی هستند که با دست‌یابی به دانش تراریخته گرسنگی در جهان کاهش یافته است. این در حالی است که علت اصلی توسعه تکنولوژی، کاهش ضایعات و حمل نقل است و به این موضوع ارتباطی ندارد.

وی اظهار داشت: در نتیجه این تکنولوژی موفق نبوده و آن طور که ادعا می‌شود توسعه نیافته و موفق نبوده است. سرمایه‌گذاری کلانی بر روی این تکنولوژی انجام شده، اما تاکنون تنها در مورد چهار محصول به طور گسترده استفاده می‌شود و نتوانسته در دیگر محصولات کشاورزی این دانش توسعه و نفوذ پیدا کند.

عضو هیأت رئیسه انجمن ارگانیک کشور افزود: علت اصلی این است که ابعاد فناوری فوق به درستی تبیین و مورد تحقیق قرار نگرفته است. این دانش در آینده مشکلاتی که دارد مانند هر علم دیگری برطرف خواهد شد. اما در حال حاضر آنچه که به عنوان تراریخته در کشور ما مطرح می‌شود، اشکالات زیاد فنی و تکنیکی دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 22آذر1395، کدخبر: 13950922001808: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
0
0
تذاریخته یعنی قتل عام انسانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین