پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۷۱۵
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
در آستانه فرا رسیدن سال نو، تب و تاب خریدهای نوروزی رونق چشمگیری به بازارهای استان کردستان داده و مردم با شور و هیجان خاصی در تدارک آماده کردن خود برای ورود به سالی جدید هستند.
شعارسال: هر ساله از اسفندماه به بعد شوق و شور مردم برای خرید شب عید و استقبال از نوروز این عید بزرگ و باستانی ایرانیان، حال و هوای خاصی به بازارهای کشور داده و از هر کوی و برزنی می توان بوی خوش بهار را استشمام کرد.

استان کردستان و شهر سنندج نیز از این قاعده مستثنی نیست و این روزها حال و هوایی متفاوت تر از سایر ایام سال دارد و مردم با شور و حالی وصف ناشدنی در صدد فراهم کردن زمینه های لازم برای استقبال از این عید باستانی با اداب و رسوم مخصوص به خود هستند.

در این میان شلوغی بازارها بیشتر از هر چیز دیگری فرا رسیدن سال نو را نوید می هد و شلوغی و ازدحام خیابان ها و معابر در برخی از ساعات روز و حتی تا ساعاتی از شب به حدی است که تردد به سختی صورت می گیرد.

در این ایام مغازه های ماهی فروشان، پارچه فروشان و پوشاک فروشی ها و اجیل و خشکبار، بیشتر از سایر مغازه ها رونق دارند و در هر ساعتی از روز مملو از خریدارانی هستند که به دلیل شلوغی و ازدحام می خواهند هر چه سریعتر خرید خود را انجام داده و از محل خارج شوند.

البته ناگفته نماند که در این ایام رونق بازار دستفروشان و دوره گردانی که در کنار خیابان ها و معابر بساط پهن کرده اند و همه چیز می فروشند از اسباب بازی و وسایل اتش بازی گرفته تا لباس های مردانه، زنانه و بچگانه، بیشتر از مغازه داران است.

اما در این میان افراد سودجویی وجود دارند که از شوق و شور مردم برای خریدهای نوروزی سوء استفاده کرده و اجناس و کالاهای خود را با قیمت های گزافی به انان می فروشند.

بر این اساس دستگاه های خدمات رسان و نظارتی هر ساله با اجرای طرح ها و بازرسی هایی بر بازار مانع از سوء استفاده این افراد شده و با متخلفین برخورد خواهند کرد.

** بخش های مختلف کالایی و خدماتی را ویژه نظارت خواهیم کرد

سرپرست بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در این باره گفت: در این راستا و برای جلوگیری از سوء استفاده فروشندگان و افراد سود جو طرح نظارتی نوروز را اجرا کرده و بخش های مختلف کالایی و خدماتی بصورت ویژه نظارت خواهند شد.

فرزاد سردار زاده افزود: این طرح در مراحل تامین، توزیع، ارائه خدمات و قیمت به منظور، ایجاد زمینه مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی و جلوگیری از تخلفات احتمالی و رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارش های مردمی، از اول اسفند همزمان با سراسر کشور اغاز شده است.

به گفته وی این سازمان در طرح نظارتی نوروز 96 از اول اسفند سال جاری تا 31 فروردین سال 96 اقدام به برگزاری و اجرایی کردن طرح نظارتی نوروز در 2 بخش کالایی و خدمات کرده است.

سرپرست بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: عرصه فعالیت واحد بازرسی و نظارت بیشتر در بخش کالایی شامل نان، لبنیات (شیر، ماست، پنیر، کره بسته بندی)، گوشت قرمز، شکر، گوشت مرغ، برنج، تخم مرغ، میوه (سیب، پرتقال و...)، قند، روغن نباتی، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینی جات، نظارت بر عملکرد انبارها و سردخانه ها، میادین میوه و تره بار است.

وی افزود: عرصه فعالیت واحد بازرسی و نظارت در بخش خدماتی نیز شامل شرکت های مسافرتی هوایی، زمینی و دریایی و دفتر فروش آنها، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی و زیارتی، واحدهای اقامتی، غذاخوری ها، رستوران های بین شهری است.

سردار زاده تاکید کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف واحدهای صنفی اعم از کم فروشی، گرانفروشی و عدم درج قیمت واحدهای مختلف صنفی، مراتب را با شماره تلفن 124 و یا با مراجعه به ادارات صنعت، معدن و تجارت در شهرستان ها و در مرکز استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و موارد تخلف را گزارش دهند.

**خریداری هزار و 100 تن میوه برای شب عید در کردستان

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: امسال یک هزار 100 تُن میوه در راستای تهیه و در دسترس قرار داشتن میوه شب عید شهروندان تهیه شده و شامل 750 تن پرتقال و 350 تن سیب است.

شهریار حنیفی با بیان اینکه خرید میوه شب عید امسال نسبت به سال گذشته با افزایش 25 درصدی روبرو شده است افزود: سال گذشته 600 تُن میوه شامل 350 تن پرتقال و 250 تن سیب خریداری شده بود که با توجه به استقبال خوب شهروندان 12 فروردین به پایان رسید.

وی اظهار کرد: در راستای رضایت و استقبال خوب شهروندان، پرتقال مرغوب از استان مازندران و سیب هم از شهرستان اشنویه استان آذربایجان غربی خریداری شده است.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه 75 غرفه در سطح استان برای توزیع میوه شب عید راه اندازی می شود گفت: از این تعداد، 19 غرفه در سنندج قرار داشته و کار توزیع میوه شب عید با نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می شود.

به گفته وی کار توزیع میوه شب عید از 25 اسفند سال جاری تا 14 فروردین در غرفه های تعیین شده انجام می شود.

هم اکنون حدود 56 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در استان کردستان وجود دارد که از این تعداد 29 هزار واحد در مرکز استان مستقر بوده و حدود سه درصد از این واحدهای صنفی فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای محسوب می شوند.

**افزایش ساعات کار ناوگان اتوبوسرانی سنندج در آستانه سال نو

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری سنندج نیز گفت: در آستانه فرا رسیدن سال نو و در راستای رفاه حال شهروندان، ساعت کار ناوگان اتوبوسرانی از هفته آینده یک ساعت افزایش می یابد.

شکورصلواتی افزود: بر این اساس از هفته آینده تا آغاز سال نو ناوگان اتوبوسرانی این سازمان در سطح شهر سنندج تا ساعت 20:30 آماده خدمات رسانی شایسته به شهروندان است.

وی ادامه داد: ساعت کار اتوبوس های این سازمان در برخی از مسیرها متغییر است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده، اتوبوس های این سازمان در مسیر آزادی به شهرک بهاران تا ساعت 21 آماده خدمات رسانی به شهروندان هستند.

به گفته وی این افرایش ساعت کار ناوگان اتوبوسرانی بستگی به حجم مسافر در خطوط دارد و در صورتی که برخی از مسیرها دارای مسافر بیشتری باشد این سازمان آمادگی لازم برای افزایش ساعت کار اتوبوس ها را دارد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری سنندج افزود: با توجه به اجرای این طرح از 10اسفند ماه گشت های نظارتی، کنترل خطوط و حوزه اجرایی این سازمان با افزایش کنترل بر عملکرد ناوگان و ارائه خدمات بهینه به شهروندان نظارت خواهند کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم سفرهای درون شهری در روزهای پایانی سال، شاهد ترافیک سنگین در بسیاری از خیابان ها از جمله هسته مرکزی سطح شهر هستیم و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند در کاهش و روانسازی ترافیک تاثیر گذار باشد.

صلواتی ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزهای انجام شده و همچنین تعامل و همکاری شهروندان بتوانیم زمینه رضایتمندی همشهریان و مسافران نوروزی را فراهم کنیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 5 اسفند 1395، کدخبر: 82441926، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین