پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۷۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
پروژه مهم و عظیم کریدور شمالی استان همدان که از سه راهی اصله تا سه راهی اورقین ادامه دارد روزگاری یکی از آرزوهای نخبگان استانی در همدان و بویژه شهرستان رزن بود.

شعار سال: حال با تلاشهای صورت گرفته و پس از بحث و برسی های فراوان ،بعد انکه به گفته ی فرماندار رزن کارهای مطالعاتی آن در سال 87 شروع شده بود در سال 89 به تصویب می رسد و امروز بخشهایی از آن رنگ واقعیت به خود گرفته است.

فتحعلی حسنی فرماندار رزن با بیان اینکه این پروزه نقش مهمی در توسعه شهرستان رزن خواهد داشت میگوید:جمعا این کریدر و مسیر در شمال استان از سه راهی اصله در شهرستان فامنین تا اورقین در شهرستان کبودراهنگ به طول 80 کیلومتر مربع را شامل می شود .

حسینی پیشرفت فیزیکی طرح را تاکنون 40 درصد اعلام و می افزاید: در سال جاری مبلغ 14 میلیارد تومان اعتبار برای این کریدور مصوب شده است و در صورت تامین اعتبار این کریدور تا 2 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

محمدی مدیر راه و شهرسازی شهرستان رزن نیز در همین مورد با اشاره به پروژه ی چهار خطه کردن مسیر اصله به کاج و کاج به قروه درجزین و قروه به رزن و رزن به دمق و دمق به اورقین گفت:این پروژه که به کریدور شمالی استان معروف شده است عملیات اجرایی آن از سال 89 شروع شده است.

وی با بیان اینکه از 80 کیلومتر مسیر چهار خطه حدود 22 کیلومتر زیر بار ترافیکی رفته است، ادامه میدهد: در واقع از 59 کیلومتر مانده پیگیر احداث 10 کیلومتر در مسیر رزن به دمق هستیم.

محمدی ادامه داد:اگر این اتفاق صورت بگیرد مسیر قروه تا دمق زیر بار ترافیک خواهد رفت.

این مسئول با ذکر این نکته که برای احداث 22 کیلومتری که از این پروژه زیر بار ترافیک رفته است مبلغ 22 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این مسیر هزینه شده است ؛ادامه داد: مبلغ مورد نیاز برای اتمام پروژه را مبلغ 70 میلیارد تومان است و با توجه به مذاکرات و تلاشهای صورت گرفته پس از عید نوروز در مسیر رزن به روستای کاج روکش آسفالت صورت خواهد گرفت.

وی همچنین از قرار دادن گارد ریل در روستاهای مسیر کریدور خبر داد .

نگاهی به تاریخ چه این طرح و کریدور در گذر زمان شاید چندان بی مناسبت نباشد چرا که بنا به گفته برخی کارشناسان و اگاهان این پروژه میتوانست با توجه به عمر 6 ساله خود تاکنون ربه اتمام رسیده باشد.

بررسی اهداف ، کارکردها و کاربردهای ویژه این طرح موصلاتی، راهبردی در زندگی و اقتصاد شهرستان رزن و افزایش سطح رفاه و بهره مندی مردم نکته ی دیگری است که قصد پرداختن به ان را داریم.

محمد رودباری در جریان بازدید استاندار همدان از کریدور شمالی استان و مسیر رزن تا دمق در آذرماه 93 اظهار کرد: طول کریدور شمال استان 80 کیلومتر است که 66 کیلومتر آن در شهرستان رزن، چهار کیلومتر آن در کبودراهنگ و 10 کیلومتر آن در شهرستان فامنین قرار دارد.

وی با بیان اینکه از رزن تا دمق 18 کیلومتر است، افزود: 10 کیلومتر از این مسیر در دست اقدام قرار گرفته که 6.5 کیلومتر آن آسفالت شده و 3.5 کیلومتر نیز در حال زیرسازی است.

مدیرکل راه و شهرسازی همدان با اشاره به اینکه در هشت کیلومتر باقی مانده مراحل انتخاب پیمانکار گذرانده می‌شود، تصریح کرد: در مسیر کریدور برخی از روستا قرار دارند که باید بنیاد مسکن عقب‌نشینی روستاها و زیرسازی لازم را انجام دهد که اداره کل راه و شهرسازی اعلام کرده تنها عقب‌نشینی انجام شود، زیرسازی را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه 7.5 کیلومتر از جاده رزن تا دمق روکش آسفالت آن جا شده است، ادامه داد: باقیمانده جاده در سال آینده با مطلوب شدن شرایط آب و هوایی انجام خواهد شد.

رودباری با اشاره به اینکه از محل ماده 180 اعتبار خوبی در حوزه راه اختصاص یافته، خاطرنشان کرد: از سمت رزن تا روستای کاج 9 کیلومتر زیر ترافیک برده شده و 3.5 کیلومتر باقی مانده در حال زیرسازی است و از کاج به بعد نیز که 10 کیلومتر مانده در حال انتخاب پیمانکار هستیم.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای انجام جاده رزن به سمت آوج متمرکز کردیم، گفت: به جز دو کیلومتر از این مسیر مابقی آسفالت شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی همدان با تأکید بر اینکه طول مسیر چهارخطه 70 کیلومتر است، اظهار کرد: تا خرداد ماه سال آینده 38 کیلومتر راه چهارخطه به شهرستان رزن اضافه خواهد شد.

مهدی یکی از جوانان شهرستان رزن که همواره سعی میکند در سال چند باری به مسافرت برود به ما میگوید تکمیل کریدور شمالی علاوه بر اینکه میتواند نقشی مهم در توسعه ی زیر ساخت های شهرستان داشته باشد ،از جهت تسهیل رفت و آمد به سمت استانهای شمال و شمال غربی نیز نقش موثری میتواند در جهت پیشرفت منطقه و کشور ایفا کند.

مرتضی یک دانشجوی اقتصاد در گفت و گو با ما ضمن انتقاد نسبت به تاخیر های صورت گرفته در مسیر تکمیل کریدور شمالی شهرستان رزن، این کریدور را یکی از دروازه های پیشرفت شهرستان رزن می داند و خاطرنشان میکند :رزن می تواند با این پروژه بسیاری از عقب ماندگی های تاریخی که برایش ایجاد شده است را پشت سر بگذارد.

وی ایجاد اشتغال غیر مستقیم در مسیر کریدور در مناطق مختلف،زمینه سازی جهت حضور مهمانان و گردشگران از نقاط مختلف کشور و اتصال استانهایی نظیر قم و اراک به شمال و شمال غربی کشور را یکی از مهمترین کارکردهای کریدور میداند و اضافه میکند:با این پروژه می توان در هزینه ،وقت و سوخت مسیرهای عبوری شمال غرب و غرب کشور به جنوب و جنوب غربی و شرقی صرفه جویی کرد.

این ها همه در حالی که بر اساس اسناد و مطالب موجود نخستین بار بحث کریدور شمالی در سال 87 در مطرح شده است و دکتر مفتح نماینده وقت رزن در سال 89 از تصویب این طرح و قرار دادن اعتبار برای آن خبر داده است.

بر اساس پیش بینیهای اولیه افق انجام پروژه چهار ساله بوده و قرار بوده است این پروژه در سال 93 به بهره برداری برسد.

تحریمهای ظالمانه و کمبود اعتبارات ،همچنین جابجایی نمایندگان و دولتها از عوامل کندی پروژه عظیم و ملی کریدور شمالی استان شده است.

به نظر می رسد عظم جدی استانی ،شهرستانی و ملی برای اتمام این پروژه ی سنگین و ملی نیاز می باشد.

از این نکته نیز نباید غافل بود که علاوه بر تسهیل در رفت و آمد ،ایجاد فرصتهای رونق اقتصادی ،کم کردن تلفات جاده ای نیز یکی دیگر از برکات این طرح مهم می تواند باشد.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صبح رزن، تاریخ 4 دی 95، کد مطلب: 21417: www.sobherazan.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
کاملا موافقم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین