پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
مدیرگروه علوم زراعی و باغی واحد علمی‌کاربردی مرکز تحقیقات و آموزش سازمان جهادکشاورزی استان زنجان تاکید کرد: باید فصل بهار و رشد گیاه اقاقیا را غنیمت بشماریم.

شعار سال: محمود محبی ، با بیان این‌که اقاقیا علاوه بر زیبایی و لطافت، خواص متعدد و بی‌شماری برای حفظ سلامتی دارد، اظهار کرد: اقاقیا گیاهی است که در مناطق متعدد رشد می‌کند و گل‌های آن خواص ضد اسپاسم دارد؛ در واقع گل‌های معطر این گیاه ادرار آور، نرم کننده و ملین است و به خاطر برخورداری از ترکیبات بنزوآلدهیدی، به عنوان ضد تومور شناخته شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این‌که قسمت‌های خوراکی اقاقیا دانه‌ها، گل‌ها و ریشه گیاه را شامل می‌شود، ادامه داد: دانه‌های اقاقیا بعد از حرارت دیدن حالت اسیدی خود را از دست می‌دهد و قابل خوردن می‌شود. گل‌ها نیز بعد از جوشاندن به صورت مربا قابل استفاده است و در صورت خشک شدن می‌تواند به عنوان دم‌نوش استفاده شود.

وی افزود: گیاه اقاقیا علاوه بر این‌که آرام‌بخش است در خصوص ترش کردن معده، سرفه، گلودرد و استرس اثرات درمانی داشته و برای تحریک جریان صفرا و پاک‌سازی دستگاه گوارش کاربرد دارد. این در حالی است که میزان مواد شیمیایی در دانه، ریشه، گل و تنه این گیاه بسیار متفاوت است.

محبی تصریح کرد: دانه‌های خشک شده گیاه سرشار از کلسیم، پروتئین، چربی، فیبر، فسفر، انواع ویتامین و مواد معدنی است و گل‌های گیاه نیز دارای ترکیباتی است که بعد از هیدرولیز به کورستین (ماده موثر موجود در پوست پیاز) و شکر تبدیل می‌شود. علاوه بر این، پوست درخت اقاقیا دارای آلبومین، نیشکر، ترکیبات چربی، کولین، آلکالوییدهای سمی، تانن، صمغ، نشاسته و رزین‌های غیرفعال است.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر این‌که اثرات درمانی گیاه اقاقیا در زمینه مشکلات گوارشی به اثبات رسیده است، افزود: مشهورترین اثر گیاه اقاقیا درمان ترش کردن معده، سوزش سر دل و التهاب معده است. شکوفه‌های اقاقیا نیزمدر، نرم کننده و ضد اسپاسم است و از دمنوش یا عصاره این گیاه برای پاک‌سازی بدن استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای افرادی که به کیسه صفرا مبتلا هستند، گیاه اقاقیا یک پیشنهاد عالی است؛ چراکه باعث تحریک جریان صفرا می‌شود. علاوه بر این، یک فنجان دمنوش اقاقیا برای درمان خستگی‌های روزمره، علی‌الخصوص خستگی‌های ذهنی و حالات عصبی پیشنهاد می‌شود و زمینه را برای آرامش سیستم عصبی فراهم می‌کند.

محبی تاکید کرد: نقش مصرف اقاقیا در سرکوب سرطان، درمان بیماری‌های چشمی، بهبود سوختگی، بهبود مشکلات تنفسی و سم‌زدایی نیز چشم‌گیر بوده و تاثیرات اعجاب انگیزی در کاهش تهوع، تسکین دردها و مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 28 فروردین 1396، کد مطلب: 76187: www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
واقعا ممنون از شعار سال که هیچ حوزه ای رو برای اگاهی و اطلاع رسانی خالی نمیکنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین