پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۹۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱
رئیس دانشگاه بوعلی همدان با بیان اینکه تاکنون سفارشی برای تربیت دانشجو نداشتیم، گفت: دانشکده تحصیلات بین المللی در همدان راه‌اندازی می‌شود.

شعارسال : منصور غلامی ظهر روز شنبه در نشست خبری خود اظهار داشت: 3 مناسبت، هفته پژوهش که با برنامه‌ریزی‌های وزارت علوم شامل یک بخش استانی در استانها و فعالیت‌های پژوهشی استانی و ستادی که در استان تشکیل می‌شود با برنامه‌هایی نظیر تجلیل و غیره انجام می‌گیرد و بخش دیگر در حوزه ملی با سایر مجموعه‌ها تشکیل می‌شود.

غلامی بیان کرد: برای اینکه تداخل و هم پوشانی برنامه‌های هفته پژوهش و روز دانشجو کمتر باشد برنامه‌ها در استان همدان از 14 آذرماه شروع شده و در این زمینه برپایی نمایشگاه علمی در نظر گرفته شده که فردا روز یکشنبه افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مناسبت دوم روز دانشجو است، عنوان کرد: هر ساله 16 آذرماه به یاد و بزرگداشت دانشجویان شهیدی که در سال 1332 در اعتراض به حضور نیکسون که بعدا به ریاست جمهوری آمریکا رسید این بزرگداشت برگزار و مبنایی شده تا مجموعه‌های دانشجویی حداقل یک روز در سال مورد توجه قرار گیرند.

رئیس دانشگاه بوعلی افزود: به مناسبت شهادت آیت الله مفتح هر ساله 7 دی‌ماه را به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه داشتیم که امسال نیز در هفته پژوهش برنامه‌های این مناسبت در نظر گرفته شده است و امیدواریم در عمل نیز این وحدت مشهود گردد.

* تحصیل 12 هزار دانشجو در دانشگاه بوعلی

غلامی گفت: دانشگاه بوعلی سینا به عنوان دانشگاه جامع تعریف می‌شود که حدود 12 هزار دانشجو دارد که در 13 دانشکده تحصیل می‌کنند و 9 دانشکده از این تعداد در شهر همدان و 4 دانشکده در سایر شهرهای همدان قرار دارند و از 12 هزار دانشجو نیز حدود 8 هزار دانشجو روزانه و مابقی دانشجویان شبانه و یا نوبت دوم هستند.

وی بیان کرد: 4 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در مجموعه حضور دارند که از این تعداد 1500 نفر دانشجوی دکترا و 2500 نفر دانشجو کارشناسی ارشد هستند و در سال نیز 1500 نفر دانشجوی جدید در تحصیلات تکمیلی پذیرفته می‌شود که سالانه حدود 3500 دانشجو پذیرش داریم.

غلامی اظهار داشت: در 100 رشته در این دانشگاه دوره دکترا داریم که در قریب به 50 گروه آموزشی تحصیل می‌کنند و برخی نیز گرایش‌های مختلفی دارند و در 120 رشته هم دانشجوی کارشناسی ارشد پذیرفته می‌شوند.

* دانشگاه‌ها متولی اشتغال دانشجویان خود نیستند/ تاکنون سفارشی برای تربیت دانشجو نداشتیم

رئیس دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه دانشگاه ها متولی اشتغال دانشجویان خود نیستند، تصریح کرد: اما اگر ما از دانشگاه‌ها انتظار داشته باشیم فارغ التحصیلان آنها توانایی ورود به بازار کار بیشتری داشته باشند این انتظار معقول است.

غلامی افزود: دو نکته در این بخش وجود دارد یک اینکه آموزش را بر اساس تقاضای بازار کار داشته باشیم و دوم اینکه بررسی کنیم چه تعداد از دانشجویان در بخش‌های خصوصی به کار گرفته می‌شوند.

وی عنوان کرد: تاکنون سفارشی برای تربیت دانشجو نداشتیم، ضمن اینکه نه دولت به دانشگاه ابلاغیه‌ای در این زمینه داشته و نه بخش خصوصی چنین سفارشی به دانشگاه‌ها داشته است.

غلامی بیان کرد: انتظار داریم از این پس به دانشگاه‌ها سفارش تربیت نیروی انسانی طوری داده شود که بلافاصله بعد از خروج بتوانند مشغول به کار شوند و ما نیز تعهد می‌کنیم سفارش‌ها را به بهترین نحو انجام دهیم.

وی افزود: این در حالی است که در حال حاضر بر اساس برنامه‌های آموزشی تدوین شده در حوزه وزارت علوم دانشجو تربیت می‌کنیم و جداول از سوی وزارت علوم اعلام می‌شود.

* مجموعه دانشگاهی از مجموعه‌های اقتصادی گلایه‌مند هستند

رئیس دانشگاه بوعلی اظهار داشت: باید دید بخش خصوصی ریز و درشت چه برنامه‌ای برای استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها در مجموعه‌های اقتصادی دارند، کارخانه‌های مهم کشور و استان نیز بگویند چقدر از متخصصان استفاده می‌کنند و آیا خود را ملزم می‌دانند از مهندسان متخصص در کارخانه‌های خود استفاده کنند؟

وی با بیان اینکه از مجموعه‌های اقتصادی گلایه‌مند هستم، گفت: به دلیل اینکه آنها احساس می‌کنند استخدام مهندس، مشاور اقتصادی، حقوقی و غیره برای آنها بار هزینه را دارد و اغلب از گرفتن نیروهای متخصص طفره می‌روند و در صورتی که حضور این استعدادها و نیروهای فنی و ماهر باعث ارتقای جایگاه آنها در بین رقبای آنها می‌شود.

غلامی بیان کرد: با ورود به بخش اقتصاد جهانی و برطرف شدن تحریم‌ها بازارهای زیادی را پیش رو داریم تا محصولاتمان به آنها وارد شود و این بازارها به طور حتم توسط سایر رقبا هم هدفگذاری شده و برای حضور و ماندن در این بازار نیاز دارند از متخصصین دانشگاهی در بخش های مختلف استفاده کنند.

وی اظهار داشت: تلاش بر این است تا دانشجویان را از هدفگذاری شغلی آنها در بخش‌های دولتی منصرف کنیم و به آنها بگوییم رفتن به بخش‌های دولتی و اداری آینده خوبی برای آنها به دنبال ندارد و نگاهشان را به سمت استعدادهای خود برگردانیم.

رئیس دانشگاه بوعلی گفت: باید تقویت دیدگاه‌های کارآفرین بودن در مجموعه‌های دانشگاهی داشته باشیم که برای تحقق آن تلاش می‌کنیم و لازمه آن این است تا دانشجویانمان را به این باور برسانیم که اگر با برنامه‌های اشتغال خود پیش بروند و مجموعه‌های پشتیبانی کننده در نظام اداری حمایت‌های خود را داشته باشند آینده خود را تأمین و کشور نیز از استعدادهای آنها بهره می‌گیرد.

غلامی با بیان اینکه موضوع رکود ملی در سطح کلان و ملی مطرح است، عنوان کرد: طبعا هر مجموعه‌ای باید در مجموعه فعالیت‌های خود بازنگری داشته باشد تا ببیند چقدر مصداق فرمایشات رهبری در مورد فعالیت‌های پژوهشی محقق شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به شاخص‌های مورد انتظار برنامه‌هایی که پیش‌بینی شده بود، رسیدن به شاخص‌ها با وقفه روبه‌رو بود و هرچند از نظر رتبه منطقه‌ای توفیقات قابل توجهی از نظر علمی انجام گرفته اما انتظارات پیش‌بینی شده برطرف نشده است.

غلامی با بیان اینکه در مقطعی حرکتی با شیب تند در رشد داشتیم، گفت: با توجه به اینکه رقبا و همسایه‌های کشور نیز فعال بودند شیب رشد ما ملایم تر شده و در این رابطه برخی مراکز علمی- دانشگاهی هم به دلایل مختلف که با بحث تحریم‌ها عدم فروش مواد آزمایشگاهی و کارهای تحقیقاتی و غیره نیز برای تأمین نیازمندی‌های خود با مشکل مواجه شدند.

رئیس دانشگاه بوعلی اظهار داشت: این عوامل سبب شد تا یک سری از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در سالهای 91 و 92 افت برون داد نتایج تحقیقاتی داشته باشند و مجموع آنها نشان می‌داد که روند توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی محسوس و مطلوب نیست و نیازمند شتاب بیشتری هستیم چون اگر غفلت کنیم از رقبا عقب می‌مانیم.

غلامی بیان کرد: در این راستا تذکر رهبری برای شتاب بیشتر ضرورت است ولی بررسی آمارها نشان می‌دهد تعدادی از دانشگاه‌ها در کشور شاخص رشد فعالیت‌های پژوهشی آنها رو به رشد بوده و برخی منفی بود.

وی تصریح کرد: دانشگاه بوعلی سینا در بین دانشگاه‌های وزارت علوم از نظر حفظ شاخص رشد رتبه اول را با 30 درصد رشد نسبت به سال قبل خود از نظر شاخص‌های بین المللی داشته است.

غلامی عنوان کرد: یک سری شاخص‌های درونی هم در مجموعه کشور باید داشته باشیم تا در ارزیابی‌ها لحاظ کنیم و ما مراکز تحقیقاتی نمی‌توانیم به صورت جزیره ای فارغ از نهادها متولی ارتقای رشد علمی در شاخص درونی داشته باشیم.

وی افزود: بهتر است تا برای داخل کشور تحقیق کنیم و متاسفانه این روند را در کشور ضعیف می‌بینیم.

رئیس دانشگاه بوعلی در همدان با بیان اینکه بخش خصوصی بسیار کند در زمینه درخواست از مراکز وارد شده است، افزود: همچنین بخش‌های دولتی نیز برای خود پژوهشکده و مراکز تحقیقاتی دارند مثل جهاد کشاورزی و شاید از توانمدی دانشگاه‌ها که بیشترین محققین با رتبه‌های بالا دارند استفاده نمی‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه‌های روز دانشجو گفت: کسب دانش و مهارت از وظایف اصلی دانشجویان است و ما باید فضای علمی را در اطراف دانشجویان گسترش دهیم، زمینه فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی و سیاسی را که بخشی از فعالیت‌های تئوری است را برای دانشجویان ایجاد کنیم.

غلامی افزود: کانون‌های علمی می‌تواند فضای خوبی را ایجاد کند تا فارغ از درس علایق خود را بیایند چرا که متاسفانه در کلاس‌های درس زمان محدود و جای بحث و کشف علایق دانشجویان فراهم نیست و کانونها می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

وی عنوان کرد: سعی کردیم ارتباط خود را با دانشجویان حفظ کنیم و در این زمینه نیز امروز نشستی را با دانشجویان داریم.

رئیس دانشگاه بوعلی گفت: برنامه‌های این مناسبت را در چند روز برگزار و حداقل وظایف خود را در زمینه تقدیر، مصاحبه حضوری، انتقال انتظارات دانشگاه به دانشجویان، انتقال دیدگاه‌ها برای استفاده در زندگی و آینده دانشجویان غیره انجام می‌دهیم.

غلامی با بیان اینکه رتبه دهم را در حوزه پژوهش‌ها از نظر تعداد داریم، گفت: 2 نفر از اساتید این دانشگاه در جشنواره فارابی، یک استاد در جشنواره خوارزمی و در جشنواره جایزه علامه طباطبایی نیز یک استاد جایزه و نشان استاد برتر را دریافت کرد، ضمن اینکه استاد نمونه کشوری امسال از همدان انتخاب شد و این موارد رقابت بوعلی سینا را در بین دانشگاه‌های کشور نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: در سنوات قبل فعالیت تشکل‌های دانشجویی معدود به گروه‌های خاصی بود و تنوع و تکثر بین تشکل‌ها نداشتیم و این سبب شده بود تا سلایق سیاسی اجتماعی از حوزه فعالیت در تشکل‌ها بیرون باشد.

غلامی افزود: در یکسال گذشته سعی شد تا افرادی را که توانایی فعالیت در این تشکل‌ها را دارند فعال شوند. با توجه به ضوابط موجود برای فعال شدن تشکل‌های دانشجویی مراحل طولانی می‌شود و امیدواریم امسال فعالیت رسمی این تشکل‌ها را تقویت کنیم.

رئیس دانشگاه بوعلی بیان کرد: دانشجویانی که در فعالیت‌های فوق برنامه شرکت دارند استعدادهایی برای فعالیت در اجتماع دارند و تجارب مفیدی را کسب می‌کنند و اغلب بعد از فارغ التحصیلی مفید واقع می‌شوند، ضمن اینکه ویژگی قانونمند بودن را دانشجویان در سیستم دانشگاهی می‌آموزند که در فعالیت‌های اجتماعی نیز بروز می‌یابد.

وی با اشاره به پیش رو بودن انتخابات نیز گفت: در مورد موضوع انتخابات که یک فرآیند ملی است دانشگاه‌ها نیز به سهم خود در این راستا مشارکت می‌کنند و فضای بحث و تحلیل برای دانشجویان فراهم می‌شود تا نظرات موافق ومخالف را گوش دهند و تصمیم بگیرند ولی قرار نیست دانشگاه محلی برای حضور گروه‌های خاص سیاسی و یا اشخاص باشد و در این راستا سعی می‌کنیم رسالت اصلی یعنی تحلیل سیاسی داشتن تقویت شود و امیدواریم حاصل این فضاهای سیاسی تقویت علاقه ملی و دینی باشد.

غلامی افزود: امیدواریم در دانشگاه‌ها ایجاد فضای امید و تعصب مثبت به نظام در شرایط انتخابات داشته باشیم.

وی گفت: دانشجویان ما طیف سنی خاصی در رده 19 تا 25 سال هستند و در هیچ مجموعه‌ای افراد در این سن به انجام فعالیت‌های فرهنگی نمی پردازند. باید حق جوانان را حفظ کنیم. دانشگاه بوعلی به لحاظ فرهنگی- اجتماعی جز برترین‌ها است.

رئیس دانشگاه بوعلی با اشاره به اینکه با وزارت دفاع همکاری داشتیم، بیان کرد: سال گذشته در جشنواره امام حسن مجتبی بوعلی رتبه اول همکاری را داشت که رتبه دوم را دانشگاه شریف داشت و این به سبب پروژه‌های سنگینی بود که به اتمام رسیده بود.

غلامی تصریح کرد: دانشگاه طرح گسترش پذیرش دانشجویان خارجی را در طرح 20 ساله خود دارد و سال گذشته پذیرش دانشجویان بورسیه را شروع کردیم و در این راستا 17 نفر که یک نفر دکتری و مابقی کارشناسی و ارشد از یمن، سوریه، عراق، تاجیکستان، لبنان و غیره هستند.

وی با بیان اینکه دولت با اجرای پروژه جدیدی در دانشگاه موافقت نکرده است، افزود: دانشکده شیمی و فاز دوم دانشکده مهندسی با اعتبار4.5 میلیارد تومان از پروژه‌هایی است که در لیست پروژه‌های سفر دولت به استان همدان قرار گرفت.

* دانشکده تحصیلات بین المللی در همدان راه‌اندازی می‌شود

وی از تشکیل مرکز آموزش زبان فارسی به غیر زبانان خبر داد و گفت: برنامه دانشگاه بوعلی ایجاد یک دانشکده تحصیلات بین المللی است به این عنوان که آموزش در آن به زبان انگلیسی و با پذیرش دانشجویان سایر کشورها با دریافت شهریه تحصیلی است.

غلامی با تاکید براینکه با تشکیل پردیس‌های بین‌المللی با هدف کسب درآمد مخالف بوده، گفت: مرکز آموزش زیان فارسی در دانشگاه بوعلی‌سینا تشکیل شده است تا از سال 95 دانشجویان غیر ایرانی که به کشور می‌آیند تحت آموزش زبان فارسی قرار ‌گیرند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی را با عنوان فوق برنامه دارند، اظهار داشت: فرصتی که جوانان در دانشگاه‌ها دارند فرصت خوبی است که در قالب فعالیت‌های فرهنگی این دانشجویان را در هدایت‌های فکری اندیشه‌ای قرار دهیم.

رئیس دانشگاه بوعلی اظهار داشت: متنوع فرهنگی قانونمند با دستورالعمل‌های مشخص ایجاد کنیم تا زمینه حضور دانشجویان با عقاید مختلف فراهم شود و تقویت دیدگاه های فرهنگی اجتماعی آنها را در برنامه داشته باشیم.

غلامی با اشاره به اینکه دانشجویان بر اساس علایق خود در فعالیت‌های فرهنگی شرکت می‌کنند، گفت: این فعالیت‌ها توام با دیدگاه‌های فرهنگی اجتماعی و مذهبی است و علاوه بر دروس معارف در این فعالیت‌ها مشارکت می‌یابند.

وی با بیان اینکه دروس معارف به عنوان درس مطرح می‌شود، تصریح کرد: اثراتی که فعالیت‌های کانونی دارند بیشتر است و دانشگاه‌ها با محدودیت زمان، اعتبار و امکانات مواجه هستند و تلاش این بوده تا تعداد بیشتری از دانشجویان را در فعالیت‌های فرهنگی سهیم و درگیر کنیم و در این راستا تلاش کردیم از اساتید برای اثرگذاری تربیتی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه بوعلی اظهار داشت: دروس معارف تنها 10 درصد از واحدهای دانشگاهی را تشکیل می‌دهد ولی در فعالیت‌های فوق برنامه اثرات ماندگار بیشتری را شاهد هستیم و تلاش ما این بوده تا سعی کنیم به اشکال مختلف در قالب فعالیت‌های فرهنگی تعداد بیشتری را در این فعالیتها سهیم کنیم و در این راستا از اساتید برای اثرگذاری تربیتی استفاده کنیم.

غلامی گفت: هرساله برای اساتید دانشگاه و به ویژه اساتید جوان تازه استخدام شده کارگاه‌های آموزشی مختلفی قرار داده‌ایم و حدود 10 جلسه در زمینه تعلیم و تربت، روانشناسی تربیتی، روش‌های تدریس و دیدگاه‌های فرهنگی- اعتقادی داریم تا در تقویت فکری آنها موثر واقع شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار شنبه 14 آذر 1394 ، کد مطلب : 934954 : www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین