پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۷
هرچند خانم ابتکار در سفر به استان مرکزی قولهایی برای حل مشکلات آلایندگی اراک داده بود که محقق نشد وامروز باید پاسخگوی مطالبات مردم اراک در خصوص آلایندگی باشد اما به نظر عزم جدی در مسئولین استانی نیز برای رفع این معضل به چشم نمی خورد.

شعار سال:


سریال آلایندگی هوای اراک در این روزها به قسمت سیزدهم رسیده و امروز مردم اراک برای سیزدهمین روز متوالی ریزگردها را همنشین ریه های خود کردند.

* 57 روز ناسالم اراک در سال 95

 



حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی  گفت: بر اساس اعلام مرکز پایش آلودگی هوای کلانشهر اراک، میزان غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک برای سیزدهمین روز متوالی در شرایط ناسالم برای گروه های حساس جمعیتی قرار گرفت.

ابراهیمی اظهار کرد: بر این اساس میزان غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک در روز سه شنبه ۱۲ مرداد ماه به ۴۱ میکروگرم بر متر مکعب رسید که بیانگر کیفیت هوای ناسالم برای گروه های حساس است.

وی بیان کرد: میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در اراک در ۲۴ ساعت اخیر نیز به ۴۲ میکروگرم بر متر مکعب رسید که بالاتر از حد استاندارد است و وضعیت ناسالم و هشدار را برای گروه های جمعیتی حساس نشان می دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: شاخص سنجش استاندارد زیست محیطی ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است.

ابراهیمی کارنامی افزود: از ابتدای امسال تاکنون، کلانشهر اراک ۵۷ روز با کیفیت هوای ناسالم را سپری کرده که ۴۸ روز آن با کیفیت هوای ناسالم برای گروه های حساس و ۹ روز در شرایط ناسالم برای تمام گروه های جمعیتی بوده است.


*ریزگردها با نفوذ در دستگاه تنفسی موجب بیماری در افراد می شوند


سعید حیدری رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون از آلاینده های خطرناکی هستند که به دلیل ریز بودن بیش از حد با نفوذ در دستگاه تنفسی در بخش های انتهایی آن می نشیند و در درازمدت سبب بروز بیماری های مختلف می شود.

حیدری اظهار کرد: در شرایط که وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار دارد افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند و افراد دیگر باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل بپرهیزند.

وی ادامه داد: به گروه های حساس جمعیتی از جمله کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی توصیه می شود در این شرایط به هیچ عنوان در فضاهای آزاد و پرتردد شهر به جز موارد اضطراری تردد نکنند.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی به شهروندان توصیه کرد از هرگونه فعالیت ورزشی در فضای باز خودداری کنند و ضمن بستن درب و پنجره منازل از کولر استفاده نموده و در صورت ضرورت برای تردد در معابر از ماسک های مخصوص استفاده کنند.

*وعده هایی که محقق نمی شوند

دولت یازدهم با تاکید بر داشتن نگاهی ویژه به محیط زیست، کار خود را آغاز کرد و سفرهای رئیس سازمان محیط زیست کشور با این رویکرد به استانهای مختلف آغاز شد،در این راستا خانم ابتکار در مهرماه سال ۹۲ و مرداد ماه ۹۴ به منظور بررسی وضعیت محیط زیست به ویژه بررسی آلودگی هوا به اراک سفر کرد.

سفر دوم ابتکار در حالی انجام شد که هنوز مصوبات سفر قبلی رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان مرکزی اجرایی نشده بود و اجرایی نشدن مصوبات سفر اول به اراک، مردم و فعالان محیط زیست اراک را نسبت به حضور این گونه مسئولان به استان و مصوبات بدگمان می کرد،اکنون در حالی مردم اراک نفس های آلوده را با همراهی ریزگردها به ریه های خود می نشانند که زمان سفر هیئت دولت به استان مرکزی نزدیک است و مردم در انتظار گشایشی برای کاهش آلودگی هوا از این سفر هستند.

*ابتکار از اختیاراتش برای کاهش آلودگی استفاده نکرد

سیاوش آقاخانی مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی با اشاره به دو سفر قبلی رئیس سازمان محیط زیست کشور به اراک گفت:خانم ابتکار در خصوص رفع آلایندگی اراک اقدام شاخصی را با توجه به اختیاراتی که دارد انجام نداده است.

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت: در حالی که خانم ابتکار در سفر به استان مرکزی قول حل مشکلات آلایندگی اراک را داده بود امروز باید پاسخگوی مطالبات مردم اراک در خصوص آلایندگی باشد.

آقاخانی اظهار کرد: در دو سفر خانم ابتکار به اراک مصوبات زیادی در جهت کاهش مشکلات زیست محیطی اراک تصویب شد که متاسفانه بیشتر این مصوبات عملیاتی نشد.

در این زمینه خوب است بدانیم،در سفر اول رئیس سازمان محیط زیست کشور مصوب شده بود که کارخانه احیا قدیم ایرالکو (از صنایع آلاینده اراک)تعطیل شود و خط تولید جدید در منطقه ای دیگر احداث شود که این موضوع تا زمان دومین سفر ابتکار به اراک هنوز اجرایی نشده بود و تا کنون نیز با حدود ۱۰ در صد پیشرفت مقق نشده است.

*با فشارهای سیاسی و رسانه ای منکر آلاینگی ایرالکو نمی شویم


نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص تعهدات شرکت ایرالکو برای کاهش آلایندگی خطوط تولیدی گفت: متاسفانه ایرالکو که سال ها به عنوان شرکت آلاینده معرفی شده است امروز با فشارهای سیاسی و رسانه ای به دنبال انکار آلایندگی خود است.

وی با بیان اینکه مگر این شرکت چه اقدامی را در راستای کاهش آلایندگی انجام داده است که این ادعا را دارد افزود: اگر در این خصوص سکوت کنیم ایرالکو خود را صنعت سبز معرفی می کند.

کریمی با بیان اینکه بر اساس کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک تکلیف ایرالکو در خصوص رفع آلایندگی اش مشخص است ادامه داد: بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مقرر شده ایرالکو از ابتدای سال ۹۱ هر ماه ۶۰ دیگ را از مدار تولید خارج و تا پایان شهریور سال ۹۱ تمام دیگ های خطوط آلاینده را از مدار خارج کند.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک مقرر شده بوده که این شرکت تا ۳۰ تیر ماه سال ۹۱ واحد اند سازی را به خیر آباد منتقل کند که در حال حاضر این پروژه در حال فنداسیون است.


*وعده های ابتکاری دولت تدبیر کی عملیاتی می شود؟
در حالی که وضعیت بحرانی آلودگی هوای کلانشهر اراک حتی در سطح بین المللی شناخته شده است اما تدابیر قابل توجهی را تا کنون شاهد نبوده و لازم است رئیس سازمان محیط زیست کشور پس از گذشت ۳ سال از تصدی این سمت برخورد قاطع با صنایع آلاینده در اراک را در دستور کار داشته باشد.


در سفرهای گذشته ابتکار به استان مرکزی بررسی مسائل زیست‌محیطی اراک و آلودگی هوای این شهر در سطح ملی و طی جلسه‌ای با دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین مسائل مورد تاکید بود که هنوز محقق نشده است.

ایجاد مرکز پایش آلودگی هوای اراک با پشتیبانی مالی و ارائه امکانات لازم از سوی دولت در منطقه سردشت اراک یکی دیگر از قول های خانم ابتکار بود که این موضوع نیز همچنان بی نتیجه مانده است.

رسیدگی به وضعیت تالاب میقان اراک و تدوین طرح جامع ویژه این تالاب از دیگر موارد مصوب در سفرهای ابتکار به استان مرکزی بود که نتیجه ای از آن حاصل نشده و بی توجهی به این مسئله امروز ریزگردها را میهمان دائمی ریه های مردم استان مرکزی کرده است.

در این سفرها همچنین تصمیماتی برای بهبود شرایط زیست‌محیطی اراک اتخاذ شد؛ تدوین برنامه و سازوکار مدیریتی، بهبود وضعیت معشیتی پرسنل و کارکنان محیط زیست استان، هوشمندسازی ترافیک، پیشرفت طرح آمایش سرزمین، تأمین منابع مالی جهت تجهیز مرکز پایش آلودگی هوای استان مرکزی، ورود جدی دستگاه‌ها در بحث پسماند، حفظ کاربری اراضی، باغات و زمین‌های زراعی، رسیدگی به وضعیت کارخانه آلومینیوم و دیگ‌های قدیمی این کارخانه، استفاده از همیاران محیط زیست و آموزش جوامع محلی و بروزرسانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بود که برخی تصمیمات همچنان روی کاغذ است.


البته اجرایی شدن گاز سوز شدن کوره های آجر پزی که از جمله مصوبات این سفرها و اقدامی مثبت در کاهش آلودگی هوا به شمار می رود.


در حالی که امسال شاهد افزایش روز های ناسالم در اراک هستیم متاسفانه مسئولین بی تفاوت از کنار افزایش روز های ناسالم می گذرند و بیشتر نظاره گر این موضوع هستند.

*منشا ۷۰ درصد ریزگردها کانون های فرسایشی داخلی است

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی با اشاره به منشاه داخلی ۷۰ درصد آلودگی با ریزگردها اظهار کرد: این موضوع بیانگر این است که مدیریت استانی باید یک برنامه جامع برای ساماندهی وضعیت داشته باشند و نمایندگان هم باید این موضوع را داخلی پیگیری کنند.

وی ادامه داد: از ۵۵ روز ناسالمی که در اراک وجود داشته حدود هفت روز به صورت سراسری در کشور شرایطی به این صورت داشته ایم.

آقاخانی گفت: ریزگردهایی که امسال با آن روبه رو هستیم از کانون های فرسایشی بادی داخلی و حاشیه های تالاب میقان است.

وی ادامه داد: بر این اساس باید عملکرد استاندار مرکزی، معاون عمرانی استاندار، منابع طبیعی و دستگاه های مرتبط در این حوزه دیده شود.

*مسئولین بی تفاوت از کنار افزایش روز های ناسالم می گذرند

آقاخانی با بیان اینکه هر چند بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود ریزگردها تاپایان تابستان میهمان مردم اراک باشند افزود: در حالی که امسال شاهد افزایش روز های ناسالم در اراک هستیم متاسفانه مسئولین بی تفاوت از کنار افزایش روز های ناسالم می گذرند و بیشتر نظاره گر این موضوع هستند.

وی ادامه داد: در این راستا لازم است آموزش های لازم به مردم داده شود تا این پدیده چالش های کمتری را برای مردم به وجود بیاورد.

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت: متاسفانه در این شرایط مدیریت استان مرکزی برنامه ای برای مهار ریزگردها ندارند وحتی در زمینه آموزش شهروندی هم اقدامی نشده است.

*پیگیری مشکل ریزگردها در سطح ملی ،امسال نتیجه نمی دهد

آقاخانی با اشاره به اینکه در خصوص رفع مشکلات ریزگردها باید مسئله در استان پیگیری شود ادامه داد: پیگیری مسئله ریزگردها در سطح ملی نتیجه ای را برای امسال در اراک به همراه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر موضوع ریزگردها در سطح ملی پیگیری شود نتایج را باید از سال آینده شاهد باشیم.

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی گفت:در سفر هیات دولت باید موضوعات کلان از قبیل حل مشکلات واحدهای صنعتی و افزایش اعتبارات برای مهار ریزگردها پیگیری و مطالبه شود.

*ریزگردها؛میهمان تابستانه ریه های مردم اراک

آقاخانی بیان کرد: با توجه به اینکه در این فصل بارش باران را نداریم و وزش باد پیش بینی می شود تا پایان تابستان با پدیده ریزگرد ها درگیر هستیم.

مدیر عامل خانه سازمان های مردم نهاد استان مرکزی خاطرنشان کرد: از استاندار مرکزی به عنوان رئیس و محیط زیست استان به عنوان دبیر کارگروه ریزگردها انتظار داریم با تشکیل به موقع این کارگروه و تصمیمات مناسب در جهت بهبود شرایط گام بردارند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی دیار آفتاب، تاریخ انتشار 12 مرداد 1395، کد مطلب:۷۲۰۰ : www.diyareaftab.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین