پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۸
وزیر جهاد کشاورزی در حالی برای استراحت و تفریح به شهرستان شوش سفر کرده که کشاورزان این شهرستان در پی طوفان، تگرگ، تندباد و نابودی مزارع خود، انتظار داشتند که وی، نوروز این سالشان را با پیگیری دوباره احیا کند.

شعار سال: وزیر جهاد کشاورزی در حالی برای استراحت و تفریح به شهرستان شوش سفر کرده که کشاورزان این شهرستان در پی طوفان، تگرگ، تندباد و نابودی مزارع خود، انتظار داشتند که وی، نوروز این سالشان را با پیگیری دوباره احیا کند.

فارس، موزه‌های مختلفی در حوزه‌های گوناگون مثل مردم‌شناسی، جواهرات، صنایع دستی و بسیاری موضوعات دیگر در سراسر کشور وجود دارد که اغلب مسئولان عالی کشور فرصتی کرده تا در تعطیلات نوروزی از این اماکن تفریحی بازدید کنند.

در این موزه‌ها عمدتا به انسان احساس آرامش دست می‌دهد؛ اما در مقابل مکان‌هایی متفاوت نیز وجود دارد که ترس و وحشت را به انسان می‌آورد.

در این روزهای نوروزی که اغلب مسئولان کشور فرصتی کرده تا به تفریح و تفرج در کشور بپردازند برخی مردم در سوگ مصیبت حوادث طبیعی بر بخش‌های مختلف زندگی خود، دیگر نای تفریح ندارند.

در این میان وزیر جهاد کشاورزی در حالی برای تفریح نوروزی به شهرستان شوش سفر کرده است که تگرگ و بارندگی شدید اخیر در بخش شاوور، کشاورزان شوشی را در ماتم از بین رفتن مزارع کشاورزی، گوشه‌نشین کرده است.

*فاجعه در بخش کشاورزی شوش

«در عمر سی و پنج سالگی خودم هرگز چنین فاجعه‌ای به بخش کشاورزی را ندیده بودم»؛ این جمله از کشاورز جوانی بود که از نزدیک شاهد تکه تکه شدن تابلوی زیبای اراضی سبز کشاورزی در بخش شاوور شده است.

همه چیز به خوبی پیش می‌رفت؛ اراضی کشاورزی همچون یک تابلوی زیبای نقاشی، چشم هر بیننده‌ای را به رنگ سبز بهاری خود خیره می‌کرد؛ شاید اگر همه چیز به این شکل پیش می‌رفت، یک رکورد ملی در برداشت و بهره‌وری محصولات کشاورزی را شاهد بودیم.

اما یک روز نحس و شاید یک چشم شور، همه چیز را تغییر داد؛ آن تابلوی زیبا پاره و تکه تکه شد تا کشاورزان به سوگ آن، مزاجی پاییزی به خود بگیرند.

*بنی آدم اعضای یکدیگر نیستند!

حال و روز کشاورزان بخش شاوور بد است؛ یکی از این کشاورزان با احساسات جریحه دارش سخن می‌گوید: همیشه به این دو بیت شعر استناد می‌کردم که «بنی‌آدم اعضای یک‌دیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند، چوعضوی به درد آورد روزگار، دگرعضوها را نماند قرار»٬ اما این روزها دیگر این ابیات مصداقی برای ما ندارد، هیچ کس به فکر ما نیست.

وی با بغض‌ ادامه داد: ما درمنطقه‌ای زنگی می‌کنیم که جز کشاورزی درآمد دیگری نداریم، درست زمانی که همه چیز خوب پیش می‌فت و نزدیک به زمان برداشت بودیم سایه شوک یک ابر بی‌رحم و سیاه مزارع ما و زحمت‌های چندین ماهه ما را از بین برد.

هانی تمیمی اظهار داشت: مردم خانه‌های خود را سر محصول مجهز می‌کردند؛ خرج عروسی بچه‌های خود را سر محصول می‌آوردند و کلی آرزوهای دیگر داشتند اما دیگر آرزوهای آنها برآب شده است.

این کشاورز زخم‌خورده به حضور وزیر جهاد کشاورزی در موزه شوش اشاره کرد و افزود: شنیده‌ام که وزیر جهاد کشاورزی به شوش آمده است که در خطاب وی می‌گویم، آیا کسی این فاجعه را به شما نرسانده است؟ یا اینکه خبر رسیده و شما بی‌تفاوت هستید؟ ای وزیر ما هم خانواده داریم و بچه‌های ما منتظر نوروزی مفرح بودند اما این خسارت‌ها نوروز را از ما گرفت.

وی ادامه داد: شما می‌توانستید نوروز را برای ما برگردانید اما نه شما و نه مسئولان محلی هیچ کس به فکر ما نیست؛ هیچ کدام از نمایندگان دولت شما، از جمله استاندار و یا فرماندار، حتی برای تسلی‌خاطر و دلداری بین ما حضور پیدا نکردند.

*بی اعتمادی به بیمه

یکی دیگر از کشاورزان منطقه شاوور به بی‌اعتمادی کشاورزان شوشی به بیمه اشاره کرد و گفت: در این منطقه این کشاورزان به علت بی‌اعتمادی در سال‌های قبل که از بیمه داشتند در این فصل زراعی اکثرا برای بیمه کردن مزارع خود اقدامی نکردند.

طاهر کعب در علت این بی‌اعتمادی گفت: هروقت کشاورزان اقدام به بیمه مزارع خود کردند و اتفاقی برای این مزارع افتاد بعد از تحمل زمان یک سال، چیزی حتی به اندازه قیمت دوکیسه کود به آنها و به ازای خسارت‌های کلان و بزرگ داده نشد که این خود باعث بی‌اعتمادی کشاورزان ازبیمه شده است.

وی یادآور شد: محصول دو سال گذشته برنج روستای کعب زیدان، نیز که بر اثر طوفان و تگرگ نابود شده بود تا الان هیچ خسارتی داده نشده و حتی به آنهایی که مزارع خود را بیمه کرده بودند تا امروز چیزی برای آنها واریز نشده است.

*460 میلیارد خسارت

شاید آمار مدیر جهاد کشاورزی عمق فاجعه را بیشتر نشان دهد؛ مدیر جهاد کشاورزی شوش در گفت‌وگو با رسانه‌ها خسارت بارندگی و تگرگ به بخش کشاورزی در شهرستان شوش را 460 میلیارد ریال عنوان کرده است.

علیرضا ملک زاده در این گفت‌وگو ادامه داد: بارندگی و تگرگ به 16هزار و 642 هکتار از مزارع این شهرستان خسارت وارد کرده است ضمن اینکه پنجهزار و 800 هکتار از مزارع گندم شوش تا 100 درصد دچار خسارت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شوش خسارت وارده به 10 هزار و 242 هکتار از سایر مزارع این شهرستان را بین 10 تا 50 درصد عنوان کرد و گفت: بارندگی 24 ساعت گذشته به 600 هکتار محصول سبزی و صیفی نیز خسارت زده است.

وی گفت: بیشترین خسارت به مزارع گندم، سبزی و صیفی‌جات در بخش شاوور این شهرستان بوده است.

ملک زاده سطح زیر کشت سبزی و صیفی در شوش را افزون بر هشت‌هزار و 200 هکتار و مزارع گندم را 65 هزار هکتار عنوان کرد.

سه روز پیش از تحویل سال در یک شب نسبتا سرد، طوفانی نیم ساعته که همراه با تگرگ و تندباد بود، تمام مزارع کشاورزی روستاهای کعب زیدان٬ عبود٬ جاسم٬ فیای٬ سیدصالح٬ زهرا و مهدی از توابع شهرستان شوش را صددرصد نابود و به قسمتی از مزارع روستاهای راضی حمد، سید حمادی، فهدبالکو و سده شاوور نیز خساراتی وارد کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران، تاریخ 5 فروردین 95، کد مطلب: 195933: www.iusnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین