پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
تفاهم‌‌نامه همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، به امضای ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و محمدابراهیم مداحی رسید.

شعارسال :به منظور تحقق اهداف عالیه سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 در حوزه الهام بخشی در جهان اسلام و تعامل مؤثر و سازنده در روابط بین‌الملل، تفاهم‌‌نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در محل این دبیرخانه امضاء شد.

در این مراسم، ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به موافقت‌نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: به منظور تحقق اهداف عالیه سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 در حوزه الهام بخشی در جهان اسلام و تعامل مؤثر و سازنده در روابط بین الملل، جلسات متعددی میان دو مجموعه تشکیل شده است که نتیجه آن آماده شدن موافقت‌نامه همکاری فی مابین است.

ابراهیمی‌ترکمان ضمن ابراز خرسندی از تحقق همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: پس از جلسات پی در پی میان دو مجموعه، بر آن شدیم تا این سند همکاری را امضاء کنیم که امید است منشا خیر و برکت باشد و در پی آن، اهداف نظام در خارج از کشور تبلیغ شود.

وی با اذعان به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دارای بیش از 80 نمایندگی فرهنگی در 60 کشور جهان است، اظهار کرد: این سازمان برای یکپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی در خارج از کشور تأسیس شده است تا تصویری روشن از فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی را به جهانیان عرضه کند؛ از این رو اهم برنامه‌ها و آثار فاخرفرهنگی که از سوی نهادهای کشورمان همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه سینما و تئاتر و ... تولید می‌شود، از طریق رایزنان فرهنگی در خارج از کشور معرفی و به نمایش گذاشته می‌شوند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر اقدامات سازمان را گسترش زبان و ادبیات فارسی و راه‏اندازی و پیش‏برد کرسی‌های زبان فارسی و ایران‌شناسی، اتاق های ایران و توسعه همکاری‌های علمی - دانشگاهی در خارج از کشور عنوان کرد.

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: همچنین سالانه برای ارتباط گسترده با فارغ‌التحصیلان خارجی زبان و ادبیات فارسی، ایران‌شناسی، شرق‌شناسی و دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه‌های داخل کشور، اجلاس هایی برگزار و تلاش می‌شود از این ظرفیت برای معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سخنان خود از زبان فارسی به عنوان زبان تشیع یاد کرد و گفت: زبان فارسی این قابلیت را دارد که در مام نقاط دنیا زبان معرفی فرهنگ کهن ایرانی و اسلام اصیل باشد.

وی در پایان یادآور شد: امید است تا با امضای این سند همکاری، زمینه تجلی بیش از پیش اهداف آینده‌نگرانه نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین، تمهیدات لازم و برنامه‌ریزی منسجم برای نشر و ترویج سیاست‌های کلان نظام در عرصه فرهنگی خارج از کشور فراهم شود.

* نشر، تثبیت و پایداری سیاست‌های کلان نظام در خارج از کشور

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این مراسم ضمن تقدیر از اعلام آمادگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای همکاری با دبیرخانه به منظور تحقق اهداف عالیه سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 در حوزه الهام بخشی در جهان اسلام، گفت: امیدواریم تا با امضای این تفاهم‌نامه، بخشی از چهره جمهوری اسلامی ایران که در دنیا ناشناخته مانده است را معرفی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ارتباط فرهنگی که امروز ایران با کشورهای دیگر دارد، نمی‌تواند بدون ارتباط با سیاست‌گزاری و برنامه‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در آینده با دیگر کشورها دارد باشد. چراکه هم ایرانیان و هم مسلمانان دیگر کشورها و همینطور خارجیان می‌خواهند نسبت به سیاست‌های نظام در زمینه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آگاهی داشته باشند.

رضایی افزود: در واقع به ایران به عنوان پدیده جدید نگاه می‌کنند، که آیا می‌تواند سیاست‌های کلان خود را ثبت و تثبیت کند و در نهایت پایدار باشد.

وی تأکید کرد: ایرانیان و مسلمانان به دنبال آن هستند که نظام جمهوری اسلامی ایران دارای چه اقتصاد و سیاست‌گزاری و برنامه‌ای برای آینده است؛ به هر حال مخاطب سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 که به تفاهم‌نامه محقق شده، در پی رصد رفتار ایران در اداره کشور و ارتباطات جهانی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اذعان اینکه ایرانیان خارج از کشور دارای فکر و ایده سازنده، سرمایه خوب و امکانات مطلوبی هستند، گفت: اگر ایرانیان خارج از کشور نسبت به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران آگاهی لازم را داشته باشند، می‌توان از تفکر، علم و فناوری و سرمایه آنان بهره برد تا در این مسیر برای پیشبرد اهداف کلان نظام، مشارکت کنند.

وی در خصوص رصد رفتاری ایران از سوی مسلمانان جهان اظهار کرد: مسلمانان در هر نقطه از دنیا که باشند، خواستار همکاری با جمهوری اسلامی ایران هستند به ویژه اینکه از ایران برای اداره کشورشان الگوبرداری می‌کنند که می‌توان به کشورهای سوریه و لبنان اشاره کرد؛ حتی در برخی از موارد برای قانون‌گذاری در کشورشان از تجربیات جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند.

رضایی یادآور شد: به طور کلی در رابطه با دنیایی که در مقابل ما است یا علیه ما سوء‌ استفاده و فضاسازی شده و لازم است تا به تبلیغ و فرهنگ‌سازی چشم انداز جمهوری اسلامی ایران بپردازیم؛ زمانیکه شاهد سیاست‌گزاری‌های ایران که مسیر عقلانی پیش گرفته است، باشند به چهره حقیقی اسلام و ایران اسلامی پی می‌برند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ضرورت برنامه‌ریزی سازنده برای ترویج سیاست‌های کلان نظام تأکید کرد و گفت: این مهم می‌تواند در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تأثیر بسزایی داشته باشد و امید است تا در جلسات بعدی که گزارش کار این کارگروه را مشاهده می‌کنیم، پیشرفت روزافزون شما را ببینم.

* ترویج گفتمان سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری

محمدابراهیم مداحی، رییس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سخنانی به موافقت‌نامه همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرخانه اشاره و تصریح کرد: در این سند همکاری سه محور مهم مورد بررسی قرار می‌گیرد که در ابتدا، سیاست‌های کلان است و ماموریت این کمیسیون تبلیغ، ترویج و آموزش این سیاست‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: دومین محور، سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه است که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نسبت به آن توجه دارند که در این راستا، باید درک مشترک از چشم انداز بیست ساله و تقویت باور و عزم ملی برای تحقق آن اتفاق بیافتد.

رییس دبیرخانه دائمی اقتصاد مقاومتی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: حفظ و افزودن بر دستاوردهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای جنوب غربی، توسعه کمی و کیفی رسانه‌های فرامرزی با زبان‌های رایج بین‌المللی و بهره‌گیری حداکثری از روش‌ها و ابزارهای دیپلماسی نوین و عمومی از دیگر سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم توسعه است.

مداحی افزود: ترویج و تبلیغ و فرهنگ‌سازی چشم انداز جمهوری اسلامی ایران به منظور تحقق اهداف نظام در مرزهای خارج از کشور و ترویج گفتمان سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به ویژه مباحث چشم انداز و آینده ایران اسلامی از جمله مواردی است که در این سند همکاری بدنبال تحقق آن هستیم.

وی یادآور شد: آموزش و تربیت سرمایه انسانی آینده نگر از دیگر محورهای مورد بررسی است که در این مسیر باید از ظرفیت‌های وزارت علوم در خارج از کشور بهره گیریم.

مداحی در سخنان پایانی خود تأکید کرد: اقدامات این موافقت‌نامه همکاری با مرکز دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران (سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) آغاز می‌شود و در راستای آن برنامه‌ها را با دیگر دستگاه‌ها، توسعه خواهیم داد.

بنابر اعلام این خبر، در پایان این مراسم، تفاهم‌‌نامه همکاری و تعامل بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کمیسیون چشم‌ انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به امضای ابوذر ابراهیمی‌ترکمان و محمدابراهیم مداحی رسید.

ترویج و تبلیغ و فرهنگ سازی چشم انداز جمهوری اسلامی ایران به منظور تحقق اهداف نظام در خارج از کشور، تحقق اهداف سند چشم انداز ایران در افق 1404 در جامعه مخاطب و تبلیغ و تبیین اهداف آینده نگرانه نظام جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری از اهداف مهم انعقاد این تفاهم نامه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار دوشنبه 16 آذر 1394 ، کد مطلب : 13940905000484 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین