پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
«شورای عالی سینما» در حالی دی‌ماه امسال وارد پنجمین سال دوره فعالیت خود می‌شود که به گفته احمد نجفی، عضو سابق شورای عالی سینما «دولت جدید باید راه گذشته را ادامه می‌داد اما بدون هیچ دلیل موجهی مجموع فعالیت‌های شورای عالی سینما رها شد.»
«شورای عالی سینما» در حالی دی‌ماه امسال وارد پنجمین سال دوره فعالیت خود می‌شود که به گفته احمد نجفی، عضو سابق شورای عالی سینما «دولت جدید باید راه گذشته را ادامه می‌داد اما بدون هیچ دلیل موجهی مجموع فعالیت‌های شورای عالی سینما رها شد.» شورایی که با عنوان بالاترین مرجع سینمایی کشور تشکیل شد و قرار بود گام بزرگی برای حل مشکلات سینما باشد اما او ادعا کرده که «هیچ خروجی‌ای در دولت جدید نداشته است.» در گفت‌و‌گو با فرهاد توحیدی، دبیر کارگروه ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران، ابهامات در نحوه عملکرد این شورای سیاستگذار را جویا شدیم. او در صحبت‌های خود، حضور نیافتن رئیس جمهوری را به سبب مشغله‌های هسته‌ای و اقتصادی، قابل درک دانسته و البته در مقام پاسخ برآمد که «چون شوری عالی سینما جایگاه قانونی ندارد انبوه مصوباتی که در این شورا به تصویب رسیده عملاً راه به جایی نمی‌برد».

* شورای عالی سینما از زمان روی کارآمدن دولت یازدهم جلسه رسمی با حضور رئیس‌جمهوری نداشته است. ماحصل نشست‌های اعضای حقیقی و حقوقی این شورا که قرار بود پیش‌جلسه‌‌هایی برای نخستین جلسه رسمی باشد تا به امروز چه بوده است؟

چهار کارگروه ارتقای منزلت اجتماعی سینماگران، مطالبات سینما از سایر دستگاه‌ها، زیرساخت‌ها و فناوری و اقتصاد سینما مأمور شدند طرح‌های کلان سینمایی متناسب با نیازهای اصلی سینمای ایران را آماده کنند تا از نشستی که با حضور رئیس جمهوری برگزار می‌شود استفاده بهینه شود. طرح‌ها آماده شده و به تأیید وزارت ارشاد هم رسیده است و منتظر نهایی شدن تصمیمات در اولین جلسه رسمی با حضور دکتر روحانی هستیم.

* هنوز زمان دقیق برگزاری این جلسه مشخص نشده است؟

قاعدتاً باید تا پاییز این جلسه تشکیل شود. گرفتاری‌های دولت و رئیس جمهوری بخصوص در حوزه مذاکرات هسته‌ای و ساماندهی مشکلات اقتصادی برای ما قابل درک است. امیدواریم با به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای و نتیجهبخش بودن آن و گام‌های اولیه که ایران در مهر ماه باید بردارد، مشغله‌های رئیس جمهوری کمتر شود و فرصتی برای حضور در جلسه شورای عالی سینما ایجاد شود.

* با وجود حدود 5 سال از اعلام موجودیت شورای عالی سینما، مطرح شدن صرف مباحث کلان سینمایی و مصوباتی که به مرحله اجرا نرسیده، کارایی این شورا زیر سؤال نمی‌برد؟

در دولت دهم و مطرح شدن بحث شورای عالی سینما موضع ما در خانه سینما این بود که تا زمانی که جایگاه قانونی شورای عالی سینما بر اساس مصوبات مجلس تأیید و تعیین نشود کار چندانی از عهده آن بر نخواهد آمد. شوراهای عالی مثل شورای عالی پول و اعتبار، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... از دستگاه‌های مختلفی که باید در امر واحد تصمیم‌گیری کنند تشکیل شدهاند و به دلیل جایگاه قانونی که دارند مصوبات آنها در حکم قانون شمرده می‌شود.

* جایگاه شورای عالی سینما چیست؟

شورای عالی سینما که حاصل تصمیم اداری دولت دهم بود، عملاً جایگاه واقعی یک شورای عالی را ندارد و چون جایگاه قانونی ندارد انبوه مصوباتی که در این شورا به تصویب رسیده عملاً راه به جایی نمی‌برد؛ چرا که دستگاه‌های دیگر ملزم به پیگیری و اجرای مصوبات آن نیستند. اعضای سابق این شورا در دوره گذشته خودشان بهتر بر این حقیقت واقف هستند اما برخی تصمیمات را با بوق و کرنا اطلاع‌رسانی می‌کردند. از جمله این موارد معافیت مالیاتی سینماگران در دوره گذشته بود که در نهایت با پایان دولت دهم مشخص شد ماحصل آن جز به تعویق افتادن 6 ماهه بررسی‌های وزارت امور اقتصادی و دارایی چیز دیگری نبوده است. بنابراین مشکل از جایگاه قانونی شورای عالی سینماست البته ما این نقد را امروز مطرح نکرده‌ایم بلکه نقدهای ساختاری ما به جایگاه شورای عالی سینما از آغاز شکل‌گیری و بحث تأسیس آن موجود و در دسترس همگان است و میتوان به آن رجوع کرد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6020، يكشنبه 15 شهريور 1394، صفحه23

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین