پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۷۹۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
سن نیمی از بوته‌های چای بالای 70 سال است و به جوان‌سازی نیاز داریم.

شعار سال:

«عبدالله میرحسینی‌مقدم» مشاور فنی سازمان چای کشور اظهار کرد: هم‌اکنون براساس آمار موجود سطح زیر کشت فعال چای در شمال کشور بیش از 20 هزار هکتار است و این نواحی زیر کشت چای را می‌توان به سه منطقه تقسیم کرد که به‌ترتیب از غرب به شرق عبارتند از منطقه غرب گیلان( فومن، شفت، صومعه‌سرا، رشت) شرق گیلان(لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، املش، رودسر)منطقه غرب مازندران (رامسر، تنکابن).

وی افزود: برداشت برگ سبز چای در ایران در سه فصل صورت می‌گیرد، چین بهاره(با 3-2 دور برداشت) چین تابستانی(با 5-3 دور برداشت )چین پائیزه(با یک دور برداشت).

مشاور فنی سازمان چای کشور ادامه داد: این محصول برای حدود 45 هزار چایکار و بالغ بر 77 قریه اشتغال ایجاد کرده است.

بوته‌های چای ایران بهترین نوع برگ سبز دنیا

وی افزود:150 کارخانه چایسازی از 184 واحد چایسازی در طول دوره بهره‌برداری از اردیبهشت تا پایان مهرماه به طور شبانه‌روزی از برگ سبز چای برداشت شده بوته‌های چای که از نظر مواد متشکله آلی بهترین نوع برگ سبز در دنیا محسوب می‌شوند مشغول فعالیت در فرآیند تولید چای خشک و فرآوری آن‌ها هستند.

میرحسینی خاطر نشان کرد: دولت براساس منویات مقام معظم رهبری در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی، گام‌های مثبتی را با اهداف افزایش تولید در واحد سطح انجام عملیات هرس کف‌بر، کمربر، آبیاری، مکانیزاسیون، خاک‌ورزی و …)، احیاء باغات رهاشده و ایجاد اشتغال در صنعت چای برداشته است که تداوم حمایت از این برنامه می‌تواند بدون شک شکوفائی صنعت چای را به همراه داشته باشد.

نیمی از بوته‌های چای با بیش از 70 سال سن

وی از جمله روش‌های اجراء برنامه‌های در دست اقدام و ساخت و احیاء باغ‌های چای موجود را با انجام عملیات به‌زراعی عنوان کرد و گفت: انجام عملیات هرس طی برنامه زمانبندی شده با پرداخت تسهیلات کم‌بهره و بدون بهره از طریق صندوق چای با نظارت فنی سازمان چای کشور انجام می‌شود، چون حدود 50 درصد از باغ‌های چای سن بوته‌های بالای 70 سال هستند و جوان‌سازی در چنین باغ‌هائی از ضروریات محسوب می‌شود.

کارشناس ارشد باغ چای کشور با اشاره به این‌که پیش از طرح اصلاح ساختار چای و انحلال سازمان، سطح زیرکشت باغ‌های چای حدود 32 هزار هکتار بوده است، گفت: به‌علت بی‌توجهی و رهاسازی چای در دهه 80 حدود 12 هزار هکتار آن از چرخه تولید خارج شده است.

وی با اشاره به این‌که 4000 هکتار تغییر کاربری و 8000 هکتار رهاسازی شده است، افزود: یکی از راه‌های برون‌رفت از این وضعیت احیاء دوباره باغ‌های رها شده است که می‌توان حداکثر در مدت زمان 4 ساله صورت گیرد.

وی بر رعایت تغذیه بهینه در باغ‌های چای پس از انجام آزمون‌های خاک‌شناسی جهت ارائه توصیه کودی مناسب و تحویل کود از طریق تعاونی‌های چایکاران و یا مجتمع‌های باغ و کارخانه به چایکاران در فصل زمستان اشاره کرد و افزود: جهت حمایت چایکاران بهای کود به‌صورت مساعده باشد بطوری‌که در سال بهره‌برداری بعد از بهای برگ سبز تحویلی به‌صورت اقساط کسر شود.

ضرورت احیاء چاه‌های متروکه باغات چای

مشاور فنی سازمان چای کشور بر توسعه روش‌های نوین آبیاری نیز تأکید کرد و گفت: حدود 15 سال قبل، 5500 هکتار آبیاری قابل استفاده در باغ‌های چای داشتیم که متأسفانه به علت بی‌توجهی به این امر مهم هم‌اکنون فقط 300 هکتار در باغ‌های چای آبیاری داریم. با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌شود چاه‌های متروکه را احیاء و در صورتی‌که آب منطقه‌ای اجازه دهد می‌توانیم چاه‌های جدیدی را احداث کنیم.

وی ادامه داد: باتوسعه آبیاری در باغ‌های چای حداقل عملکرد دوبرابر شده و چای کیفی تولید می‌شود.

«عبدالله میرحسینی‌مقدم» با بیان این‌که باتوجه به هزینه‌های بالای خاک‌ورزی چاره‌ای جزو کاربرد ماشین‌های کشاورزی در باغ نداریم، گفت: خوشبختانه هم‌اکنون در سطوح کم در باغ‌های چای غرب گیلان عملیاتی شده و باید این امر را رواج داد تا از طریق خاک‌ورزی حداقل زمینه افزایش 20- 15 درصد محصول چای را فراهم آوریم.

وی بر توسعه مکانیزاسیون در باغ‌های چای تأکید کرد و افزود: با توجه به هزینه زیاد داشت و برداشت در باغ‌های چای اصلاح روش‌های برداشت(استفاده از ماشین‌های هرس و برگ‌چین ) و فرم‌دهی بوته‌های چای برای بهره‌مندی از مکانیزاسیون می‌تواند روش مناسبی برای کاهش هزینه و زمان برداشت خصوصاً در زمان کاشت و برداشت برنج باشد.

15 درصد باغات چای ایران مکانیزه هستند

مشاور فنی سازمان چای کشور تصریح کرد: هم‌اکنون حدود 15 درصد باغ های چای شمال کشور به‌صورت نیمه مکانیزه و مکانیزه هستند و در یک برنامه مدون حداکثردر مدت 10 ساله، می‌توان حدود 70 درصد در باغ‌های چای را مکانیزه کرد که البته به حمایت مالی نیاز دارد.

در ایـن خصوص صندوق چای می‌تواند به‌صورت تشکل تعاونی مکانیزاسیون و یا مجتمع‌های باغ و کارخانه این امر مهم را عملیاتی کنیم.

وی یادآور شد: هم‌زمان با تغییر روش برداشت و توجه به انجام عملیات به زراعی در باغ‌های چای شمال کشور حداقل در یک برنامه زمانی کوتاه مدت پنج ساله می‌توان در سطح همین باغ‌های موجود (20 هزار هکتاری) حدود 50 درصد افزایش عملکرد را بالا برد و یعنی اجرائی کردناقتصاد مقاومتی.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا تاریخ انتشار 29 آذر 1395، کد مطلب: 95092917764 : www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین