پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۷۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
رئيس دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اعلام این خبر گفت:‌ این صندوقچه چوبی که متعلق به دوره صفویه است در یک دوره زمانی یکساله مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

شعار سال: حسن سلطانی افزود: بنای تاریخی امامزاده اظهر درگزین رزن متعلق به دوره ایلخانیان است که در سال 1327 به همراه صندوقچه چوبی (ضریح) به شماره ملی 366 در فهرست آثار ارزشمند ملی به ثبت رسیده است.

وی عنوان کرد: امامزاده اظهر رزن در حادثه آتش‌سوزي در سال 1393 دچار خساراتی شد و در این اتفاق صندوقچه باارزش تاریخی این امامزاده نیز دچار آسیب گردید.

سلطانی عنوان کرد: با توجه به اهمیت این ضریح و صندوقجه چوبی باارزش که متعلق دوره شاه عباس ثانی است. قدمت این ضریح و صندوقچه چوبی به 380 سال قبل بازمی‌گردد و به این دلیل مرمت آن با ظرافت خاص توسط استاد کاران ماهر به انجام رسیده است.

رئیس دفترفنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: طبق مندرجات حکاکی شده در کتیبه‌های این صندوقچه، ضریح به دستور خواجه نظام‌الملک و به دست استاد طالب با چوب درخت توت ساخته شده است.

گفتنی است؛ ابعاد این صندوقچه باارزش در دو قسمت زير و بالا در عرض 270 سانتیمتر وطول 128 سانتیمتر و ارتفاع 147 سانتیمتر می‌باشد که با خط حکاکی شده ثلث آیات سوره مبارکه فتح را زینت‌بخش خود نموده است.

این حکاکی‌ها در قسمت‌های بالا و در مرکز 4 وجه بخش صندوقچه 4 کتیبه وجود دارد که چگونگی مرمت این صندوقچه چوبی را در سال 1348 هجری قمری توسط مشهدی حسین ابن مرحوم کربلايی علی‌اکبر و استاد علی‌شیر نظام‌آبادی در ماه رمضان سال 1348 هجری قمری با درج سوره‌های مبارکه شمس و حمد با خط حکاکی شده ثلث بازگو می‌نماید.

این صندوقچه پس از مرمت اوایل دوره قاجار بار ديگر در اواخر دوره قاجار دوباره مورد مرمت موضعی شد که تا سال 1393 هجری شمسی در بقعه امامزاده اظهر به عنوان ضریح امامزاده عملکرد خود را حفظ نموده که متأسفانه به دلیل حادثه آتش‌سوزی بیش از 60 درصد این صندوقچه چوبی دچار آسیب‌دیدگی جدی شد.

بقایای این صندوقچه چوبی باارزش به همت واحد موزه‌ها و امین اموال فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در سال 95 توسط متخصصین مرمت استان همدان با به کارگیری بیش 5 هزار نفرساعت کار تخصصی دوباره بازسازي و به عنوان یک سند ماندگار و ارزشمند فرهنگی تاریخی کشور بزودی برای پژوهشگران و علاقمندان به نمایش درخواهد آمد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صبح رزن، تاریخ 2 دی 95، کد مطلب: 21380: www.sobherazan.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
السلام علیک یا عبدالله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
خداروشکر بسیار ممنونم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین