پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۴۷۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
مطلب زیر، گزارشی است که در سایت تازه متولد شده‌ی «بورسک» منتشر شده و در آن «حبیب آرین» نویسنده و روزنامه‌نگار جوان لارستانی ساکن تهران به بررسی سرنوشت «سهام عدالت» به عنوان یکی از طرح‌های جنجال برانگیز و مبهم دولت محمود احمدی نژاد پرداخته است. نویسنده این گزارش تفصیلی اقتصادی، در کنار همکاری با سایت بورسک، با روزنامه «شهروند» و پیش از آن با روزنامه «شرق» همکاری داشته است.

شعار سال: تعلیق سهام عدالت بیشتر شد. در شرایطی که با گذشت ۴سال از نخستین وعده حسن روحانی، تکلیف سهام عدالت همچنان نا مشخص است، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از موکول شدن برنامه بررسی سهام عدالت در سال آینده خبر داد.

به گزارش بورسک، در خلأ نامشخص بودن لایحه سهام عدالت هر کس از این وضع بلاتکلیف ماهی خود را می گیرد و سازش را در جهت منافعش کوک می کند بدون اینکه منافع مردم در مورد سهام عدالت در نظر گرفته شود. این در حالی است که تاکنون ۳ دولت در زمان انتخابات ریاست جمهوری وعده داده اند که به مردم سهام عدالت می دهند این رویه از سال ۱۳۸۴ یعنی ۱۱ سال پیش آغاز شده است، یعنی زمانی که برای نخستین بار نامزد های انتخابات ریاست جمهوری از واگذاری سهام عدالت به مردم خبر دادند.

اما اکنون که ۴ سال از نخستین وعده حسن روحانی برای واگذاری سهام عدالت می گذرد نه فقط هیچ چیز مشخص نیست بلکه با آغاز به کار سایت صدور صورتحساب سهام عدالت بر میزان ابهام ها در زمینه سهام عدالت اضافه شده است؛ چرا که مشخص نیست در شرایطی که هنوز قانون نحوه تسویه حساب صورت حساب را در قالب صندوق های سرمایه گذاری یا واگذاری مستقیم سهام مشخص نکرده است چگونه قرار است برای ۵۰ میلیون نفر مشمول سهام عدالت صورت حساب صادر شود.

در چنین شرایط بل بشویی دولت از یک سو در تلاش است تا سهام عدالت را به ابزاری برای اعمال قدرت خود در حوزه پولی- مالی تبدیل کند،مدیران شرکت های سرمایه گذاری استانی در تلاشند راه حلی پیدا کنند که نفع مادی که سهام عدالت برایشان به ارمغان آورده است را حفظ کنند برای همین با طرح واگذاری سهام عدالت در قالب «ای تی اف» (صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله) مخالفند و مجلس نیز با وجود آنکه چند تن از نمایندگان مجدانه در تلاش برای رسیدگی به این پرونده هستند اعتنایی به این طرح ندارد.

قبلا قرار بود مجلس طرحی را که خود تهیه کرده بود تا قبل از سال مورد بررسی قرار دهد. این کار به این دلیل انجام شده بود که نماینده های مجلس به ویژه محمد رضا پور ابراهیمی که نماینده بازار سرمایه در مجلس محسوب می شود از اینکه دولت لایحه سهام عدالت را به مجلس ارایه بدهد مایوس شده بودند به همین دلیل طرحی را تهیه کرده بودند که چه دولت لایحه را به مجلس ارسال می کرد و چه این لایحه را ارسال نمی کرد این طرح بررسی و شرایط آزاد ساز سهام عدالت مهیا می شد. قرا بود این لایحه دو ماه پیش در صحن علنی مجلس بررسی شود اما این اتفاق رخ نداد.

*بررسی طرح آزادساز سهام عدالت، سال آینده

محمد رضا پور ابراهیمی دیروز در این باره به بورسک گفت: با توجه به زمان باقی مانده از سال لایحه طرح آزاد سازی سهام عدالت که از سوی مجلس تهیه شده است سال آینده بررسی خواهد شد.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دلیل موکول شدن پرونده سهام عدالت به سال آینده ترافیک کاری مجلس برای بررسی برنامه ششم و بودجه سال آینده است.

او توضیح داد: بررسی برنامه ششم توسعه وقت و انرژی زیادی از مجلس برد در نتیجه امکان بررسی طرح آزاد سازی سهام عدالت وجود نداشت.

او با بیان اینکه طرح مجلس برای آزاد سازی سهام عدالت آماده است گفت: برای ارایه این طرح در مجلس به یک مدل مدون شده که دارای چارچوب تخصصی و علمی باشد نیاز داشتیم که البته این طرح بر همین اساس تهیه شده و حدا اکثر تا ماه آینده برای تصویب به کمیسیون اقتصادی مجلس خواهد امد.

او درباره طولانی شدن زمان ارایه طرح توضیح داد: ما از اول مهر ماه در حال بررسی لایحه اصلاح نظام بانکی بودیم و بع د ازآن نیز مجلس درگیر بررسی لایحه برنامه ششتم توسعه شد در نتیجه ارایه طرح آزاد سازی سهام عدالت تحت تاثیر این روریداد های قرار گرفت.

از او پرسیدیم طرح آزاد سازی سهام عدالت چه زمانی در مجلس مطرح خواهد شد او توضیح داد: این طرح ابتدا باید به صحن علنی برود تا قید فوریت آن مشخص شود،آن طور که ما پیش بینی می کنیم احتمالا این طرح با قید یک فوریت تصویب و سپس برای تایید به کمیسیون اقتصادی ارجاع خواهد شد.

پور ابراهیمی تاکید کرد: به طور معمول هر طرحی که یک فوریت آن به تصویب برسید حداکثر یک ماه مهلت دارد تا برای تصویب نهایی به صحن علنی ارجاع داده شود در نتیجه با توجه به اینکه در بهمن ما قیمت یک فوریت این طرح مشخص خواهد شد و بعد از آن مجلس درگیر برررسی لایحه بودجه سال ۹۶ خواهد بود بعید می دانم طرح آزاد سازی سهام عدالت در سال جاری برای تصویب در صحن علنی مجلس مطرح شود.او تاکید کرد: ما تلاش خواهیم کرد سال آینده این طرح را در برای تصویب در صحن علنی مطرح کنیم.

*رسیدگی به سهام عدالت در بودجه ۹۶

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید سال آینده موضوع سهام عدالت را تعیین تکلیف کند.کاظم دلخوش نماینده مردم شهرستان صومعه سرا درمجلس شورای اسلامی افزود:درحال حاضر وضعیت معاملات سهام عدالت نامشخص است و دارندگان برگه این سهام به نوعی سرگردان هستند.سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: بحث تعیین تکلیف سهام عدالت را در قالب یک پیشنهاد الحاقی در لایحه بودجه مطرح خواهم کرد و این موضوع باید به سرانجام برسد.

*کمیسیون برنامه و بودجه وارد ماجرا می شود

مهدی فرشادان عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از ورود کمیسیون متبوعش به تعیین تکلیف سهام عدالت خبرداد و گفت: باید هرچه سریع تر تعیین تکلیف سهام عدالت برای شفاف سازی آینده آن صورت بگیرد. وی با اشاره به انتقادات مردم به سهام عدالت، گفت: مشخص نبودن سهم مردم و همچنین مبهم بودن آینده آن از معایب سهام عدالت بوده که باید هرچه سریع تر مرتفع شود.

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی افزود: بلاتکلیفی سهام عدالت و عدم واگذاری آن از معضلاتی است که پیش روی مردم است.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه با بیان اینکه مجلس نسبت به آینده سهام عدالت حساس است،افزود: تعیین تکلیف سهام عدالت و همچنین آزادسازی آن از محوری ترین مباحثی است که ذهن بسیاری از کارشناسان امر را به خود مشغول کرده است.

*سهام عدالت در انتظار حسن روحانی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت استان تهران با انتقاد از روند کند آزادسازی سهام عدالت، گفت: لایحه آزادسازی سهام عدالت منتظر امضای رئیس جمهور بود که با گذشت یک سال هنوز خبری از آن نیست.

سیدعلی حسینی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت استان تهران با اشاره به اینکه برخلاف وعده دولت، پس از گذشت یک سال، هنوز لایحه آزادسازی سهام عدالت در دولت به تصویب نرسیده است، گفت: این لایحه طبق نظر سازمان خصوصی‌سازی منتظر امضا در ریاست‌جمهوری بود که با گذشت یک سال هنوز خبری از آن نیست.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم پیگیر این لایحه بودند، اما باز هم نتیجه‌ای از آن پیگیری‌ها حاصل نشد و در کش و قوس میان مجلس و دولت، مسکوت ماند.

حسینی افزود: دولت فعلی بنا دارد تا از طریق ایجاد صندوق‌هایی در بازار سهام تحت عنوان ETF (صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورس) نسبت به آزادسازی سهام اقدام کنند، اما ما کاملاًً مخالف با ایجاد این صندوق‌ها هستیم. وی تصریح کرد: در صورت تشکیل این صندوق‌ها، دخالت مستقیم مردم از مسیر تعاونی‌ها و تشکیلات آنان حذف شده و به صورت هیأت‌امنایی اداره خواهد شد؛ در این جریان، هیأت امنا در مورد پرتفوی سهام در سهام عدالت اعمال مدیریت می‌کند.

وی افزود: علاوه بر این، تصدی مدیریت‌ها در این صندوق‌ها برعهده این هیأت امنا خواهد بود و عملاً مشارکت مردم به صفر می‌رسد و تنها این سهام دراختیار مردم که دارای ارزش نیز هست، تنها قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

حسینی با اعلام اینکه دولت فعلی به دنبال حذف تعاونی‌هاست، تصریح کرد: از سال ۹۲ به بعد تعاونی‌ها فقط حضور اسمی داشتند هیچ‌گونه حمایتی از آنان نشده است؛ همین امر موجب شد تا مدیران این تعاونی‌ها که توسط اعضا در مجمع انتخاب شده بودند، با مشکلات مالی جدی مواجه شوند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی آفتاب، تاریخ انتشار: 27 دی 1395، کد مطلب: -:www. aftablarestan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین