پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۱۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
مسئول طرح احیای مراکز محلات شهر همدان با اشاره به اینکه بلندمرتبه سازی یکی از معضلات محلات قدیمی همدان است، گفت: ۵۰ مرکزمحله برای احیا در همدان شناسایی شد.
شعارسال: حسن سجادزاده ظهر امروز در همایش ملی شهر سبز پایدار ضمن تشریح ابعاد مختلف مقاله خود با رویکرد محله‌محوری در سیستم شهرسازی شهر سبزپایدار تدوین شده بود اظهار داشت: داشتن شهر سبز و طبیعی از جمله تجربیاتی است که همدان در سطح شهر سبز از دیرباز درخود داشته‌است.

وی با بیان اینکه همدان بی‌نظیرترین روددره‌ها، باغ‌ها، چمن‌ها و بافت تاریخی بکر را داشته‌است گفت: دانشگاه سبز، پایلوت انرژی‌های خورشیدی و شهر سبز پایدار هم از جمله دستاوردهای نوینی است که ظرفیت ایده‌آلی در توسعه و پایداری شهر سبز ایجاد کرده‌است.

این اندیشمند علمی محیط زیست تصریح کرد: همدان دارای سطوح سبز بسیاری است که ویژگی‌های خاص بسیاری را برای شهر و زندگی شهروندان دربر دارد البته در گذشته این سطوح سبز در انواع دیگر و غالبا در اشکال سنتی باغات و چمن‌های محلات نمود داشته‌است.

* محله محوری از ویژگی‌های توسعه سطح سبز شهر است

وی با اشاره به اینکه محله محوری از ویژگی‌های توسعه سطح سبز شهر است عنوان کرد: رویکرد توسعه پایدار در ساختار سنتی و مشارکت مردمی اتفاق می‌افتد.

سجادزاده بیان کرد: محلات قدیمی و چمن‌ها نیاز روزانه خود را از محلات تأمین می‌کردند و همین فضا علتی برای تعامل افراد با یکدیگر بود و اگر ما نیز این روند را احیا کرده و تقویت کنیم دیگر مجبور نخواهیم بود برای خرید کوچکترین نیازهای منزل خودرو را از خانه خارج کنیم در نتیجه از ترافیک و آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

وی افزود: این رویکرد آثار مثبت دیگری نیز دارد از جمله اینکه روحیه پیاده‌روی مردم تقویت خواهد شد و به تبع ایجاد محله محوری، نظام بلندمرتبه سازی نیز تحت کنترل درخواهد آمد و ما این ایده ها را از صدها سال پیش از این در شهرسازی خود داشته‌ایم.

این فعال محیط زیستی ضمن تأکید بر این امر که "محله" در شهرسازی روابط اجتماعی افراد را تنظیم کرده و حیات اجتماعی را احیا می‌کند گفت: چنانچه بتوانیم با رویکردهای مشارکتی، محلات قدیم را احیا کنیم سرزندگی، رونق، نشاط و توسعه پایدار اتفاق می‌افتد.

وی با اظهار به این مطلب که چمن در اصطلاح شهرسازی قدیم همدان نقش مهمی در محله محوری ایفا می‌کرده است تصریح کرد: چمن اصطلاحا به فضای سبزی اطلاق می‌شده که پیرامون محدوده آن مسجد، بازارچه، سقاخانه، حمام عمومی و دیگر فضاهای عمومی شکل می‌گرفته و شریان اجتماعی در آن جریان داشته‌است.

* 50 محله قدیمی در همدان شناسایی شده‌اند

وی در ادامه با بیان اینکه 50 محله قدیمی در همدان برآورد شده که هرکدام دارای یک مرکز محله بوده است تصریح کرد: سیستمی که در هریک از محلات حاکم بوده بسیار خاص و نظام‌مند بوده و از حیث برخورداری از منابع طبیعی دارای فضای سبز و چشمه‌های جوشان بوده است.

سجادزاده به تجربه احیا و مطالعه چمن در محله کبابیان همدان اشاره و اظهار داشت: اولین آیتم در تحقق توسعه پایدار را در محله کبابیان مورد بررسی قرار دادیم و ضرورت‌ها و نیازهای این محله را مورد بررسی قرار دادیم تا پکیج کاملی از اطلاعات را برای برنامه‌ریزی‌ها به‌دست آوریم.

وی با بیان اینکه خیابان‌کشی‌ها یکی از آسیب‌های محلات قدیمی شهر همدان بوده‌است گفت: در طرح پیشنهادی برای مطالعه بافت قدیمی تلاش کردیم شرایطی تبیین و برنامه‌ریزی شود که عبور و مرور خودروها تنها برای ساکنین محل ممکن باشد و عبور خودروهای گذری به نظم و آرامش محله اخلال وارد نکند.

سجادزاده افزود: در این طرح بعضی از محل تجمعات به سرای محله، حمام عمومی، کانون پرورش فکری و غیره تبدیل می‌شود.

وی بیان کرد: ساخت و ساز در هر محله به اندازه کفایت وجود دارد که اگر همین‌ها را مورد مرمت قرار دهیم در بسیاری از ضرورت‌ها صرفه‌جویی خواهد شد.

سجادزاده دیگر آیتم مورد نظر در طرح مذکور را تکیه بر رویکرد پیاده محوری برشمرد و عنوان کرد: تغییر شرایط تردد خودروها در محلات باعث شده محلات به فضایی برای عبور و مرور خودروهای گذری تبدیل شوند و علاوه بر ایجاد ترافیک، امنیت محله را کاهش می‌دهند بنابراین اگر تلاش کنیم با تغییر کف‌سازی و فضای محلات، تردد خوردوها را کاهش دهیم هم در افزایش ایمنی و آرامش محل و هم تقویت روحیه پیاده‌روی در افراد گام برداشته‌ایم.

وی همچنین به لزوم احیای فضای سبز و چشمه‌ها در محلات تأکید و تصریح کرد: از دیگر مشکلات فعلی محلات مختلف همدان "بلندمرتبه‌سازی" است که تلاش شده موانعی در این روند در محلات ایجاد شود و از گسترش بلندمرتبه‌ها در محلات مختللف ممانعت به عمل آید.

سجادزاده عنوان کرد: ما نظام ارزیابی ایجاد کردیم که مردم با اظهار نظر بتوانند در احیای محلات خود مشارکت داشته و مشورت دهند تا در طرح نهایی الزامات پایدار شکل بگیرد. در نظام مشارکت اجرایی نیز سعی کردیم در این طرح از دستگاه‌ها سهم‌‌خواهی کنیم و سهم هردستگاه در احیای محله مشخص شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 2 اسفند 1395، کدخبر: 1334018 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
باید ببینیم چجوری احیاش می کنن با این وضع بودجه شون
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین