پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
رئیس شورای عالی هیئت مشاوران حزب سعادت ترکیه تاکید کرد: تصفیه عوامل تشکیلات گولن در داخل حزب عدالت و توسعه با پایان اقتدار این حزب همراه می‌شود و ما برای جلوگیری از اشتباهات اردوغان که تبعات بسیار سنگینی برای مردم ترکیه دارد، به شدت تلاش می‌کنیم.

شعارسال: «اوغوزهان آصیل تورک» رئیس شورای عالی هیئت مشاوران حزب سعادت ترکیه و وزیر سابق کشور و صنایع ترکیه و دولت سابق رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری فعلی این کشور طی سفری که به تهران داشت،‌ به سؤالات خبرنگار پاسخ داد.

* زمانی رهبران حزب حاکم عدالت و توسعه با شما در یک جبهه قرار داشتند، چه اتفاقی افتاد که رهبران این حزب از تفکر نگاه ملی و نجم‌الدین اربکان جدا شدند؟ بر اساس چه نگاه سیاسی این تصمیم را گرفتند؟

آصیل تورک: رهبران حزب عدالت و توسعه با این تفکر که اگر در راستای سیاست‌های نگاه ملی اربکان حرکت کنیم، غرب اجازه نخواهد داد که به قدرت برسیم و بر این اساس از نجم‌الدین اربکان جدا شدند. ما در هر فرصتی به آنان تذکر دادیم که اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند و اکنون اشتباهاتشان یکی یکی بروز پیدا کرده است. اگر به توصیه‌های نجم‌الدین اربکان گوش می‌دادند، هیچ زمانی با آمریکا شریک استراتژیک نمی‌شدند. آمریکا از گذشته با ترکیه دشمنی داشته است به طوری که حتی مرزهای ترکیه بر اساس قرارداد لوزان را به رسمیت نمی‌شناخت و اعتقاد داشت که منطقه کوچکی در آناتولی به ترکیه داده شود. رهبران حزب حاکم عدالت و توسعه با اعتقاد بر اینکه شراکت استراتژیک با آمریکا می‌تواند دستاوردهای زیادی برای ترکیه به ارمغان بیاورند مرتکب اشتباه بزرگی شدند و اکنون هم به اشتباهات خود ادامه می‌دهند. مداخله نظامی و سیاسی ترکیه در سوریه و عراق خواسته آمریکا بود که متأسفانه باز هم رهبران حزب عدالت و توسعه فریب آمریکا را خوردند.

راز استعفای ناگهانی رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش ترکیه

آمریکا می‌خواهد ترکیه را در باتلاق خاورمیانه غرق کند، زیرا آمریکا نقشه حمله به ایران و از بین نظام این کشور را در سر می‌پروراند و برای رسیدن به این هدف لازم است که قدرت فعلی ترکیه هم از بین برود. بمباران و حمله موشکی برای اشغال یک کشور کافی نیست و بر این اساس، مداخله و ورود نظامی ترکیه در ایران برای اشغال این کشور توسط آمریکا لازم است. آمریکا هیچ زمانی نخواهد توانست به نقشه شوم خود برسد چرا که نظامیان ترکیه از فهم و شعور بالایی برخوردار هستند، آمریکا در زمان «تورگوت اوزال» با دادن وعده‌های وسوسه‌انگیز از ترکیه می‌خواست که مداخله نظامی در عراق انجام دهد، اما رئیس ستاد ارتش ترکیه با این خواسته آمریکا به شدت مخالفت می‌کرد و پس از مدتی مجبور به استعفا شد. در آن زمان از وی دلیل استعفایش را پرسیدم که جواب داد که من یک سربازم و من نمی‌توانم از دستورات رئیس‌جمهور که فرمانده من محسوب می‌شود سرپیچی کنم به همین خاطر استعفا کردم، اما قبل از استعفا تمام فرماندهان ارتش را جمع کردم و وضعیت و مسائل پشت پرده را برای آنان توضیح دادم و به آنان دلیل استعفایم را توضیح دادم و وقتی از آنان پرسیدم که اگر یکی از شما پس از من به فرماندهی کل ارتش برسید چه تصمیمی می‌گیرد، همگی یک‌صدا گفتند که وارد عراق نمی‌شویم و اگر مجبور باشیم مثل شما استعفا می‌دهیم. در آن زمان ترکیه به خاطر هوشمندی نظامیان ترکیه وارد باتلاق عراق نشد ولی اکنون مشاهده می‌کنیم که با ورود به سوریه و عراق به گرفتاری بزرگی دچار شده‌ایم.

در حال حاضر ترکیه با ورود نظامی به سوریه دچار اشتباه بزرگی شده است، شاید به نظر برسد که در این ورود نظامی فقط یک تانک منهدم شده و یک جنگنده سقوط کرده است اما در ادامه صدمات زیادی به ارتش ترکیه وارد خواهد شد. حزب حاکم عدالت و توسعه در حال ارسال تانک‌ها و تجهیزات سنگین نظامی به شمال سوریه است و هم‌زمان آمریکا موشک‌های ضدتانک را با دست خود در اختیار داعش قرار می‌دهد و اگر داعش در مرحله ضعف قرار گیرد سلاح‌های بیشتری هم در اختیار این گروه تروریستی قرار خواهد داد و ترکیه را در باتلاق سوریه غرق خواهد کرد.

* مداخله آمریکا در مسائل داخلی ترکیه را چگونه ارزیابی می‌کنید. آمریکا با مداخله در امور داخلی و منطقه‌ای ترکیه و ایجاد تشکیلات گولن چه هدفی را در ترکیه دنبال می‌کند؟ در چند سال اخیر شاهد جنگ داخلی در مناطق کردنشین ترکیه هستیم، آیا این جنگ داخلی پروژه آمریکایی است؟ اردوغان چند سال پیش ادعای فرماندهی برای اجرای پروژه خاورمیانه بزرگ آمریکا را می‌کرد، ارتباط همه این‌ها با یکدیگر را در حوادث داخلی و منطقه‌ای ترکیه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آصیل تورک: اردوغان از جمله سیاستمدارانی است که در تشکیلات جوانان حزب ما پرورش یافته و متأسفانه به این نقطه رسیده است. ما هر زمانی اشتباهاتش را به وی گوشزد کرده‌ایم. به اردوغان در مورد فرماندهی پروژه خاورمیانه بزرگ آمریکا و اسرائیل هشدار دادیم. ما تمام تلاشمان را انجام دادیم تا از اشتباهات اردوغان جلوگیری کنیم چرا که معتقدیم اشتباهات وی تبعات سنگینی برای مردم ترکیه دارد. هیچ زمانی شراکت با آمریکا برای ترکیه سودی نداشته است. آمریکا به حزب اتحاد دموکراتیک (پ.ی.د) کمک نظامی و تسلیحاتی انجام می‌دهد و آنان هم با گروه تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در یک راستا حرکت می‌کنند. زمانی اردوغان صحبت از پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای می‌کند، حملات تروریستی در ترکیه شدت می‌گیرد. در کودتای نافرجام 15 جولای دست آمریکا و تشکیلات گولن را مشاهده می‌کنیم. آمریکا از هر اقدامی علیه ترکیه دریغ نمی‌کند. فتح‌الله گولن به تنهایی قادر به سازمان‌دهی کودتا نبود، آمریکا تشکیلات گولن و نظامیان ناراضی را با یکدیگر متحد کرد و این کودتا را علیه دولت و مردم ترکیه به راه انداخت. قرار بود در این کودتا اردوغان کشته شود و حتی می‌خواستند با قرار دادن شمش‌های طلا در هواپیمای اردوغان این‌گونه به مردم القا کنند که اردوغان در راه فرار از ترکیه کشته شد.

* حزب عدالت و توسعه و تشکیلات گولن ارتباط نزدیک با یکدیگر داشتند اما پس از کودتای نافرجام 15 جولای حزب حاکم ترکیه اقدامات گسترده جهت تصفیه این تشکیلات در ترکیه انجام داده است. آیا تصفیه تشکیلان گولن به داخل حزب عدالت و توسعه هم خواهد رسید؟

آصیل تورک: تصفیه عوامل گولن در داخل حزب عدالت و توسعه هم انجام خواهد شد، اما این تصفیه پس از انتخابات سراسری در ترکیه انجام خواهد شد، چرا که اگر قبل از انتخابات این کار را انجام دهند حاکمیت حزب عدالت و توسعه از حد نصاب می‌افتد و قدرت را از دست می‌دهند چون نمایندگان وابسته به گولن به حزب دیگری می‌روند و آن حزب قدرت را در ترکیه به دست می‌گیرد. اردوغان منتظر انتخابات آینده است تا همه عوامل وابسته به تشکیلات گولن در حزب عدالت و توسعه را تصفیه کند. در حال حاضر بسیاری از اطرافیان اردوغان وابسته به قدرت‌های خارجی هستند، دلیل اینکه ترکیه وارد سوریه و عراق شده است مشاوره و توصیه‌های غلط اطرافیان اردوغان است. اطرافیان اردوغان هیچ‌کدام قابلیت تحلیل درست از مسائل منطقه‌ای و منافع ملی ندارند و آن‌هایی هم که درست و غلط را می‌دانند از ترس اینکه تصفیه شوند صدایشان درنمی‌آید.

* گفته می‌شود که جامعه ترکیه به سمت چند قطبی شدن پیش می‌رود و بعضی از عوامل وابسته به غرب قصد دارند با استفاده از مسائل کُردی و علوی ترکیه را به سمت جنگ داخلی بکشانند، ارزیابی شما در این خصوص چگونه است؟

آصیل تورک: اینکه قدرت‌های غربی می‌خواهند ترکیه را تضعیف و نابود کنند هیچ شکی وجود ندارد و آخرین اقدام آنان کودتای نافرجام 15 جولای علیه دولت و مردم ترکیه بود. آنان حتی مجلس ملی ترکیه را هم بمباران کردند. اگر در ترکیه دولتی وجود داشت که به طور کامل وابسته به غرب و آمریکا بود جنگ داخلی در ترکیه به وجود نمی‌آوردند.

* سیاست خارجی ترکیه و آینده آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در ماه‌های اخیر با آزادی حلب و عملیات آزادسازی موصل پیش‌بینی می‌شود جنگ به پایان برسد اما جنگ رسانه‌ای توسط رسانه‌های ترکیه و عربی علیه ایران شدت گرفته است. آیا حزب حاکم عدالت و توسعه تغییری در سیاست‌های خود اعمال خواهد کرد؟

آصیل تورک: لازم است که حزب حاکم عدالت و توسعه سیاست‌های خود را تغییر دهد، اما نشانه‌هایی از تغییر سیاست این حزب مشاهده نمی‌کنیم و حتی این سیاست‌های غلط تشدید هم شده‌ است. وقتی دولت ترکیه می‌گوید که ما در حاکمیت موصل حق داریم این به معنای اعلان جنگ با آمریکاست. اما ترکیه توان جنگ با آمریکا را ندارد، چگونه می‌خواهد با این کشور بجنگد؟ تجهیزات جنگی ترکیه و آمریکا قابل مقایسه با یکدیگر نیست. در ظاهر مشاهده می‌کنیم که اردوغان تغییر سیاست داده و خواستار پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای است تا از زیر سلطه غرب و آمریکا رها شود اما در عمل می‌بینیم که هم رئیس‌جمهور و هم نخست‌وزیر ترکیه تأکید می‌کنند که ما هیچ زمانی از تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا دست برنمی‌داریم و دیر یا زود به این اتحادیه خواهیم پیوست. تغییر سیاست زمانی محقق می‌شود که اردوغان و دولت ترکیه به طور کامل از سودای پیوستن به اتحادیه اروپا دست بردارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 25دی1395، کدخبر: 1290995: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین