پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۰۸۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
تصمیم واشنگتن به توقف فروش بمبهای هوشمند به عربستان سعودی که در بمباران یمن علیه غیرنظامیان بکار می رود، انگلیس را با چالشی جدی مواجه می سازد.

شعار سال: به نقل از گاردین،‌ افزایش تلفات غیر نظامیان در عملیات بمباران یمن توسط نیروهای عربستان سعودی، مقامات آمریکا را ظاهراً برآن داشت کهفروش برخی از تسلیحات نظامی از جمله بمبهای هوشمندبه سعودیها را متوقف نمایند؛ اقدامی که می تواند نقش حاشیه ایانگلیس در نبرد خونین علیه مردم یمن را بیش از گذشته نمایان سازد.

خبرگزاری رویترز برای نخستین بار گزارش داد که مقامات دولت اوباما مدعی شدند «هدف گیری قاعده مند سعودیها [در حملات هوایی علیه یمن] آمریکا را برآن داشت که فروش آتی تسلیحاتی همچون بمبهای هوشمند را [به عربستان سعودی] متوقف نماید.»

این مقامات آمریکایی همچنین مدعی شدند که این تصمیم واشنگتن بازتاب نگرانیهای این کشور در خصوص حملات هوایی سعودیهاست که به کشتار گسترده غیرنظامیان انجامیده است!».

حال این تصمیم واشنگتن، انگلیس را به لحاظ دیپلماتیک در تنگنا قرار می دهد؛ زیرا لندن به دلیل فروش حجم بالایی از تسلیحات نظامی خود به عربستان سعودی و حضور پرسنل نظامی اش درآن دسته از مراکز فرماندهی عربستان که هدایت بمباران یمن را برعهده دارند، با یک معمای پیچیده و دشوار روبرو می شود.

«اندرو اسمیت» از اعضای «نبرد علیه تجارت اسلحه» می گوید که «انگلیس نیز مانند آمریکا ارسال تسلیحات نظامی به نیروهای سعودی باارزشی بالغ بر میلیاردها پوند را مجازکرده است. شرکتهای تسلیحاتی انگلیس مانند همتایان آمریکایی خود به انهدام و ویرانی که [در یمن] در جریان است دامن زده اند و از آن سود می برند. حتی اگر آمریکا حمایت خود از عربستان سعودی را به زیر سئوال برد، چرا دولت انگلیس از تمام توان و امکانات خود برای حمایت از سعودیها استفاده می کند؟ چرا حقوق بشر اهمیتی به مراتب کمتر از سود شرکتهای تسلیحاتی دارد؟».

این در حالی است که «برنان اوهارا» سخنگوی حزب ملی اسکاتلند نیز گفت که «حزب متبوع او دولت انگلیس را به توقف فروش تسلیحات نظامی به سعودیها ترغیب کرده است؛ امری که همواره با مقاومت لندن روبرو شده است و بسیار شرم آور است که آمریکا در روند توقف فروش تسلیحات نظامی پیشتاز باشد. یک دولت [اشاره به عربستان سعودی] تا چه اندازه باید بد و نامناسب باشد که دولت انگلیس دست به کار شود؟»

گفتنی است که پرسنل نظامی انگلیس در مراکز فرماندهی عربستان به ارائه مشاوره و توصیه های نظامی می پردازند. با این حال، انتقاد ظاهری آمریکا از هدف قرار دادن غیرنظامیان توسط سعودیها پرسشهای بیشتری را در خصوص حضور انگلیس در عربستان مطرح خواهد کرد.

شایان ذکر است که سازمانهای حقوق بشری بارها به عملیات بمباران یمن توسط عربستان سعودی اعتراض کرده اند.

این در حالی است که از زمان آغاز بمباران یمن در مارس ۲۰۱۵ انگلیس فروش تسلیحات نظامیبه عربستان سعودی به ارزشی بالغ بر ۳.۳ میلیارد پوندرا مجاز کرده است و در حال انجام مذاکراتی برای فروش نسل جدیدی از جتهای جنگنده به عربستان است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 24 آذر 95 ، کد مطلب: 3849911: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین