پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۵۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
طبق ماده 180،سه درصد از درآمد نفتی مختص استان های کم‌برخوردار خصوصا، ۷ -۸ استان محروم می شود.
شعارسال: علی لاریجانی ظهر امروز در نشست با فعالان اقتصادی استان گلستان اظهار داشت: یکی از جلسات خیلی خوب برای من نشست با فعالان اقتصادی است و مسئولان باید وقت بگذارند و حرف صنف تولید را بشنود.

وی تصریح کرد: در اینکه کشور ما در بخش تولید مشکل دارد تردیدی نیست، اقتصاد محور کار و اولویت نخست است و این مهم است و به نظر من این مهم جا افتاده و مقام معظم رهبری، دولت و مجلس بر آن تاکید کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اقتصاد ما باید اولویت نخست کشور باشد و باید تلاش‌های ما را به این سمت سوق دهیم.

لاریجانی با بیان اینکه برخی دوستان معتقد هستند که اقتصاد باید در مسیر خود مدیریت شود و ما نیز آن را قبول داریم و اقتصاد باید بتواند رقابتپذیر باشد، گفت: ما یک اقتصاد سوسیالستی و دستوری را قائل نیستیم و اقتصاد باید پایه آن بر مردم استوار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط سیاسی داخلی ملایم تب اقتصاد است و تلاش میکنیم و تصور میکنم فضای کشور بسیار آرام‌تر از گذشته است و اینکه مناقشات را بتوانیم بهتر از گذشته برطرف کنیم بر این پایه استوار است و باید بتوانیم اراده را با گفتوگو به سمتی ببریم که به نفع اقتصاد باشد.

لاریجانی اظهار کرد: در موضوع هستهای نیز بر این اساس دنبال شد و به دنبال این هستیم که مسائل را با گفتوگو برطرف کنیم.

وی افزود: ما باید فضای سیاسی و داخلی را به سمت اولویت نسخت کشور سوق دهیم، افزود: ما باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم و هزینههای کشور بر پایه اقتصاد نفتی نباشد و این عقلایی است و یک شبه نمیتوانیم این مهم را انجام دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چند سال است مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد کشور و بدنه دولت چابک و کوچک شود و حال شما این را قبول دارید که بدنه دولت کوچک و چابک است و بخشی از این از بارهای دولت گذشته است.

لاریجانی گفت: خدمات دولت باید در زمینه اقتصاد معقول و حداقلی باشد و ما هنوز به این مرحله نرسیدیم، در اصل ماده 144 قانون مدونی بود ولی بد اجرا شد و ما باید در اقتصاد به سمت معقول و حداقلی سوق پیدا کنیم.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتیم در تصمیم‌گیری‌ها از بخش خصوصی استفاده کنیم و این را قبول داریم که بخش خصوصی می‌تواند کمک خوبی به مجلس کند و از آنجایی که تمام تولیدکنندگان در مجالس ما نمی‌توانند حضور داشته باشند نمایندگان آنان همچون اتاق بازرگانی، اتاق اصناف می‌توانند در کنار نمایندگان مجلس نظرات خود را بیان کنند و علاوه بر حضور در مجلس این نمایندگان بخش خصوصی می‌توانند در کمیسیون‌ها و در مواقع لزوم در آیین‌نامه‌ها حضور یابند تا بتوانیم تدابیر مناسبی را اتخاذ کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش قوانین رفع موانع تولید گفت: مشکل مهم ما در اجرای قانون‌ها است و ما باید فشار لازم را بیاوریم تا اجرای درست را داشته باشیم البته پیشکسوتان بخش صنعت هم همین نظر را دارند، قرار است در این رابطه کمیسیونی در مجلس تصویب شود و در چند روز آینده نیز افراد آن انتخاب می‌شوند تا برخی از قواعد و قوانین اجرایی شود.

لاریجانی در مورد قانون تجارت تصریح کرد: قانون تجارت سال هاست که در حال بررسی است و دو مشکل در این زمینه وجود دارد؛ یکی اینکه نظرات در دولت قبل متفاوت بود و در حال حاضر این دولت پیگیر نیست و معتقد است که مردم با همین قانون انس گرفته و جا افتادند و نگران است که این تغییرات شامل حال مواد، ابعاد و شماره آن شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل بعدی از لحاظ شکلی، شکل این تغییرات است که باید دقت لازم انجام شود و بر آن هستیم که حداقل 50 قانون در اصل 185 را تغییر دهیم که این مسئله در حال بررسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه ششم گفت: قرار است در برنامه ششم از واردات مبلغی را بگیریم و پشتوانه صادرات کنیم و اگر در مواردی به جز واردات لزوم دیدیم که این کار صورت گیرد این کار را انجام خواهیم داد؛ کلید مهم اقتصاد در بهبودی آن است و نیازی نیست که در اجرای اقتصاد مقاومتی حتماً بخش واردات بسته شود زیرا این دو بخش مکمل هم هستند و باعث رونق تولید و صادرات می‌شوند که این دو اصل هم در اقتصاد مقاومتی مورد توجه است.

لاریجانی اذعان داشت: قانون ارزش افزوده در همه دنیا وجود دارد و معتقدیم مشکل در اجرا است و ان‌شاءالله در سال آینده یکسال به تولیدکنندگان وقت خواهیم داد تا در بخش خرد (کوچک) به سیستم الکترونیکی و مکانیزه شدن سوق پیدا کنند تا کل تجارت مکانیزه شده و ارزش افزوده فشاری به تولیدکننده وارد نکند.

وی در مورد منطقه آزاد تجاری بیان کرد: در چند روز گذشته این موضوع به اندازه کافی برای ما جا افتاده است و من موافق این مسئله هستم ولی در گذشته مناطق آزاد خوب عمل نکردند و به قول معروف چشم ما ترسیده است؛ باید در این مسئله توجیه صادرات وجود داشته باشد و اگر بر روی تصویب آن در منطقه اینچه‌برون فعلا ترمز شده به خاطر همین است که در حال بررسی هستیم؛ شاید بتوانیم در بخش سرمایه‌گذاری صادراتی در این حوزه عمل کنیم و احساس می‌شود ظرفیت مناسبی برای صادرات وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد درآمد نفتی افزود: قرار است در مجلس 3 درصد از درآمد نفتی مختص استانهای کم‌برخوردار شود و در ماده 180 نیز 7،8 استان کم‌برخوردار مورد حمایت بیشتری قرار خواهند گرفت و رویکرد ما در برنامه ششم نیز به رویکرد استانی در همین استانها خواهیم داشت گرچه طرح آماج مدون وجود ندارد که باید تعبیه شود.

لاریجانی در مورد قانون چک بیان کرد: تاکنون قانون چک دو بار عوض شده و باید کاری کنیم که هر کس با چک سر و کار دارد و مشکلی ایجاد شود راهی زندان نشود و افرادی که با چک کار می‌کنند باید عاقلانه از آن استفاده کنند و به قوانین آن آشنا بوده و دقت لازم داشته باشند.

وی گفت: تولیدکنندگان بیان کردند که سود بانکی در مسکن اولیه 4 درصد شود که بقیه آن را باید دولت پرداخت کند. این دولت متمول کیست؟ باید اذعان داشت دولت چیزی ندارد و خود تولیدکننده باید اقتصاد روان و تولید داشته باشد و بر روی منابع دولت نباید تمسک کنیم چون واضح بگویم دولت چیزی ندارد. ولی در مورد مسکن باید راه‌حلی باز کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 26 آذر 1395، کدخبر: 1269408 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین