پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶
گیاه دارویی گلرنگ با نام علمی us CARThamastihctorنام و خانواده compositae و نامهای محلی زعفران کاذب، گل زردک و کاریزه، نیکو کننده رنگ رخسار است.

شعار سال: گلرنگ گیاهی یک ساله است که به صورت بوته ای استوار رشد می کند و برخی از محققان آفریقا و عده ای دیگر از آسیای صغیر و شرق هند را منشاء گلرنگ می دانند و اعتقاد دارند که این گیاه برای اولین بار در شرق هند اهلی گردیده است.

گلرنگ دارای ریشه ای مستقیم و مخروطی شکل است و ریشه آن به طور 25 تا 30 سانتی متر و دارای انشعابهای فراوانی است که به اعماق زمین فرورفته و رطوبت و مواد غذایی خاک را جذب می کنند.

ریشه این گیاه عمیق و منشعب و لایه خارجی آن سفید رنگ بوده و ساقه آن مستقیم و رنگ آن زرد و روشن است و بخش فوقانی آن منشعب و ارتفاع این گیاه در شرایط اقلیمی مختلف متفاوت بوده و بین 140 تا 170 سانتی متر می باشد.

برگهای گلرنگ کم و بیش بیضی شکل و فاقد برگ و دندانه بوده و به رنگ سفید روشن با طول 5 تا 10 سانتی متر می باشد و روی ساقه نیست به یکدیگر به صورت متناوب قرار دارند و در بعضی از ارقام برگ ها خار دارند و در بعضی دیگر بدون خار هستند.

میوه این گیاه فندقه است و از نظر شکل ظاهری شباهت زیادی به دانه های کوچک آفتابگردان دارد و طول میوه آن 5 تا 8 میلی متر و رنگ آن سفید یا خاکستری است و وزن هزار دانه آن 35 تا 45 گرم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در رابطه با خواص این گیاه گفت: گیاه دارویی گلرنگ نیکو کننده رنگ رخسار بوده و از آب خیس کرده آن برای شست و شو و ضد عفونی استفاده می شود.

پاکزاد افزود: گلرنگ دفع کننده نفخ دستگاه گوارش، محرک، معرق، مسهل، قاعده آور، ضد ورم و تومور است.

وی ادامه داد: این گیاه یرقان و فلج را درمان می کند و صدا را باز می کند.

وی بیان کرد: تخم گیاه دارویی گلرنگ بادها و نفخ شکم را رفع می کند و برای کاهش تب بلغمی بسیار مفید است و سنیه را پاک می کند.

وی در رابطه با روش تکثیر این گیاه گفت: تکثیر این گیاه به وسیله بذر صورت می گیرد و زمان کشت آن به شرایط محل رویش بستگی دارد.

پاکزاد افزود: گلرنگ در مناطق گرمسیر به عنوان پاییزه گلرنگ مهر و آبان ماه و برای کشت بهاره آن اوایل اردیبهشت می باشد و فاصله ردیفهای کاشت آن بین 40 تا 50 سانتی متر و فاصله دو بوته روی ردیف کاشت، نیز متفاوت بوده و به بافت خاک بستگی دارد.

وی در رابطه با مناطق پراکنش این گیاه گفت: این گیاه بومی مشرق زمین بوده و از نواحی عربستان برخواسته و پس از آن به سایر مناطق دنیا منتشر شده است و امروزه در اغلب کشورها کاشته می شود.

وی تاکید کرد: در کشور ایران نیز در خراسان، تفرش، تبریز، و برخی مناطق دیگر می روید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ 9 دی 95، کد مطلب: 9510-487-5: www.sb.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین