پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
:دبیر و مجری کارگروه ملی نجات احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد:" زمان احیای دریاچه ارومیه، به دلیل پرداخت نشدن بودجه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه، طبق برنامه اولیه در سال 1402 محقق نخواهد شد."

شعار سال: سی و هشتمین کمیته هماهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه برگزار شد . در این جلسه که به ریاست دبیر کارگروه و مجري طرح نجات دریاچه ارومیه بود، پس از ارائه گزارش های گروه های فنی و بودجه دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه؛ مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص وضعیت پرداخت‌های دولت توضیح داد: از ابتدای سال جاری تاکنون خزانه، پولی به دستگاه‌هاي اجرايي ستاد نداده است؛ یعنی به رغم تخصیص بودجه 300 میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه در اواخر دی ماه، تاکنون از سوی خزانه مبلغی در اختیار وزارتخانه‌ها براي انجام وظايف خود در ستاد از محل ماده ١٠ و ١٢ قرار نگرفته است.

کلانتری نیز با اشاره به اینکه ما طبق وظیفه‌ای که دولت به ما داده است، وظایف خود را دنبال می کنیم؛ گفت: وقتی به جای پرداخت منابع مالی طبق برنامه، هیچ بودجه‌ای در اختیار دستگاه‌هاي زيرمجموعه ستاد قرار نمی‌گیرد؛ ما نمی‌توانیم کار زیادی از پیش ببریم. البته خبر خوشی باید بدهم، طبق مصوبه هشتمين جلسه كارگروه ملي و دستور معاون اول رييس جمهور قرار است خزانه تا پایان سال ٦٠٠ ميلياردتومان از بودجه موردنياز پروژه‌ها را در اختیار سازمان‌هاي مجري مصوبات ستاد قرار دهد.

البته وی اذعان کرد: زمان احیای دریاچه ارومیه، به دلیل پرداخت نشدن به موقع بودجه برای احیای، طبق برنامه اولیه در سال 1402 محقق نخواهد شد. باید به مردم و رییس‌جمهور اعلام کنیم، اگر سال آینده نیز روند پرداخت بودجه بدین شکل پیش رود، ما نیز شاهد تاخیر مجدد خواهیم بود.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تاکید کرد: اعلام این وضعیت به معنای شکست احیای دریاچه ارومیه نیست. بلکه به معنای این است که ما قصد داریم، بیش از پیش به صورت دینامیک حرکت کنیم. ما نمی خواهیم مردم را فریب دهیم به همین دلیل صادقانه اعلام می‌کنیم به دلیل تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز طبق برنامه مدون برنامه 10 ساله اجرا نخواهد شد . اگرچه دریاچه را طبق برنامه در شهریورماه 1395 به حالت تثبیت رساندیم ولی اگر ما بتوانیم از سال آینده همچون سال‌های قبل با تامین به موقع منابع مالی مواجه شویم و مشکل خاصی پیش نیاید؛ احیای کامل در سال 1403 خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما با دینامیک کردن برنامه می‌توانیم هرساله وضعیت خود را بررسی و براساس آن به درستی قدم برداریم تا به احیای قطعی برسیم.

وی افزود: بدین ترتیب اگر سال آینده نیز همچون سال جاری دولت با کمبود منابع روبرو باشد، این برنامه به جای یکسال تاخیر به دوسال تاخیر می‌رسد و البته اگر این روند در سال‌‌‌های بعد هم اتفاق بیفتد امکان عدم احیای قطعی نیز امکان‌پذیر است البته ما اکنون نمی‌خواهیم پیش از هر اتفاقی سخنی قطعی بزنیم. اما این احتمالات را بیان می‌کنیم مردم و رييس‌جمهور بدانند ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد، ولی اگر تمهیدات این برنامه تامین نشود؛ ما نمی‌توانیم کار زیادی از پیش ببریم.

کلانتری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما قصد نداریم دولت را تحت فشار قرار دهیم چون می دانیم آنها نیز با محدودیت مواجه هستند. ولی ما موظف هستیم به مردم و بویژه رییس‌جمهور اطلاع دهیم شرایط کنونی چندان مناسب نیست و سال آینده در بهترین وضعیت شرایط کنونی را خواهیم داشت.

ستاد خواهان همکاری بهتر با وزارت نیرو است

در ادامه جلسه تجریشی درباره وضعیت رهاسازی آب پشت سدها به دریاچه ارومیه توضیح داد: در دومين جلسه شوراي هماهنگي مديريت بهم پيوسته منابع آب حوضه آبريز درياچه اروميه به رياست وزير محترم نيرو مقرر شده 357 میلیون متر مکعب آب از سدها به سمت دریاچه از سوی شرکت مدیریت منابع آب رها شود؛ طبق برنامه این رها‌سازی در ماه‌های بهمن و اسفند و فروردین خواهد بود؛ که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

گفتنی است، شورای هماهنگی مديريت بهم پيوسته منابع آب حوضه آبريز درياچه اروميه ، شورایی است که به ریاست وزیر نیرو و با حضور اعضاء دستگاه‌‌‌های اجرای مرتبط با احیای دریاچه ارومیه و حضور دبير كارگروه ملي نجات درياچه اروميه به عنوان ناظر با هدف هم‌افزايي و همكاري دستگاه ها در كمك به وزارت نيرو در انجام به تكاليف خود تشکیل می‌شود.

با توجه به مصوبه دوم شورای هماهنگی، کلانتری درباره آینده وضعیت رهاسازی آب پشت سدها از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ما خوش بین هستیم در سال جاری حداقل رهاسازی آب پشت سدها همچون گذشته طبق مصوبات شورای هماهنگی پیش برود. ما همیشه گفتیم ستاد خواهان همراهی و همکاری با وزارتخانه های مرتبط با احیای دریاچه است؛ در این زمینه هم برای درست اجرا شدن این مصوبه و سایر مصوبات ، تمام تلاش خود را خواهیم کرد.

دبیر و مجری کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، سپس از مسولین شرکت مدیریت منابع آب خواست به وظایف خود در خصوص رها سازی به خوبی عمل کنند و افزود: خوشبختانه مديران وزارت نيرو به خوبی بر وظايف خود واقف هستند و اگر رهاسازی به موقع آب برای تامین نیاز دریاچه انجام نشود؛ این آب برخلاف برنامه، صرف کشاورزی خواهد شد.اتفاقی که قطعا به برنامه کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی لطمه خواهد زد.

گفتنی است، آب رهاسازی پشت سدهای حوضه آبریز، طبق قانون مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه ، بخشی از آب تامین کننده، دریاچه است که سالانه در دی، بهمن و اسفند رهاسازی می شود. پس از این دوره آب مورد نیاز کشاورزان برای آبیاری مزارع و باغات رها خواهد شد.

بازبینی مجدد برنامه احیای دریاچه ارومیه

در سی و هشتمین کمیته هماهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه، پیرو گفته های کلانتری در خصوص پویا تر شدن برنامه احیای دریاچه ارومیه، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: از این پس سالانه در این دفتر باتوجه به محدویت ها و از سویی فرصت ها تجربیات خود را در اختیار برنامه نویسان اولیه ستاد قرار می دهیم و آنها ضمن تحليل ميزان عملكرد دستگاه ها نسبت به برنامه با راهکارهای جدید براي بهبود وضعيت منطبق بر واقعيات ارائه خواهند کرد. از سویی برنامه جدید در اختیار دولت و مردم قرار می دهیم تا آنها به طور شفاف نسبت به آخرین وضعیت قطعی دریاچه مطلع شوند. یعنی بدانند به دلیل چه مشکلاتی از برنامه اولیه یکسال یا دو سال عقب هستیم . در مقابل اگر منابع بیش از انتظار تزریق شود و مشکلی نباشد؛ از پیشرفت احیا جلوتر از برنامه خبر دهیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1395، کدخبر: 205071، www.salamatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۴
0
0
یعنی تا 1404 نون دونیه دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین