پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۴۰۹۴۴
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
در میان ۹ فردوگاه بین المللی کشور، بار اصلی پروازهای خارجی بر دوش فرودگاه امام خمینی(ره) پرند است که نام این فرودگاه را در کتاب بین المللی AIP درج کرده است، ولی وضعیت مالیات دهی آن برای مناطق پرند و رباط کریم چندان معلوم و شفاف نیست.

شعار سال:


بیش از ۳۰ فرودگاه کشور در حالی لقب بین المللی را یدک می کشند که از این میان تنها ۹ فرودگاه از سوی ایران در عرصه جهانی به عنوان فرودگاه بین المللی معرفی شده اند و باقی آن ها فرودگاه های مرز هوایی هستند که محدودیت هایی نسبت به بین المللی ها دارند.

از مجموع ۵۴ فرودگاه دولتی ایران که در مالکیت شرکت فرودگاه های کشور فعالیت می کنند، ۹ فرودگاه دارای مجوز بین المللی و ۲۵ فرودگاه دارای مجوز مرز هوایی هستند، ۲۰ فرودگاه نیز به عنوان فرودگاه های داخلی فعالیت دارند.

فرودگاه های مهر آباد، امام خمینی(ره)، هاشمی نژاد مشهد، بندرعباس، تبریز، زاهدان، شیراز، یزد و اصفهان از فرودگاه های بین المللی کشور به شمار می آیند.

در برخی کشورها علاوه بر ایجاد فرودگاه بین المللی برای انجام پروازهای بین المللی، با توجه به نیاز موجود در مناطق مختلف کشور برخی فرودگاه های داخلی را به تسهیلات مهاجرت، گذرنامه، گمرک و قرنطینه مجهز می کنند تا به طور موردی بتوانند پاسخگوی پروازهای بین المللی باشند که در ایران به این نوع فرودگاه ها مرز هوایی می گویند.

در میان ۹ فردوگاه بین المللی کشور، بار اصلی پروازهای خارجی در حال حاضر بر دوش فرودگاه امام خمینی(ره) تهران است که نام این فرودگاه که در جوار شهر جدید پرند و رباط کریم قرار گرفته است در کتاب بین المللی AIPدرج شده است.

از این رو برای بررسی بیشتر از وضعیت مالیات دهی فرود گاههای بین المللی و تاثیر آن بر منطقه محل سکونت مردم که در جوار فرودگاه قرار دارند، گفت وگویی با "حسن نوروزی” نماینده مردم بهارستان، رباط کریم و پرند انجام دادیم که به آن می پردازیم.

*مالیات ۱۴۰ میلیاردی فرودگاه امام خمینی در جیب شهر ری

"حسن نوروزی” نماینده مردم پرند و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد پرداخت مالیات فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: مالیات فرودگاه امام خمینی ۱۴۰ میلیارد تومان در سال است که همگی آن متاسفانه بنا به دلایل نامعلومی به شهر ری تعلق می گیرد و این در حالی است که مالیات شهرداری رباط کریم ۸ میلیارد تومان است. این هزینه های فرودگاه باید به مردم این منطقه اختصاص یابد.

*قرار گرفتن روستای مامورین و وهن آباد در باند فرودگاه امام

وی با بیان اینکه فرودگاه امام خمینی در روستاهای مامورین ،قاچاقاچ و وهن آباد، رباط کریم و شهر جدید پرند قرار گرفته است، افزود: با وجود اینکه باندهای یک و دو فرودگاه امام خمینی در زمین روستای مامورین از توابع شهر رباط کریم قرار گرفته است ولی شاهد واریز شدن مالیات های میلیاردی این فرودگاه در جیب شهر ری که فاصله ۳۵ کیلومتری از این منطقه دارد، هستیم.

نماینده مردم پرند و رباط کریم در مجلس دهم، تصریح کرد: تمامی اسناد و مدارک اوقاف و ثبت احوال نشان می دهد که فرودگاه امام خمینی در روستاهای رباط کریم و جوار پرند قرار گرفته است ولی نمی دانم چرا مالیات های ناشی از آن به شهر دیگری که در فاصله دورتر از فرودگاه قرار دارد واریز می شود.

*رسیدگی به خطرات و حوادث احتمالی فرودگاه از سوی سازمان های مستقر در رباط و پرند!

عضو کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس، یادآور شد: اگر جرمی، قتلی، تصادفی، حمله نظامی، حادثه ای ، آلودگی های صوتی و … در منطقه فرودگاه امام خمینی روی دهد، بیمارستان، ادارات و سازمان های رباط کریم و پرند باید پیگیر باشند ولی زمانی که به مالیات دهی می رسد، رباط کریم سهمی نمی برد.

وی با اشاره به فرودهای اضطراری در فرودگاه امام خمینی اشاره کرد و گفت: معمولا هر ماه شاهد یک یا چند فرود اضطراری در فرودگاه امام خمینی هستیم که مسافران بیمار خود را که نیاز به ادامه درمان و بستری شدن دارند به بیمارستان فاطمه الزهرا رباط کریم منتقل می کنند، ولی درموارد پرداخت سرانه فردودگاه چیزی عاید این منطقه نمی شود.

نوروزی تصریح کرد: منطقه رباط کریم و پرند از مناطق محروم به شمار می آیند که نیازمند رسیدگی و توجه دولتمردان و دیگر فعالان اقتصادی است و باید تلاش کنیم تا این منطقه که در جوار و نزدیکی فرودگاه بین المللی امام خمینی قرار دارند از امتیازات ویژه برخوردار شوند.

*استاندار تهران نقش آرش کمانگیر را در جنوب غرب تهران بازی نکند/ مردم پرند و رباط کریم برده نیستند

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: استانداری تهران همانند آرش کمانگیر شده است و نیزه ای پرتاب می کند و می گوید فلان منطقه زیر نظر مجموعه آفتاب، نسیم شهر را زیر نظر خود بردند، مالیات فرودگاه امام را به شهر ری می دهند، مگر مردم برده هستند، چرا بدون تامل می گویید فلان زمین و یا فلان موقعیت متعلق به مجموعه آفتاب است.ما زبان مدافع مردم در حوزه قانون هستیم و از این منطقه و حقوق آن دفاع می کنیم.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، عنوان کرد: از استانداری تهران و وزرای راه و صنعت، دولت محترم خواستار رسیدگی و رفع این دغدغه از مردم و مسئولان منطقه رباط کریم، بهارستان و پرند را خواستارم./


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی پرند پرس، تاریخ انتشار 27 مرداد ۱۳۹۵، کد مطلب: 5620: www.parandpress.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین