پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۶۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
مطابق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، کسری بدون نفت لایحه بودجه سال آینده معادل 50 درصد کل منابع عمومی دولت است.
شعارسال: مرکز پژوهش‌های مجلس در اولین ارزیابی خود از سند بودجه سال آینده، کسری بدون نفت لایحه بودجه سال 1396 را رقم بی‌سابقه 160 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، کسری بدون نفت عبارت است از مجموع درآمدها بدون در نظر گرفتن درآمد نفت یا درآمدهای منابع طبیعی، منهای مجموع هزینه‌های جاری و عمرانی.

منابع عمومی دولت در لایحه بودجه سال آینده 320 هزار میلیارد تومان درج شده است. بنابراین مطابق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، کسری بدون نفت لایحه بودجه سال آینده معادل 50 درصد کل منابع عمومی دولت است.

مرکز پژوهش‌های مجلس، کسری تراز عملیاتی بودجه 96 را هم 77 هزار میلیارد تومان محاسبه کرده است.

کسری تراز عملیاتی عبارت است از مجموع درآمدها (مالیات + سایر درآمدها) بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفت منهای هزینه‌های جاری. در این تعریف هزینه‌های عمرانی در نظر گرفته نمی‌شود.

مطابق گزارش مرکز پژوهش‌ها، بودجه عمومی دولت در سال آینده 50 درصد و بر اساس پیش‌بینی عملکرد 60 درصد کسری واقعی دارد یعنی کشور در سال 1396 برای تأمین منابع عمومی، صرفاً 40 تا حداکثر 50 درصد از دسترنج خود (مالیات و سایر درآمدها) استفاده می‌کند و باقی یا از نفت تأمین می‌شود یا استقراض. البته این موضوع با اندکی نوسان ویژگی بودجه در 50 سال اخیر بوده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به ارقام بالای کسری بودجه از نمایندگان خواسته ضمن توجه به کسری شدید موجود ولو اینکه به طور صوری تراز است تا حد امکان از افزایش مصارف و افزایش کسری هم در دوره بررسی بودجه و هم در فرآیند قانون‌گذاری در کشور خودداری کنند.

مرکز پژوهش‌ها همچنین از رسانه‌ها خواسته ضمن توجه دادن مردم، انتظارات از توان مالی دولت، تصورات از مقدار بسیار زیاد درآمدهای نفتی و ... را واقعی کرده و فعالان اقتصادی را به افزایش بهره‌وری دعوت کنند. زیرا در وضعیتی که فضای مالی دولت به شدت محدود است، تنها راه افزایش کارآیی دولت، اصلاح ساختار دولت و افزایش کوشش جمعی است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری مشرق نیوز، تاریخ انتشار: 3 دی 1395 ، کدخبر: ۶۶۷۴۴۶ ، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین