پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۲۹
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
در حالی که همه و همه از آلودگی هوا و رنج و بیماری‌های این مهمان ناخوانده می‌گویند آنچه دردناک‌تر از آلودگی است زخمی است که مدیران و مسئولان در برخورد دوگانه با صنایع آلاینده بر تن این آب و خاک و مردم می‌نشانند.

شعار سال: از اواخر سال 94 و با گزارش مدیرکل محیط زیست استان مرکزی و مسائل مطروحه دیگر، شرکت پتروشیمی از فهرست صنایع آلاینده خارج شد و سبب اعتراض عمومی و به خصوص علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی و علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان قرار گرفت، که هنوز پاسخی قانع کننده از مسببان این تصمیم غیر مسئولانه دریافت نکرده‌اند.

اعتراض این دو نماینده مردم استان در مجلس به دلیل اشراف بر قوانین، بیشتر جنبه مستند داشت، آنها بر همین اساس معتقدند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها فی‌نفسه آلاینده هستند و هر کاری هم که انجام دهند شاید موجب کاهش آلودگی شوند، اما هرگز نمی‌توانند جلوی آلایندگی سیستم خود را بگیرند.

آنها معتقدند که مدیرکل محیط زیست استان مرکزی در حق مردم این منطقه جفا کرده و بر خلاف قانون اقدام به خروج شرکت پتروشیمی از فهرست صنایع آلاینده کرده است.

آنها از کم کاری‌های صورت گرفته در حق مردم شازند، حومه و اراک، و خنداب از سوی برخی مسئولان استان، از جمله اداره کل محیط زیست که متولی محیط زیست استان مرکزی است معترض هستند و این اقدام آنها را یک جفای تاریخی در حق مردم می‌دانند که باید در مقابل اذهان عمومی و در پیشگاه الهی پاسخگو باشند.

با وجود اینکه معصومه ابتکار در جلسه‌ای که با مجمع نمایندگان استان داشت و با توجه به مصوبه هیأت وزیران در فروردین ماه سال جاری، وی قول مساعد در خصوص ارزیابی و بررسی مجدد شرایط آلایندگی شرکت پتروشیمی را داده بود، اما هیچ اقدامی تاکنون از سوی وی انجام نشده است.

معصومه ابتکار هم که چندی پیش به اراک سفر کرده بود بدون در نظر گرفتن مستندات نمایندگان مردم و مطالبه عمومی بر این عمل غیر قانونی صحه گذاشت و مطالبات به حق مردم و نمایندگان استان را نادیده گرفت، البته این اولین ابتکار خانم ابتکار نیست که در مورد محیط زیست چشم خود را می‌بندد و صنایع آلاینده را حمایت می‌کند.

چندی پیش نیز شاهد بودیم که در سخت‌ترین روزهای آلوده تهران و برخی از شهرهای کشور به خصوص اراک که نفس کشیدن زندگی نبود و رنج و بیماری و مصیبت بود، وی با خیالی آسوده به سفر خارج از کشور رفت و مردم را با آلودگی هوا تنها گذاشت.

برخورد سلیقه‌ای و خارج از چارچوب قوانین برای تبرئه کردن صنایع آلاینده از ایجاد آلودگی زیست محیطی قطعاً محکوم و مذموم است

در این رابطه با علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی که معتقد است، در مورد مسئله آلایندگی صنایع هیچ‌گونه اغماض و کوتاهی قابل پذیرش نیست به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

برخی صنایع بزرگ مستقر در استان مرکزی مانند پتروشیمی، پالایشگاه، نیروگاه و آلومینیوم سازی جزو صنایع آلاینده استان قرار دارند و انجام هرگونه برخورد سلیقه‌ای و خارج از شرایط پیش‌بینی شده در قوانین برای تبرئه کردن این صنایع از ایجاد آلودگی زیست محیطی قطعاً محکوم و مذموم است.

*همه نمایندگان استان در مجلس به دنبال احقاق حق مردم در برخورداری از محیط زیست سالم خواهند بود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از دغدغه‌ها و نگرانی‌های به حق علی ابراهیمی نماینده مردم شهرستان شازند در مجلس شورای اسلامی، گفت: همه نمایندگان استان همراه با یکدیگر به طور هماهنگ و یک‌صدا به دنبال احقاق حق مردم شریف استان در برخورداری از محیط زیست سالم خواهند بود و تمام ظرفیت‌های قانونی موجود در سمت نمایندگی مجلس شورای اسلامی را بکار خواهند گرفت.

علی اکبر کریمی اظهار کرد: از تمامی مدیران استان به ویژه مدیران مسئول در حوزه محیط زیست انتظار می‌رود با مسئله آلایندگی صنایع که ارتباط مستقیم با سلامت مردم دارد، سلیقه‌ای و شخصی برخورد نکنند و خود را موظف بدانند تا دغدغه‌ها و گلایه‌های مردم را شنیده و به منظور رفع آنها و انجام تکالیف قانونی خود اقدام عاجل را صورت دهند.

وی ادامه داد: همان‌طور که صنایع آلاینده استان می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد استان داشته باشند باید برای پیشبرد اهداف صنعتی خود از فناوری‌های نوین استفاده کنند و مردم انتظار دارند این صنایع در کاهش و حذف آلایندگی خود نیز حساسیت کافی داشته و بخشی از درآمدهای خود را به منظور به‌کارگیری فناوری‌های مناسب در زمینه کاهش و حذف آلایندگی خود بکار گیرند.

*پرداخت یک درصد از فروش صنایع آلاینده تلاش کوچکی برای جبران خسارات و زیان‌های وارده به محیط زیست و سلامت انسان‌ها است

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی همچنین پرداخت یک درصد از فروش صنایع آلاینده در اجرای مفاد تبصره یک ماده 38 مالیات بر ارزش افزوده را تلاش کوچکی برای جبران خسارات و زیان‌های وارده به محیط زیست و سلامت انسان‌ها دانست و بیان کرد: مردم به وضوح آسیب‌ها و خسارت‌های این صنایع را در آب، خاک و هوا مشاهده می‌کنند و این مشکلات قابل انکار نیست.

کریمی افزود: متأسفانه آسیب‌های مربوط به محیط زیست یک مسئله بلند مدت است که نه تنها نسل امروز بلکه نسل‌های آینده از آن متضرر خواهند شد و این نکته اهمیت اقدام فوری مسئولان را دو چندان می‌کند و قطعاً آیندگان در مورد اعمال و رفتار ما قضاوت خواهند کرد.

*اقدامات تبلیغاتی نمی‌تواند آلودگی هوا، آب و خاک صنایع آلاینده را برطرف کند

وی خاطرنشان کرد: مسئله آلایندگی صنایع یکی از مسائلی است که مردم سال‌هاست با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اقدامات تبلیغاتی صنایع آلاینده نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسئولان استان باید یک بار و برای همیشه با اقداماتی انقلابی و مبتنی بر قانون و به طور مستمر پیگیری و حل کنند و مردم استان با امید به آینده روشن به منظور پیشرفت و آبادانی گام بردارند و در محیطی سالم نفس بکشند و زندگی کنند.

*سمن‌های فعال روحیه مطالبه گری و پیگیری خود را از دست ندهند

کریمی گفت: قطعاً در رسیدن به این هدف، مطالبه عموم مردم به ویژه سمن‌های فعال در عرصه محیط زیست نقش اصلی را در پیگیری برای حل این مشکل خواهد داشت و بنده از همه تشکل‌های فعال در این عرصه می‌خواهم روحیه مطالبه گری و پیگیری خود را از دست نداده و تا تحقق کامل این مطالبات از همه توان خود استفاده کنند.

وی اظهار کرد: وجدان‌های بیدار به دنبال پاسخ به این سؤال هستند که آیا کسانی که آلایندگی این صنایع را منکر شده و آنها را از فهرست صنایع آلاینده خارج می‌کنند، حاضر هستند به همراه خانواده خود در جوار این صنایع زندگی کنند، یادمان باشد آنچه برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران هم نباید بپسندیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این راه قطعاً تصمیمات و اقدامات مسببان خروج شرکت پتروشیمی از فهرست صنایع آلاینده به ویژه مدیرکل محیط زیست استان مرکزی هرگز از ذهن و یاد مردم استان پاک نخواهد شد و این افراد باید در پیشگاه الهی و افکار عمومی مردم پاسخگوی این عمل خلاف قانون خود باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 15 شهریور 95، کد مطلب: 8544049: www.porsyar.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین