پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
بانوي فعال در عرصه اقتصاد مقاومتی با انتقاد از عدم حمايت دولت از زنان روستايي گفت: بانوان روستايي به دليل نبود امکانات و محروميت هميشه بايد با بغض و گله صحبت کنند.

شعار سال: براساس قانون مشاغل خانگي که سال ۸۹ تصويب و ابلاغ شد بايد از کسب و کار خانگي حمايت‌هاي لازم صورت گيرد، اما افرادي که در خانه و محل سکونتشان اقدام به راه‌اندازي کارگاه يا واحد‌هاي توليدي مجاز کرده‌اند به نوع اجراي اين قانون انتقاد‌هاي فراواني دارند.

در ايران نيز با توجه به ديرينگي مشاغل خانگي، قابليت‌هاي فراوان آن در مناطق مختلف کشور و همچنين نياز ويژه براي حمايت از اين دسته از مشاغل به دليل نرخ بالاي بيکاري وجود دارد، اما تاکنون حمايت‌ها بيشتر در قالب قوانين بروز يافته‌اند و شکل اجرايي آن مورد انتقاد بسياري از فعالان مشاغل خانگي و کارشناسان اين حوزه قرار دارد.

لزوم حمايت از مشاغل خانگي به دليل نرخ بالاي بيکاري

مشاغل خانگي اين روزها در سراسر جهان طرفداران زيادي دارد کارهايي مثل توليد مربا يا تهيه غذاهاي خانگي... اين مدل ساده و کاربردي مي‌تواند براي خيلي از ما به‌عنوان يک کسب‌وکار خانگي يا حتي شغل دوم درآمدزا باشد.


مشاغل خانگي همچنين باعث توسعه فرهنگ کار در خانواده مي گردد، در عين حال که فرزندان از حضور پدر يا مادر خود در منزل احساس امنيت مي کنند، اهميت کسب و کار را از نزديک ياد مي گيرند.

توليد و بسته بندي ترشيجات و شور، ماست بند، توليد گلاب و عرقيات گياهي، توليد و بسته بندي آبليمو، آبغوره، سرکه، نارنج، نبات پزي، شيريني پزي سنتي، پخت انواع نان، تهيه شکلات، تهيه لواشک، تهيه مرباجات، تهيه ماهي فرآوري شده (دودي شور)، توليد انواع رب، توليد رشته آشي.

تحت پوشش قرار نگرفتن بيمه و تخصيص نداشتن وام را بزرگ ترين مشکل مشاغل خانگي

احترام صالحي کارآفرين و بانوي موفق در عرصه توليد ترشيجات در مصاحبه با مشکات برين گفت: متولد ۱۳۵۵ در روستاي وانان هستم ۲۱ سال است ازدواج کرده و دو فرزند ۱۸ و ۱۵ ساله دارم. از ۸ سال پيش به فکر انجام فعاليت و شغل خانگي شدم.

صالحي افزود: ابتدا با همکاري يکي از دوستانم براي اولين بار در خانه همسايه ترشي انداختم و چون ديدم خوب شد و همه از کيفيت آن راضي بودن کم کم بيشتر درست کردم و تعارفي به دوستان و فاميل مي دادم و چون استقبال آنها را مي ديدم به فکر فروش افتادم.


وي گفت: از مهر تا اواخر فروردين ترشي مي اندازم و بهترين فصل کاري پاييز و زمستان است و الان با همکاري دو نفر از دوستانم که با راهنمايي بنده وارد اين کار شده اند ترشي درست مي کنيم و در وانان مي فروشيم.

صالحي تحت پوشش قرار نگرفتن بيمه و تخصيص نداشتن وام را بزرگ ترين مشکل خود عنوان کرد و تاکيد کرد: خيلي دوست دارم کارم را توسعه دهم و مکان يا مغازه اي براي فعاليت داشته باشم اما متاسفانه کسب جواز و گرفتن وام مشکلات و دوندگي هاي فراواني دارد و موفق به آن نشدم.

وي با انتقاد از عدم حمايت دولت از زنان روستايي تصريح کرد: بانوان روستايي به دليل نبود امکانات و محروميت هميشه بايد با بغض و گله صحبت کنند و خود من مدرک پرورش قارچ، زعفران کاري و کشت گياهان دارويي را هم دارم اما به دليل نداشتن زمين و عدم حمايت مسئولان و تخصيص نيافتن وام و تسهيلات مالي از انجام اين فعاليت ها بازماندم.

وي با اشاره به همکاري که با جهاد کشاورزي دارند گفت: قرار بود جهاد براي ما در نمايشگاهها و دانشگاهها غرفه اي بزند براي معرفي و فروش محصولات اما متاسفانه بعد از گذشت ۲ سال هنوز اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.

شعار اقتصاد مقاومتي را لااقل در خانه و خانواده ام محقق کرده ام

صالحي تاکيد کرد: روستاي وانان زنان فعالي دارد و يک شرکت تعاوني به نام شرکت اهتمام نو زنان روستاي وانان را هم راه اندازي کرديم اما به دليل نبود زمين و امکانات عملا اين شرکت کار و فعاليتي ندارد.


این بانوي موفق در عرصه توليد ترشيجات گفت: با توجه به کسالتي که همسرم دارد سعي کردم با انجام اين فعاليت خانگي و تکيه بر توان خود باري از دوش خانواده بردارم و خودکفا باشم و به نحوي شعار اقتصاد مقاومتي را لااقل در خانه و خانواده خودم محقق کنم.

وي با اشاره به فعاليت اکثر زنان روستايي استان در زمينه قالي بافي تصريح کرد: قالي بافي بهترين صنعت در کشور و استان است اما متاسفانه در استان بازاري براي اين هنر وجود ندارد و دسترنج ما با ارزان ترين قيمت ناديده گرفته مي شود و دستان خسته اي که با هزاران اميد هر روز گره بر نقش قالي مي زنند نااميد و رنجور مي شوند.

صالحي تاکيد کرد: متاسفانه جوانان امروز ما فقط در موبايل و فضاي مجازي سير مي کنند و اوقات خود را به بطالت مي گذرانند و با هنرهاي دستي استان آشنايي ندارند.

وي افزود: به جوانان و دختران توصيه مي کنم با فراگيري هنر و صنايع دستي کاري ياد بگيرند و با اتکاي به توانمندي خود روي پاي خود بايستند و پس اندازي براي خود داشته باشند و آينده نگر باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی جهانیبین، تاریخ 28 دی 95، کد مطلب: 32730: www.jahanbinnews.ir

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین