پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۴
فاجعه پلاسکو بی‌شک در طی چند روز اخیر قلب هر کسی را به درد آورده و حالا تمام هموطنان منتظر پاسخی شفاف از طرف مسوولان و دستگاه‌های نظارتی هستند تا مشخص شود قصور و سهل‌انگاری چه کسانی باعث بروز این فاجعه شده است.
شعار سال: روزنامه جهان صنعت در ادامه نوشت: ظهر روز سه‌شنبه از صحن شورای شهر تهران خبر رسید که تعدادی از نمایندگان مردم پایتخت با طرح دوفوریتی تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای کنکاش و تحقیق بیشتر روی پرونده پلاسکو مخالفت کرده‌اند و این طرح که از سوی احمد مسجدجامعی ارائه شد، فعلا در دستور کار شورا قرار نخواهد گرفت! خبر عجیبی بود، آن هم در شرایطی که پس از گذشت دو هفته از حادثه، هنوز هیچ مدیر یا نهادی اعلام نکرده مقصر اصلی این حادثه چه کسی است و این گمان می‌رود که شاید این پرونده هم مانند پرونده آتش‌سوزی خیابان جمهوری و مرگ دو زن پس از گذشت سه سال به دست فراموشی سپرده شود و با عاملان آن برخوردی نشود. ولی سعی کردیم گفت‌وگویی با دو عضو شورای شهر که یکی موافق و دیگری مخالف این طرح است، داشته باشیم و توضیحات‌شان را در مورد مجادله روز سه‌شنبه شورای شهر بشنویم.

هادی ساعی از موافقان تصویب دوفوریتی شدن این طرح بود تا هرچه زودتر بتوانند با تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب و مستقل، به زوایای پنهان این فاجعه بپردازند. او در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفت: از فردای روز حادثه که اعضای شورای شهر در پارکینگ پروانه جلسه‌ای اضطراری تشکیل دادند، مقرر شد دو کمیته مجزا به تحقیق در مورد دلیل حادثه و کمک به آسیب‌دیدگان بپردازند که بنده هم عضو یکی از همین کمیته‌ها هستم. اما آقای مسجدجامعی هم طرحی دوفوریتی را به صحن شورا آوردند که برای تسلط بیشتر روی پرونده و دوری از سیاسی‌کاری برخی اعضا، کمیته‌ای متشکل از 9 عضو خارج از شورا و دو عضو شورا تشکیل شود که آن 9 عضو، نمایندگانی از وزارت کار، بنیاد مستضعفان، شهرداری، اصحاب رسانه، آتش‌نشانی تهران، قوه‌قضاییه، خانواده شهدای آتش‌نشان، کسبه پلاسکو و حتی یکی از کارگران حاضر در صحنه بودند که همگی درگیر این ماجرا بودند. ما 13 نفر عضو شورا که این طرح دوفوریتی را امضا کردیم، معتقدیم تشکیل این کمیته، منافاتی با وظایف قانونی شورای شهر ندارد و کمک حال شورا و شهرداری برای یافتن حقیقت و پیشگیری از تکرار این حادثه در آینده خواهد بود اما آن 14 نفر بر خلاف ما فکر می‌کنند و می‌گویند که شورای شهر نیازی به تشکیل چنین کمیته‌ای ندارد».

از قهرمان المپیکی که حدود 10 سال در شورای شهر تهران حضور دارد، پرسیدیم آن 14 نفری که ظاهرا به آقای قالیباف نزدیک و مخالف تشکیل چنین کمیته‌ای هستند، چطور می‌توانند پاسخگوی این تصمیم‌شان در مقابل مردم باشند و از شنیدن نظر سایر دستگاه‌ها و مردم آسیب‌دیده هم امتناع کنند که پاسخ داد: هر عضو شورا مطمئنا در مقابل مردم، پاسخگوی اعمال و رفتار خودش خواهد بود و شاید آنها برای خودشان دلیل قانع‌کننده‌ای داشته باشند». از روند پیگیری پرونده پلاسکو و دلیل بروز چنین فاجعه‌ای پرسیدیم. اینکه چرا شهرداری تهران و اعضای شورای شهر، قبل از بروز اتفاق به فکر پیشگیری نبوده‌اند و برای سر و سامان دادن به وضع ایمنی چنین ساختمان‌هایی و حتی پلمب اقدامی نمی‌شود، چرا سازمان آتش‌نشانی که زیر نظر شهرداری تهران است فقط دو نردبان بالای 80 متر دارد و از کمبود امکانات رنج می‌برد.

بنیاد مستضعفان هیچ اقدامی برای ایمن‌کردن پلاسکو انجام نداده بود

‌هادی ساعی از اولین اخطار شهرداری تهران در سال 74 به بنیاد مستضعفان گفت و اینکه بنیاد به عنوان مالک ساختمان متاسفانه هیچ اقدامی برای ایمن کردن ساختمان انجام نداده است. وی افزود: «آقای قالیباف هم تا به حال دلیلش این بوده که در صورت پلمب مجتمع، هزاران نفر بیکار می‌شوند و بحث‌های امنیتی اتفاق می‌افتد. به اعتقاد من بزرگ‌ترین آفت هم همین است که در چنین پرونده‌هایی سیاسی‌کاری کنیم و این امر، باعث غفلت از خدمت واقعی و پیشگیری از بروز چنین فجایعی شود. در بودجه امسال شورای شهر پیش‌بینی کردیم که 120 میلیارد تومان از محل درآمدهای شهرداری تهران به سازمان آتش‌نشانی تخصیص یابد اما تاکنون که کمتر از دو ماه به پایان سال مانده فقط حدود 20 میلیارد تومان از این مبلغ را به آتش‌نشانی داده‌اند. علاوه بر این شهرداری را موظف کردیم که بودجه‌ای 20 میلیارد تومانی را جداگانه و برای خرید تجهیزات آتش‌نشانی اختصاص دهد». پرسیدیم آیا این مبلغ به حساب آتش‌نشانی واریز شده که پاسخ داد نمی‌دانم!

رفتار نامناسب برخی ورزشکاران به اسم ما تمام می‌شود

به عنوان حرف آخر، یکی از دغدغه‌های این روزهای مردم در فضای مجازی را با ساعی در میان گذاشتیم. آیا شورای شهر به عنوان نهادی تخصصی جای قهرمانان ورزشی است. بهتر نیست افراد در همان رشته‌ای که تخصصش را دارند به خدمت بپردازد. جوابش این بود: «من لیسانس شهرسازی دارم و با اینکه این حرف شما را قبول دارم اما این انگ به من نمی‌چسبد ولی در جریان هستید که بنده در انتخابات ریاست فدراسیون تکواندو هم شرکت و اعلام کردم که اگر به ریاست فدراسیون برسم، از شورای شهر خارج خواهم شد اما دیدید با آن اتفاقات عجیب و غریب در لحظه آخر مانع ثبت‌نام من در انتخابات شدند. متاسفانه برخی اظهارنظرها و رفتارهای دوستان ورزشکار ما در شورای شهر هم به اسم بقیه قهرمانان تمام می‌شود. آقای جدیدی مطمئنا با نیت خیر و برای خدمت به مردم وارد شورا شده اما بعضی رفتارهایشان به اسم ما هم نوشته می‌شود که از مردم و رسانه‌ها انتظار داریم منصفانه قضاوت کنند».

با مجتبی شاکری تماس گرفتیم. عضوی از شورای شهر که به نظر می‌رسد به شهردار تهران بسیار نزدیک و جزو همان 14 نفری است که با امضایشان مانع پیگیری تشکیل کمیته حقیقت‌یاب شدند. وی در ابتدای صحبت و در پاسخ به سوال «جهان صنعت» به توصیف دلیل مخالفت‌شان با تصویب این طرح پرداخت. وی اینطور توضیح داد: «روز یکشنبه هفته گذشته احمد مسجدجامعی طرحی را در صحن علنی شورا مطرح کرد که در صورت تصویب آن به عواملی خارج از شورای شهر اجازه می‌دهد در موضوع پلاسکو دخالت کنند و این اتفاق از نظر ما اصلا خوشایند نیست. در شورای شهر تهران دو کمیته مجزا را برای بررسی و کنکاش دقیق ماجرا مامور کردیم و تشکیل کمیته‌ای دیگر با اعضایی از سایر دستگاه‌ها و افراد عادی را به معنای موازی‌کاری با وظایف و ماهیت شورای شهر می‌دانیم». از او پرسیدیم مگر چه اشکالی دارد که افراد درگیر حادثه و مسوولان سایر دستگاه‌ها هم نتیجه تحقیقات و نقطه نظرات‌شان را ارائه کنند تا شایعه سیاسی‌کاری برخی اعضای شورا هم از بین برود؟ پاسخ داد: «حقیقتا برای من و تمام اعضای اصولگرای شورای شهر، سیاسی کاری معنایی ندارد و ما در پی روشن شدن حقیقت هستیم. مثلا در ماجرای کارواش سعادت‌آباد آقای سروری به عنوان عضو اصولگرای شورا رسما اعلام کرد که رفتار شهرداری و گزارش آقای قالیباف خلاف قانون بوده است. پس این برچسب‌ها به ما نمی‌چسبد».

نکته مهم در این قسمت از حرف‌های شاکری این است که وی در حالی از سیاسی نبودن تصمیمات خود و همفکرانش سخن می‌گوید که چندین بار در صحبت‌ها از اصولگرا بودن خودش به شدت دفاع می‌کند! به عضو اصولگرای شورای شهر تهران گفتیم چه تضمینی است تا دوباره حادثه‌ای مثل پلاسکو پیش نیاید؟ چرا اعضای شورای شهر و شهرداری قبل از بروز چنین اتفاقی برای پیشگیری قدم برنمی‌دارند؟ وی این‌طور جواب داد: «ماموران شهرداری در یک سال گذشته از 17هزار ساختمان بازدید کرده‌اند که از این تعداد به 13 هزار مورد اخطار داده شده که ایمنی کافی ندارند. تمام این 13 هزار ساختمان ناایمن هستند و امکان بروز هر فاجعه‌ای هست. شهرداری توان برخورد با این تعداد از ساختمان‌ها را ندارد و فقط می‌تواند در موارد ظاهری و بیرونی ساختمان‌ها دخالت کند. در ماجرای پلاسکو هم استحکام ساختمان بسیار خوب و عالی بوده و مشکل از ایمنی داخل ساختمان بود که باعث انفجار شد. شما باید از وزارت کار و قوه‌قضاییه سوال کنید که چرا باوجود اخطارهای شهرداری قدمی برای اصلاح یا پلمب این واحدها برنداشته‌اند؟»

اگر شهرداری توان برخورد با پلاسکو را نداشت، پس چرا قالیباف در آن فایل تصویری منتشرشده علنا اعلام کرده که شهرداری می‌تواند برخورد کند اما چون متهم به سیاسی‌کاری و گذاشتن چوب لای چرخ دولت می‌شویم این کار را نمی‌کنیم؟ جوابش این‌گونه بود که این سوال را باید از خود قالیباف بپرسید و او وکیل شهردار تهران نیست! به او یادآور شدیم که در این فاجعه بیش از 20 نفر از مردم جان‌شان را از دست داده‌اند، کمبود و نقص لوازم آتش‌نشانی از عوامل اصلی این اتفاق معرفی شده و برای تجهیز آتش‌نشانان در تمام این سال‌ها چرا اقدامی انجام نشده است؟ آیا این درست است که آتش‌نشانان کلانشهر بزرگی مثل تهران با بیش از 12 میلیون جمعیت و هزاران برج فقط دو عدد نردبان بالای 50 متر در اختیار دارند؟ طنز تلخ ماجرا در این قسمت از حرف‌های شاکری هویدا می‌شود: «کدام مردم؟ 16 نفر از نیروهای خدوم آتش‌نشانی جان‌شان را از دست داده‌اند نه مردم عادی!» گفتیم غیر از آتش‌نشانان، پیکر پنج نفر از کسبه و نگهبان پاساژ هم پیدا شده و چندین خانواده همچنان در جست‌وجوی پیکر عزیزان‌شان هستند، ضمن اینکه مگر آتش‌نشانان جزئی از مردم نیستند؟» جواب داد: «بله البته آتش‌نشانان هم جزئی از مردم هستند و وظیفه همه ارگان‌هاست که به خانواده‌هایشان هم رسیدگی کنند اما منظور بنده این است که مدیران آتش‌نشانی و نیروهای حاضر در صحنه با موفقیت مردم عادی را از صحنه دور کرده‌اند و در تقلای خاموش کردن صددرصدی آتش بودند که این اتفاق افتاد. ضمن اینکه سه عدد نردبان بالای 50 متر داریم که دوتایش در همین حادثه پلاسکو آسیب دیده‌اند و فقط یکی مانده. حتما باید شهرداری برای تجهیز امکانات فکری کند که البته هفته پیش بودجه‌ای 50 میلیارد تومانی هم برای این قضیه تخصیص داده شده است».

صحبت‌های این عضو شورای شهر تهران اسف‌بار است. اینکه در حال حاضر اگر دو برج در این شهر دچار آتش‌سوزی همزمان شود، کاری از آتش‌نشانی برنمی‌آید. اینکه حتما باید ده‌ها نفر از شهروندان جانشان را از دست می‌دانند تا شهرداری بودجه معوقه سازمان آتش‌نشانی را پرداخت کند!

چرا در حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری شهردار برکنار نشد؟

شاکری در پاسخ به این سوال که در اتفاق سال 92 خیابان جمهوری که منجر به فوت دو هموطن شد و نردبان آتش‌نشانی به دلیل خرابی باز نشد، چرا به دنبال برکناری شهردار نبودید، پاسخ داد: «اتفاقا همان زمان جناب سرخو در شورا خواستار استعفای قالیباف شد که به نظر ما درخواستی تند و عجولانه بود. چرا باید به دلیل سهل‌ا‌نگاری مسوولان آتش‌نشانی شهردار یک شهر 12 میلیونی را برکنار کنیم، این واقعا عاقلانه است؟ درستش این است که به دنبال رفع اشکالات باشیم تا دیگر چنین حوادثی پیش نیاید». این در حالی است که سازمان آتش‌نشانی مستقیم زیر نظر شهرداری است و خودش آن‌ها را تجهیز نکرده بود.

وی در ادامه لب به توصیف مشکلات شهرداری تهران می‌گشاید: «میزان طلب شهرداری تهران از دولت‌ها طی 30 سال گذشته به رقم 14هزار میلیارد تومان رسیده است. چرا پرداخت نمی‌شود. چرا دولت‌ها همیشه شهرداری تهران را به عنوان رقیبی برای خود می‌دانند. شهر تهران در حال حاضر نیاز به 11هزار دستگاه‌ها اتوبوس دارد، ولی فقط شش هزار تا داریم که چهار هزارتای آن هم فرسوده است. طبق قانون دولت موظف است تا یک سوم هزینه ساخت و نگهداری متروی تهران را بپردازد، اما یک ریال آن هم پرداخت نشده است. دولت روزانه 1500 ماشین را در تهران شماره‌گذاری می‌کند، آیا شهر ما ظرفیت این تعداد افزایش خودرو در روز را دارد. واقعا مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا را نمی‌بینند؟» «جهان صنعت» در پاسخ به این گلایه‌های شاکری گفت: «آیا فکر نمی‌کنید دلیل اختلاف دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی با شهرداری تهران و عدم تخصیص بودجه، سیاسی‌کاری‌های آقای شهردار است و نصب بیلبوردهای متعدد در راستای تخریب این دولت و سخنرانی‌های متعدد سیاسی ایشان به آتش این اختلافات دامن می‌زند. وی پاسخ داد: «اتفاقا ما معتقدیم افرادی در شهرداری تهران در راستای اهداف فتنه گران قدم برمی‌دارند که سازمان زیباسازی شهرداری به اندازه کافی برای رسوایی فتنه و نقشه‌های غربی‌ها قدم برنمی‌دارد. به علیزاده معاون قالیباف گفتم که تو اصلا انقلابی نیستی و چرا فلان جمله در انتقاد از شجره ملعون آل‌سعود را در بیلبوردهایتان کار نکردی که وی جوابی نداشت! این از وظایف شهرداری است که به چنین موارد فرهنگی بپردازد و اگر دولت به این دلیل بخواهد به خصومت با شهرداری ادامه دهد باید برایش متاسف باشیم».

صحبت‌های این عضو اصولگرای شورای شهر تهران بسیار شگفت‌آور بود. اینکه همچنان در نهادها و سازمان‌های مختلف کشورمان باید شاهد ارجحیت باندبازی و سیاسی کاری بر دفاع از حقوق و جان مردم باشیم و مسوولانی که در عین تکذیب، اصلی‌ترین دغدغه شان انتخابات آینده و پیروز شدن در آن به هر نحوی است. همه منتظرند مقصران فاجعه پلاسکو معرفی شوند و منتخبان مردم در انتخابات شورای شهرها هم برای جان آتش‌نشانان بی‌باک و زحمتکش سرزمین‌مان ارزشی دوچندان قائل شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 16 بهمن 1396، کد مطلب: 205259، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین