پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
شغل سنگ تراشی در شهر هفشجان استان چهارمحال و بختیاری همچنان رونق دارد و این در حالی است که سنگ تراشی در این شهر همچنان با ابزار دستی انجام می شود.
شعارسال: شهر هفشجان یکی از شهرهای تاریخی استان چهارمحال و بختیاری است که در دامنه کوه جهانبین قرار گرفته است.

شغل سنگ تراشی در این شهر سابقه ۷۰۰ ساله دارد و تمام مجسمه های سنگی که در منطقه زاگرس در گذشته ساخته می شده است در شهر هفشجان تولید می شده است. هنرمندان سنگ تراش این شهر شهرت بسیاری داشته اند و در گذشته نیز مردم برای سفارش مجسمه های خود که اغلب شیر سنگی بوده است به این شهر سفر می کرده اند.

یکی از آیین‌های قدیمی مردمان چهارمحال و بختیاری و بختیاری نشین های استان های خوزستان، فارس و اصفهان قرار دادن شیرسنگی بر مزار چهره‌های ماندگار، سرشناس بزرگ و به نام ایل بوده است.

* تمام این شیر های سنگی کار دست هنرمندان هفشجانی بوده است.

این فرهنگ طی سال های اخیر دستخوش تغییرات شده است و کمتر کسی این آیین ر ا اجرا می کند و این امر نیز به خاطر سرقت بسیاری از شیرسنگی های بر روی مزارها بوده است.

با وجود کمرنگ شدن این آیین اما شغل سنگ تراشی در این شهر همچنان رونق دارد و مشتری های جدید از جمله شهرداری ها خریدار شیرهای سنگی هستند.

خیابان سنگ تراش های شهر هفشجان خیابانی است که تمام سنگ تراش های شهر در آن دارای مغازه هستند و در مغازه های فعالیت می کنند که هم اکنون این خیابان به یکی از جادذبه های گردشگری تبدیل شده است.

* سنگ تراشی در این شهر همچنان به صورت سنتی انجام می شود و از وسایل دستی برای سنگ تراشی استفاده می شود

یکی از سنگ تراش های قدیمی این شهر در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سنگ تراشی یکی از شغل های سخت و طاقت فرسا در این استان به شمار می رود.

قنبرعلی باقری عنوان کرد: سنگ تراشی از دوران بچه گی آموخته ام و هم اکنون بیش از ۵۰ سال است که در این حرفه فعالیت می کنم.

وی تاکید کرد: سنگ تراشی در این شهر همچنان به صورت سنتی انجام می شود و از وسایل دستی برای سنگ تراشی استفاده می شود.

وی عنوان کرد: هم اکنون سنگ تراش های این شهر با مهارت های خود انواع مجسمه های سنگی را تولید می کنند.

این هنرمند ادامه داد: سفارش شیر های سنگی در گذشته، برای گذاشتن بر روی مزارها بوده است و در حال حاضر سفارش شیرهای سنگی برای این منظور بسیار کم شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد سفارش ساخت شیرهای سنگی را برای گذاشتن در حیاط خانه های خود به سنگ تراش های این شهر را می دهند.

* حرفه سنگ تراشی در استان چهارمحال و بختیاری مختص شهر هفشجان است و این شغل سابقه ۷۰۰ ساله دارد

رئیس شورای اسلامی شهر هفشجان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حرفه سنگ تراشی در استان چهارمحال و بختیاری مختص شهر هفشجان است و این شغل سابقه ۷۰۰ ساله دارد.

کوروش خورشیدی عنوان کرد: علت ایجاد شغل سنگ تراشی در این شهر وجود سنگ قابل تراش در کوهستان های این منطقه بوده است که سبب شده است هنر سنگ تراشی در این منطقه رونق بگیرد.

وی عنوان کرد: سنگ تراش های این منطقه انواع مجسمه های سنگی که بیشتر شیرسنگی بوده اند را تولید می کردند و همچنین تمام پایه های قلعه های تاریخی این استان توسط سنگ تراش های این شهر تراشیده شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر هفشجان عنوان کرد: خیابان سنگ تراش های شهر هفشجان مهمترین محل استقرار سنگ تراش های این شهر است و این شغل همچنان در این شهر رونق دارد و بسیاری از افراد در این شغل فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرداری ها از مشتری های اصلی این سنگ تراش ها به شمار می روند.

شغل سنگ تراشی در شهر هفشجان استان چهارمحال و بختیاری یکی از ظرفیت های مهم این شهر به شمار می رود که باید از این ظرفیت برای توسعه بیشتر شهر استفاده کرد، حمایت بیشتر از فعالان سنگ تراشی زمینه را برای ایجاد کارآفرینی در این بخش فراهم می کند و باید این امر مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد.

هفشجان در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 26 دی 1395، کدخبر: 3877077 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
برگزیده ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین