پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۰۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۹
حادثه پلاسکویی که با گذشت 19 روز از رخ دادنش هنوز یک نفر هم مسئولیتش را برعهده نگرفته است. شهردار تهران نیز در هیچ‌کدام از این موارد مسئولیت حادثه را نپذیرفت و با آوردن قوانین مختلف از زیر مسئولیت شانه خالی کرد.
شعار سال: بازهم وقوع حادثه در شهر تهران، شهردار را صدا زد و به او یادآوری کرد که حادثه در کمین پایتخت است و مدیریت بحران ضعف دارد. قالیباف 12 سال تهران را مدیریت کرده و در این سال‌ها حادثه‌ها کم نبوده است.

ورود سیلاب به مترو و خسارت ده‌ها میلیارد تومانی به خط ۳، حمله به کارواش، کشته‌شدن دستفروش به وسیله ماموران شهرداری، حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری، کلیپی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و در آن مردمی که داخل یک مجموعه فروشگاهی در حال خرید بودند به علت پلمپ شدن درب‌ها، داخل فروشگاه گیر افتادند و حالا هم حادثه پلاسکو.

حادثه پلاسکویی که با گذشت 19 روز از رخ دادنش هنوز یک نفر هم مسئولیتش را برعهده نگرفته است. شهردار تهران نیز در هیچ‌کدام از این موارد مسئولیت حادثه را نپذیرفت و با آوردن قوانین مختلف از زیر مسئولیت شانه خالی کرد.

قانون برای رفع مسئولیت نیست

محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: قانون برای رفع مسئولیت نیست و همه ما می‌توانیم کوله‌باری از قوانین را پیدا کنیم که بگوید در هیچ حادثه‌ای مسئول نیستیم.

تندگویان معتقد است که قالیباف به عنوان مدیر بحران استان تهران باید لیستی از اسامی متخصصانی که در حادثه پلاسکو کنارش بودند را به شورا ارائه دهد و بگوید که مسئول رسانه‌ای وی در این اتفاق چه کسی بوده و با چه محدودیتی اطلاع رسانی کرده است، چرا که این عضو شورای شهر باور دارد تکذیب‌های مداوم از سوی مسئولان بیش از فاجعه پلاسکو مردم را آزرده‌خاطر کرده است.


عذرخواهی را هم نشنیدیم، استعفا پیشکش!

غلامرضا انصاری، یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران است که از شهردار تهران سوال پرسیده آیا جان 16 آتش‌نشانی که از بین رفت ارزش ندارد که شهردار عذرخواهی کند؟

او می‌گوید شهردار حتی عذرخواهی هم نکرد، استعفا پیشکش.

تکثر تعداد شهدای آتش نشان از شهدای هشت سال دفاع مقدس

احمد مسجدجامعی، دیگر عضو شورای شهر تهران پس از آن که جویای اطلس آتش‌نشانی شد و پاسخی از سوی شهردار نگرفت، گفت: در حین عملیات آنجا بودم و مدیریت بحران با بحران مواجه بود، شهردار و معاونانش حضور نداشتند، هر روز مدیر عملیات تعویض می‌شد.

او نیز مانند دیگر اعضای شورا معتقد است شهردار فقط از توفیقاتش می‌گوید واگر به جای 16 شهید آتش‌نشان، 20 نفر شهید می‌شدند، بازهم قالیباف توفیقاتش را عنوان می‌کرد و عیب کار را بیان نمی‌کرد.

مسجدجامعی در بخش دیگر از سخنانش مطرح کرد که تعداد شهدای آتش‌نشان در دو سال اخیر بیشتر از شهدای 8 سال دفاع مقدس است و به گفته وی با این وضعیت مدیریت بحران این امر غیر منتظره نیست.

تهدید عضو شورای شهر تهران از سوی طرفداران شهردار

محسن سرخو، رئیس کمیته حمل و نقل شورا می‌گوید از سوی برخی از کانال‌های تلگرامی لجن‌پراکن که طرفدار شهردار هستند، تهدید شدم و از من خواستند تا سکوت کرده و درخصوص حادثه پلاسکو سوالی از قالیباف نپرسم.

سرخو ادعا می‌کند که حین عملیات تعدادی از آتش‌نشانان ماسک فیلتردار زده و تعدادی دیگر از ماسک معمولی استفاده کرده بودند. وقتی علت را جویا شده پاسخ شنیده است که " آن‌هایی که ماسک معمولی دارند، قراردادی هستند."

این درحالی است که حسینی، معاون شهردار تهران ادعا کرده که تمام نیروهای امدادی از تجهیزات ایمنی و استاندارد برخوردار بودند.

سرخو در پایان نمره مدیریت بحران استان تهران را صفر می‌داند.


سوله‌های مدیریت بحران چه می‌شود

این سوال را احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر از شهردار پرسیده است و چون پاسخی دریافت نکرده، فیلمی منتشر کرده و پاسخ خود را داده است.

حکیمی‌پور نیز در تکمیل صحبت‌های سرخو و رد ادعای معاون شهردار عنوان می‌کند: "در سال 92 یادم هست زمانی که آقای سرخو گفتند اگر تجهیزات آتش نشانی کم است برای آن تصمیم گیری کنیم.اما آقایان گفتند همه چیز خوب است و از لحاظ تجهیزات در خاور میانه حرف اول را می زنیم. آتش‌نشانان ماسک هم نداشتند!"

سرخو: همیشه شاد باشید

قالیباف با شنیدن این سخنان، لبخند می‌زد که با واکنش سرخو مواجه شد. سرخو خطاب به وی می‌گفت: " ان‌شاء‌الله همیشه بخندید و شاد باشید!"

سخنان ضد ونقیض شهردار و معاونش

حسینی معاون شهردار در بخشی از سخنانش به بالا بودن حرارت کوه آوار اشاره کرده و گفته بود: آتش از پایین زبانه می‌کشید و حرارت این کوه منسجم که ترکیبی بود از آتش، مصالح و فولاد به قدری زیاد بود که افراد نمی‌توانستند بالای آوار رفته و آتش را خاموش کنند. به گفته وی اگر شخصی به این کوه آتشفشان دست می‌زد، می‌سوخت.

این درحالی‌ست که شهردار تهران در بخشی از سخنانش ادعا می‌کند در بدو ورود بالای آوار رفته تا شرایط را بسنجد که متوجه شده دما بیش از 260 درجه است.

عذرخواهی عضو شورا از مردم!

علی صابری گفت: به عنوان یک عضو شورای شهر اگر قصوری در این خصوص از جانب من رخ داده است از تمامی مردم عذرخواهی می کنم و عذرخواهی کردن به معنای پذیرش خطا نیست.

او نیز مانند تندگویان معتقد است که افراد باید مسئولیت کارهای خود رابرعهده بگیرند و با آوردن دلیل و قانون فرار رو به جلو نکنند. چرا که در بخشی از سخنانش گفته است: پیشنهاد می‌دهم در مواقعی که مساله امنیت و جان افراد در میان است از دادستان مساله و عمل مشخص را بخواهند و به وزارت کار و غیره منوط نکنند.

لعن ونفرین اعضای شورا دامن‌گیر چه کسی می‌شود؟

محمد حقانی، عضو دیگر شورای شهر تهران بر پدر و مادر کسی که باعث شد این 16 نفر جان خود را از دست بدهند، لعنت فرستاد و گفت: لعنت برکسی که با سیاسی‌بازی خون این افراد را پایمال کند. محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه شورا نیز با گفتن جمله "الهی آمین" حقانی را همراهی کرد.

مدیریت چوب‌پنبه

عبدالحسین مختاباد، مدیریت بحران را مدیریت چوب پنبه دانست و گفت: چوب پنبه همیشه روی آب می‌ماند؛ همیشه می‌گوید کار من نقص ندارد و مقصر نیستم. خاطی باید پاسخگو باشد.

حرف های ضد و نقیض شهردار و اعضای شورا

قالیباف ابتدای صحبت‌هایش گفت: وضعیت مدیریت بحران استان خوب است و از نظر تجهیزات ایمنی و امدادی با مشکلی مواجه نیست. در صورتی که پس از پایان سوالات اعضای شورای شهر تهران گفت: " من ادعایی ندارم که بهترین تجهیزات دراختیار مدیریت بحران است و می‌دانم همزمان بیش از سه حادثه شبیه به پلاسکو را نمی‌توانیم مدیریت بحران کنیم."

درحالی که احمد دنیامالی معتقد است وضعیت مدیریت بحران خوب بوده و توانایی مدیریت بحران بیش از این‌ها را در شهر تهران داریم.

این ضد و نقیض‌ها به گونه‌ای شد که محسن پیرهادی نیز گفت: قالیباف را به صحن شورا می آوریم و حرف‌های ضد و نقیض می‌زنیم. چطور می‌گوییم به آتش‌نشانی پول نداده‌ایم اما رشد کرده است.

اعضای شورای شهر تهران قانع نشدند

برخی از اعضای شورا از شهردار خواستند پاسخگوی سوالاتشان باشد و از مردم عذرخواهی کند. او نیز در پاسخ به تمام سوالات مذکور گفت: از مردم عذرخواهی می‌کنم که نتوانستم جانم را برایشان بدهم.

محمد میرزایی، دبیر کمیته محیط زیست شورا نیز ماحصل حادثه پلاسکو را عده ای پیگیر عذرخواهی کردن شهردار و عده ای پیگیر عذرخواهی نکردن وی دانست.

این پاسخ و عملکرد شهرداری طوری است که شبهه عدم شفافیت را به وجود می‌آورد؛ دیده‌ها و شنیده‌ها حکایت از آن دارند که اعضای شورا پاسخ خود را نگرفته‌اند؛ چرا که در پایان جلسه بسیاری از اعضا از رئیس شورا می‌پرسیدند که واقعا جلسه تمام شده، پس پاسخ سوالات ما چه می‌شود.

شهردار تهران طی یک جلسه 8 ساعته که از ساعت 8:45 صبح شروع و تا ساعت 17:5 به طول انجامیده بود، نتوانست نظرات مخالف را جلب کرده و پاسخ قانع کننده به سوالاتشان بدهد. این درحالی است که جلسه ای که باید غیرعلنی برگزار می شد، برای رسیدن به یک جواب قانع کننده و پاسخ شفاف به مردم، باحضور شهردار به صورت علنی برگزار شد.

 یک نقطه، تمام نیروها این‌چنین عاجز از مدیریت بحران و به دنبال پاسخگویی از مسئولان و یافتن مقصر؛ حالا تصور کنید که این نقطه با یک زلزله، به چند نقطه در سطح تهران تبدیل می شود؛ تهران بی‌دفاع مانده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 19 بهمن 1395، کد مطلب: 516899، www.bornanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین