پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۲۵
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۷
سؤال اساسی از مسئولان مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است، کتاب‌هایی که مروج نهلیسم هستند و اشاعه دهنده ضدارزش‌ها در جامعه اسلامی ما محسوب می‌شوند چرا و چگونه از فیلتر ممیزی عبور داده می‌شوند؟
شعار سال: ایرج نظافتی در یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت:

یار مهربان دیروز، امروز اما گاه چندان هم مهربان نیست! چرا که می‌تواند بر اعتقادات و باورهای جوان و نوجوان‌اثرات منفی و مخربی بگذارد که در بلند مدت بسا جبران ناپذیر است.

بر اساس اظهارات یکی از ممیزان اداره کتاب که نخواست نامش عنوان شود، متاسفانه لابی‌هایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد و این لابی‌های قدرت و ثروت ریشه‌ای قدیمی در این وزارتخانه مهم و کلیدی دارند، به گونه‌ای که گفته می‌شود کتاب‌هایی که بنا به دلایلی موفق به مجوز انتشار از این وزارتخانه نمی‌شوند به واسطه همین لابی‌های قدرت از فیلتر ممیزی به سلامت عبور داده می‌شوند و به راحتی منتشر شده، و در دسترس عموم قرار می‌گیرند.طبق گفته منابع موثق و بسیاری از نویسندگان متعهد، امروز این لابی‌های پشت پرده همان افرادی هستند که در دوران دولت اصلاحات زمامدار بخش‌هایی از این وزارتخانه بوده‌اند.

در همان سال‌های پایانی دولت اصلاحات،خانم دکتر لاله افتخاری نماینده وقت تهران در مجلس شورای_اسلامی در گفتگو با راقم این سطور آمار و ارقامی را در اختیار سرویس گزارش کیهان قرار داد که حکایت از آشفته بازاری در محتوای نشر کتاب داشت و اما اینک نیز گفته می‌شود همان نگاه سکولاریسم و ضد ارزشی سابق مجددا بر حوزه نشر سایه افکنده و کتاب‌هایی روانه بازار می‌شوند که بعضا از محتوای ارزشی خاصی برخوردار نیستند.طبق گفته یکی از ناشران مجمع انقلاب اسلامی، ظاهرا در حدود صد عنوان کتاب که از نگاه ناظران اداره ممیزی کتاب وزارت ارشاد مردود شناخته شده‌اند اما به واسطه همین لابی‌ها مجوز انتشار دریافت کرده و روانه بازار نشر شده اند!

درست مثل همان دوران اصلاحات که طبق بررسی‌های کمیسیون فرهنگی مجلس وقت، از حدود 956 عنوان کتاب مجوز دار منتشر شده، 815 مورد آن مردود شناخته شده بود! کتاب‌هایی در ترویج سکولاریسم، تشریح صحنه‌های جنسی غیر اخلاقی، عادی سازی روابط زنان و مردان با غیر همسرانشان، بی‌تفاوتی نسبت به ارزش‌های انقلاب اسلامی و به سخره گرفتن سنت‌های دینی، تضعیف نهادهای انقلابی، بزرگنمایی آمریکا و طرفداری از رژیم غاصب صهیونیستی و . . . از جمله کتاب‌هایی بودند که در آن دوران به واسطه همین لابی‌ها مجوز نشر دریافت کرده و روانه بازار کتاب شدند.

حال سؤال اساسی از مسئولان مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است، کتاب‌هایی که مروج نهلیسم هستند و اشاعه دهنده ضدارزش‌ها در جامعه اسلامی ما محسوب می‌شوند چرا و چگونه از فیلتر ممیزی عبور داده می‌شوند؟و آیا نباید این وزارتخانه به عنوان یک نهاد انقلابی از غذای فکری سالم جامعه مراقبت کند؟

و آیا امروزه می‌توان با خیال راحت و بدون دغدغه یک کتاب رمان یا مجموعه شعری را برای فرزند نوجوان و جوان خود خریداری کنیم و مطمئن باشیم که از محتوای مفید برخوردار است؟و در پایان این سخن گهربار امام خمینی(ره) را به خاطر بیاوریم که فرمودند: «امروز اهمیت انتشارات مثل اهمیت خون‌هایی است که در جبهه ریخته شده است.»

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 4 دی 1395، کد مطلب: 1276501، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین