پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۱۲۵
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
گل‌ها و گیاهان زینتی بزرگترین دهکده گل‌ و گیاه کشور و سرمایه‌گذاران آن در محلات در انتظار جرعه‌ای آب هستند که اگر آبی به آنها نرسد، دیر یا زود از تشنگی خواهند مرد وسرمایه‌گذاران آن نیز نابود خواهند شد.

شعار سال: بی‌توجهی مسئولان استانی به تأمین آب بزرگ‌ترین دهکده گل و گیاه در محلات، گل و گیاهان زینتی این دهکده را در حسرت جرعه‌ای آب گذاشته و اگر آب به این دهکده نرسد، دیری نخواهد پایید که گل‌های پایتخت گل ایران از تشنگی خواهند مرد.

عملیات احداث دهکده گل و گیاهان زینتی محلات در سال 1372 آغاز و بعد از وقفه‌ای چندین ساله در 1383 از سر گرفته شد.

این دهکده در زمینی به مساحت 110 هکتار و با پیش‌بینی ایجاد شش هزار متر فضای گلخانه‌ای در فاز اول افتتاح و به سرمایه‌گذاران واگذار شد.

در زمان واگذاری واحدهای این گلخانه جهاد کشاورزی با تعهد تأمین آب مورد نیاز، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این پروژه ترغیب کرد و با ایجاد دو استخر ذخیره آب به صورت موقت بخشی از تعهد خود در آن برهه از زمان جامه عمل پوشاند.

از اواخر سال گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی آب ذخیره شده در این استخرها رو به پایان گذاشته و امروز دیگر آبی باقی نمانده که ریشه خشک گیاهان را سیراب کند، به طوری که هم‌اکنون گلخانه‌داران این دهکده که با قول و قرار به امر سرمایه‌گذاری ترغیب شده بودند شاهد دست و پا زدن ریشه خشک گیاهان زینتی در تمنای جرعه‌ای آب برای زنده ماندن هستند و اگر دیر آب به آنها برسد، طولی نخواهد کشید که مرگ گل‌هایشان را یکی پس از دیگری به نظاره خواهند نشست.

* آقایان مدیر جذب سرمایه‌گذار که هنر نیست، حفظ و جلب اعتماد سرمایه‌گذار هنر است

نکته مهم و قابل توجه آن است که دولتمردان تنها شعار می‌دهند و التماس سرمایه‌گذار را از داخل و خارج می‌کنند، هزینه می‌دهند تا از کشورهای دیگر برای سرمایه‌گذاری بیایند و بلندگو در دست می‌گیرند که راه‌حل گذر از بحران اقتصادی جذب سرمایه‌گذار است، اما آقایان مدیر در استان مرکزی در مورد سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را در این استان با همین وعده و وعید‌ها به پای اقتصاد گذاشتند تا به حال چه کردند جز به نابود کشاندن آنها و بی‌اعتماد کردن سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند به این استان بیایند.

آقایان مدیر جذب سرمایه‌گذار که هنر نیست، ایجاد زیرساخت و عمل کردن به وعده‌ها و تعهدها برای حفظ سرمایه‌گذار و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران دیگر هنر است که متاسفانه استان مرکزی از آن بی‌بهره است.

یک نکته ریز و پنهان دیگر اینکه در سفر رئیس جمهور به استان متاسفانه مشکل و معضل دهکده گل و گیاه محلات در قالب مسائل و مشکلاتی که در استان وجود داشت گنجانده و مطرح نشد و مدیران استان نسبت به این مسئله مهمی بی‌تفاوت از کنار آن عبور کردند که این بی‌تفاوتی شائبه اینکه مقصر اصلی این اتفاق خود مدیران استان هستند را بالا می‌برد.

بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری رونق اقتصادی و خروج از بحران کنونی کشور تنها با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و تحقق اقتصاد مقاومتی ممکن می‌شود، قطعا با تکیه بر برجام و اعتماد به آمریکا هیچ کاری درست نخواهد شد، بر همین اساس دولتمردان و مدیران باید بیشتر از سرمایه‌گذاران و توان داخلی حمایت کنند تا بتوانیم به یک اقتصاد پویا دست یابیم.

*جهاد کشاورزی به صورت کتبی تعهدی را مبنی بر تأمین آب مورد نیاز در اختیار ما گذاشت

فرشید فولادوند یکی از گلخانه‌داران دهکده گل محلات گفت: از سال 90 با سرمایه خودم و اخذ تسهیلات بانکی از بانک کشاورزی اقدام به سرمایه‌گذاری در این دهکده کردم.

وی اظهار کرد: به دلیل کافی نبودن سرمایه اولیه ماشین و خانه‌ام را فروخته و پس از اخذ تسهیلات بانکی مورد نیاز اقدام به سرمایه‌گذاری در این طرح کردم.

فولادوند افزود: در زمان عقد قرارداد با بانک کشاورزی، جهاد کشاورزی تعهدی را مبنی بر تأمین آب مورد نیاز به صورت کتبی در اختیار ما گذاشت تا آن را در اختیار بانک قرار دهیم که سند این تعهد نیز موجود است، اما متأسفانه امروز که دهکده با مشکل تأمین آب مواجه شده، مسئولان جهاد کشاورزی هیچ پیگیری در زمینه رفع این مشکل انجام نمی‌دهند.

این گلخانه‌دار با بیان اینکه پس از اخذ تسهیلات شش هزار متر گلخانه خریداری کرده و اقدام به تولید گل کرده است، بیان کرد: برای تأمین آب مورد نیاز گلخانه دو حوضچه لاستیکی توسط جهاد کشاورزی در دهکده احداث و مقرر شد آب آن از محل بارش نزولات جوی، آب‌های سطحی و قنوات عبوری تأمین شود.

فولادوند تصریح کرد: سال گذشته به دلیل کاهش نزولات جوی تنها یکی از حوضچه‌ها آن هم به سختی پرآب شد که گلخانه‌داران پس از مشاهده وضعیت بلافاصله موضوع را به فرمانداری، مسئولان جهاد کشاورزی و استانداری اعلام کرده و خواستار رسیدگی به موضوع شدند.

این گلخانه‌دار ادامه داد: پیش‌بینی گلخانه‌داران این بود که آب حوضچه‌ها تا 15 شهریور ماه به اتمام می‌رسد، اما با توجه به خنک بودن هوا و مصرف کمتر، آب حوضچه تا چند روز گذشته در حوضچه‌های لاستیکی وجود داشت، اما متأسفانه این مقدار آب هم به اتمام رسید.

فولادوند گفت: در حال حاضر هیچ آبی در این دهکده وجود ندارد و آب حوضچه‌ها کاملاً خالی و تخلیه شده است.

وی اظهار کرد: موضوع را به اطلاع مسئولان استان رسانده‌ایم که قرار شده از محل تصفیه پساب فاضلاب محلات 30 لیتر آب به دهکده اختصاص دهند، که باید هزینه مربوط به لوله‌کشی این طرح را گلخانه‌داران پرداخت کنند، این در حالی است که به دلیل شرایط رکود حاکم بر بازار پرداخت تمام هزینه آن از عده گلخانه داران خارج است و دولت باید نسبت به تعهد خود در تامین آب برای این دهکده اقدام کند وبه کمک سرمایه‌گذاران که در حال نابودی هستند، بشتابد.

فولادوند تاکید کرد: دهکده گل محلات بهترین دهکده تولید گل کشور است و نمونه منحصر به فردی در کشور به شمار می‌رود، برای ساخت این دهکده چندین میلیارد سرمایه‌گذاری شده است که اگر مشکل آب برطرف نشود، قطعاً سرمایه‌گذاری صورت گرفته از بین خواهد رفت و دیگر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این دهکده نخواهد شد.

*پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی مسئولان دقیق نبوده و با اشتباهات فاحشی همراه بوده است

یکی دیگر از گلخانه‌داران این دهکده نیز گفت: پیرو فراخوانی که در سال 90 برای سرمایه‌گذاری در این دهکده توسط جهاد کشاورزی منتشر شد، در این طرح سرمایه‌گذاری کردم.

مجتبی کرباسی افزود: در ابتدای امر تمام زیرساخت‌های لازم برای ایجاد 50 گلخانه در این دهکده طراحی و پیش‌بینی شده و جهاد کشاورزی نیز در مورد تأمین آب، برق و گاز آن متعهد شده بود.

وی بیان کرد: بر اساس پیش‌بینی مشاور طرح قرار بود آب دهکده از جمع‌آوری آب مازاد قنوات و سیلاب‌های فصلی و ذخیره آنها در دو استخر لاستیکی تأمین شود، تا در طول سال گلخانه‌ها از محل این آب‌ها سیراب شوند، با پیشرفت 50 درصدی گلخانه‌ها ظرفیت‌های پیش‌بینی شده با 50 درصد فعالیت می‌کند که نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های صورت گرفته دقیق نبوده و با اشتباهات فاحشی همراه بوده است.

*سرمایه‌گذاران نگران سرمایه گذاری‌های انجام شده هستند

این سرمایه‌گذار افزود: متأسفانه چند روز گذشته آب حوضچه‌ها تمام و به سطحی رسید که دیگر هیچ آبی وارد لوله‌ها نشد، این مسئله و عدم تأمین آب مورد نیاز گلخانه‌داران تعهدات جهاد کشاورزی را زیر سوال برده است و هم‌اکنون سرمایه‌گذاران نگران سرمایه گذاری‌های انجام شده هستند.

کرباسی ادامه داد: از یک سال گذشته مشکلات مربوط به تأمین آب توسط شرکت تعاونی ارغوان با مسئولان استان در میان گذاشته شد، اما تاکنون هیچ اقدام مثبتی در راستای حل این مشکل صورت نگرفته است.

این تولید کننده بیان کرد: در حال حاضر تمام تولید کنندگان احساس خطر می‌کنند، اگر برای حل مشکل آب چاره‌اندیشی نشود، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده رو به نابودی خواهند رفت.

*سرمایه‌گذاران 40 میلیارد تومان در دهکده گل و گیاه محلات سرمایه‌گذاری کرده‌اند

کرباسی با اشاره به اینکه در دهکده گل و گیاه محلات حدود 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون 40 واحد گلخانه‌ای در دهکده گل فعال هستند که مشکل نبود آب، حیات این گلخانه‌ها را با تهدید مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: زمانی که جهاد کشاورزی این واحدها را به سرمایه‌گذاران واگذار می‌کرد، مسئولیت تأمین آب مورد نیاز آن را بر عهده گرفت، اما متأسفانه امروز هیچ پاسخی به گلخانه‌داران نسبت به انجام ندادن تعهد خود و رفع مشکل موجود نمی‌دهد.

این گلخانه‌دار خاطر نشان کرد: بخش خصوص و دولت سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در این دهکده انجام داده‌اند و تمام زیرساخت‌های مورد نیاز اعم از برق و گاز را تأمین شده است، اما پیش‌بینی‌های مسئولان جهاد کشاورزی در مورد آب درست از آب در نیامد و باعث شد امروز سرمایه‌گذاران این واحدها در تأمین آب با مشکل مواجه شوند.

این سرمایه‌گذار ادامه داد: اختصاص 30 لیتر در ثانیه آب از محل پساب فاضلاب محلات به یک میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار برای لوله کشی و حق اشتراک نیاز دارد که به دلیل عدم همکاری جهاد کشاورزی در تأمین آن گلخانه داران تقبل کردند برای جلوگیری از سوخت شدن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، شخصاً این مبلغ را بپردازند، این در حالی است که اکثر آنان خود با مشکلات شدید اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و رکود حاکم بر بازار نیز درآمد آنان را تحت تأثیر قرار داده است.

*بزرگترین شهرک گل و گیاهان زینتی کشور در حسرت قطره‌ای آب

مدیرعامل شرکت تعاونی ارغوان دهکده گل و گیاهان محلات نیز گفت: دهکده گل محلات از سال 1383 با سرمایه‌گذاری 40 میلیارد تومانی دولت و بخش خصوصی راه‌اندازی و واحدهای گلخانه‌ای در آن استقرار یافتند.

سجاد سجاد خادمی افزود: این گلخانه در زمینی به مساحت 110 هکتار و ایجاد شش هزار متر گلخانه راه‌اندازی و در فاز نخست 40 واحد گلخانه‌ای در آن استقرار یافت.

وی تصریح کرد: در فاز اول این طرح تمام زیرساخت‌های لازم از جمله جدول‌کشی، تأمین آب، برق، گاز و زمین مورد نیاز توسط دولت تأمین و واحدها بدون مشکل به متقاضیان تحویل داده شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ارغوان دهکده گل و گیاهان محلات با بیان اینکه هم‌اکنون 20 هکتار از فضای گلخانه به سرمایه‌گذاران واگذار شده است، خاطر نشان کرد: در این واحدها انواع گل و گیاهان زینتی، فصلی، نشائی و آپارتمانی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

خادمی گفت: این گلخانه که بزرگترین شهرک گل و گیاهان زینتی کشور به شمار می‌رود و دارای امکاناتی همچون پایانه صادراتی گل و گیاه است و دارای آزمایشگاه تولید حشرات مفید است، امروز با معضل نبود آب مواجه شده و بی توجهی مسئولان دل سرمایه‌گذاران را به درد آورده است که ادامه این روند طرح توسعه دهکده را در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد داد.

وی اظهار کرد: در زمان جذب سرمایه‌گذاران مسئولان جهاد کشاورزی تأمین آب مورد نیاز دهکده را تعهد کرده و مسئولیت آن را بر عهده گرفتند و در این راستا اقدام به احداث دو استخر ذخیره آب به ظرفیت یک میلیون متر مکعب کردند که قرار بود آب آن از محل بارش نزولات آسمانی و آب‌های سطحی تأمین شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی ارغوان دهکده گل و گیاهان محلات ادامه داد: متأسفانه در کنار این استخرها هیچ منبع دیگری برای تأمین آب مطالعه و پیش‌بینی نشده بود که همین مسئله موجب شد به دلیل کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی‌ها از یک سو و افزایش تعداد واحدهای گلخانه‌ای از سوی دیگر آب ذخیره شده در استخر روز به روز کاهش یافته و به حداقل ممکن برسد، به گونه‌ای که از اواخر سال گذشته گلخانه‌داران موضوع را به گوش مسئولان رسانده و خواهان چاره‌اندیشی از سوی آنان شدند.

خادمی گفت: در سال گذشته به دلیل مخالفت صاحبان قنوات با ورود آب به داخل استخرها تنها یک استخر از دو استخر از آب پر شد که در همان زمان گلخانه‌داران احساس خطر کرده و موضوع را با مسئولان فرمانداری، جهاد کشاورزی و استانداری در میان گذاشتند که پس از پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد 30 لیتر آب از محل تصفیه پساب فاضلاب به دهکده اختصاص یابد.

*در حالی که تأمین آب در تعهد جهاد کشاورزی است، سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از نابودی خود هزینه لوله کشی را تقبل کردند

وی بیان داشت: از محل تصفیه‌خانه تا دهکده نیاز به شش کیلومتر لوله‌گذاری بود، که سرمایه‌گذاران تقبل کردند هزینه آن را پرداخت کنند، این در حالی است که تأمین آب در تعهد سازمان جهاد کشاورزی بوده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی ارغوان دهکده گل و گیاهان محلات با بیان اینکه انتقال آب پساب به یک میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار کرد: سرمایه‌گذاران در شرایطی تأمین این میزان اعتبار را تقبل کرده‌اند که تأمین آب در تعهد سازمان جهاد کشاورزی بوده و گلکاران با رکود حاکم بر بازار مواجه هستند.

خادمی گفت: گلکاران می‌دانند که اگر این سرمایه‌گذاری را انجام ندهند گل‌ها از تشنگی خواهند مرد و سرمایه‌شان از بین خواهد رفت و نابود خواهند شد.

وی بیان داشت: متأسفانه امروز اکثر گلخانه‌داران به بانک بدهکار هستند و اگر دست به تولید نزنند، با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی ارغوان دهکده گل و گیاهان محلات تصریح کرد: این هفته، پیش قراردادهای مربوط به انتقال آب این پساب با شرکت آب و فاضلاب بسته خواهد شد.

*دهکده گل محلات در آستانه یک فاجعه بزرگ

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه دهکده گل محلات در حال نابودی است، گفت: عدم اقدام به موقع در تأمین آب حوضچه‌های پلاستیکی دهکده که بزرگترین حوضچه پلاستیکی کشور است، امروز دهکده گل محلات را در خطر نابودی قرار داده است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی افزود: از یک سو به دلیل عدم تأمین به موقع اعتبار امکان هدایت کامل آب‌های سطحی به این حوضچه‌ها فراهم نشد و از سوی دیگر تصمیماتی که پیرامون هدایت پساب فاضلاب به دهکده گرفته شد، تاکنون اجرایی نشده است که باید گفت در حال حاضر دهکده گل محلات در آستانه یک فاجعه است.

*بعضی از مسئولان هنوز زنگ خطر را نشنیده‌اند

وی تصریح کرد: موضوع کمبود آب دهکده را نیز به وزیر کشاورزی منتقل کرده و بارها خطر آن را به گوش مسئولان گوشزد کردم، اما بعضی از مسئولان هنوز زنگ خطر را نشنیده‌اند.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس بیان داشت: سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این دهکده شده که اگر امروز به داد این دهکده نرسیم، فردا همه سرمایه‌ها از بین خواهد رفت.

*مسئولان جهاد کشاورزی موضوع را با جدیت پیگیری نکرده و در اجرای مصوبات کوتاهی کردند

فرماندار محلات نیز گفت: در نشست‌هایی متعددی که به منظور حل مشکل آب دهکده گل محلات برگزار کردیم، مصوب شد 30 لیتر آب از محل پساب سایت تصفیه خانه محلات به دهکده اختصاص پیدا کند، اما متأسفانه مسئولان جهاد کشاورزی موضوع را با جدیت پیگیری نکرده و در اجرای مصوبات کوتاهی کردند.

سید احمد سجادی افزود: چندین بار با مسئولان جهاد کشاورزی استان به منظور حل مشکل گلخانه داران مکاتبه کرده و از آنان درخواست کردیم در این زمینه چاره‌اندیشی کنند، اما هیچ اقدام مثبتی از سوی آنان تاکنون صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: برای تأمین آب دهکده سه طرح پیشنهاد شد از جمله تأمین آب از محل آب شرب بود که پس از اعلام مسئولان شرکت آب و فاضلاب مبنی بر فروش هر لیتر آب به مبلغ 150 میلیون تومان و بالا بودن مبلغ اعلامی مورد موافقت قرار نگرفت.

فرماندار محلات اظهار کرد: یکی دیگر از طرح‌های پیشنهادی انتقال آب از محل خط لوله قمرود بود که آن هم به دلیل هزینه‌های بالا مورد موافقت قرار نگرفت و در نهایت منجر به این شد که 30 لیتر بر ثانیه آب از محل تصفیه‌خانه پساب فاضلاب محلات به دهکده اختصاص یابد که گلخانه‌داران قبول کردند هزینه‌های آن را خود پرداخت کنند.

سجادی گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده شرکت ارغوان چک 35 میلیون تومانی را در اختیار شرکت آب منطقه‌ای قرار داده که کار اجرایی پروژه کلید بخورد.

وی بیان داشت: به منظور تأمین آب مورد نیاز فعلاً قرار شد آب مورد نیاز از قنوات تأمین تا مشکل برطرف شود.

فرماندار محلات خاطر نشان کرد: در حال حاضر 40 گلخانه در این دهکده به بهره‌برداری رسیده است، که امروز اگر بخواهیم هر کدام از این گلخانه‌ها را بسازیم به بیش از 800 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 14 آبان 95، کد مطلب: 13950814000140: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین