پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
درخصوص اجرای طرح حذف کیسه های نایلونی و اینکه چه اقداماتی در این راستا تا به امروز در استان انجام شده است؟ گفت: بحث حذف کیسه های نایلونی یا پلاستیکی که در خبازی‌ها مرسوم است،
شعارسال: بحثی بود که از خیلی وقت پیگیر آن بودیم که با همکاری اداره‌کل محیط زیست استان کرمانشاه منجر به انعقاد تفاهم نامه‌ای شد و عملا ما در سطح چند خبازی استان به صورت نمادین وارد شدیم.

وی افزود: بحث حذف نایلون‌ها به علت ایجاد امراض و بیماری‌هایی که از طریق همین مواد پلی اتیلن یا مواد شیمیایی نایلون ها - که در هنگام گذاشتن نان داغ در آن ترکیبی ایجاد می‌شود و تولید بیماری می کند- پیش آمد تا از بروز بیماری‌هایی چون سرطان و هم چنین اثرات نامطلوب آن بر نان که باعث کوتاه شدن عمر نان و افزایش ضایعات آن می شود جلوگیری شود.

* پیشگیری از امراض گوارشی و ضایعات نان با اجرای طرح جایگزینی کیسه نخی به جای نایلون

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به موارد فوق هماهنگی شد که این موضوع با همکاری مدیرکل محیط زیست استان و به صورت نمادین از چند نانوایی در شهر در دستور قرار گیرد و کیسه‌های پارچه‌ای از جنس کتانی و نخی در اختیار مردم قرار گیرد تا از امراض گوارشی و موارد ذکر شده در خصوص ضایعات نان پیشگیری شود.

وی افزود: هم چنین پیگیر این موضوع هستیم که به صورت کارگاهی این موضوع آموزش و ترویج شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: این طرح برای اولین بار در استان کرمانشاه آغاز شد و به مرکز کشور نیز آن را پیشنهاد کردیم که در مرکز نیز مورد استقبال قرار گرفت که به صورت کلی از استان کرمانشاه آغاز و در کل کشور اجرا شود.

وی عمده مشکل خبازی های استان را عدم فراگیری آموزش افراد شاغل در آنها دانست و گفت: لذا به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی در پخت نان، در برنامه داریم که یک برنامه آموزشی به طور منظم برای شاترهای نانوایی چه در بخش یارانه ای و چه آزاد داشته باشیم که بحث نان را تا جایی که امکان دارد به یک واقعیتی برسانیم که مورد پسند شهروندان قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه در پاسخ به اینکه چرا قبل از اینکه مجوز فعالیت یک خبازی صادر شود، به آنها آموزش لازم در زمینه پخت نان داده نمی شود؟ گفت:این موضوع مربوط به اتحادیه خبازان است و ما دخالتی در این زمینه نداریم و مربوط به صنف و اتحادیه مربوطه است که براساس ضوابط و مقرراتی خاصی این مجوز را اعطا می کنند.

وی تصریح کرد: اتحادیه خبازان مربوط به خود خبازی ها بوده که یکی از اعضای شورای آرد و نان و زیر مجموعه صنعت، معدن تجارت استان است.

* اتحادیه خبازان پیش از صدور مجوز نانوایی‌ها، آموزش خبازان را مورد تاکید قرار دهد

رحیمی گفت: با توجه به اینکه اتحادیه خبازان مسئول خبازی ها است باید در زمان صدور مجوز خبازی ها را از نظر داشتن توان اجرایی در این زمینه کنترل کنند اما در برنامه ما نیز هست که در آینده نزدیکی شاغلین در خبازی ها آموزش لازم را فرا گیرند.

وی افزود: هم چنین در برنامه داریم که خبازی های خوب و مطمئن را به مردم معرفی کنیم که تشویقی باشد.

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه کیفیت نان عامل اصلی مراجعات مردمی به نانوایی ها است گفت: اگر نان خوب باشد مطمئنا خود عامل جذب مردم خواهد بود و مردم برای خرید آن حتی صف می کشند.

وی در خصوص عمده مشکل مطرح شده اغلب نانوایی ها و خبازان در خصوص کیفیت پایین آرد، گفت:همین آرد ما در عمده استان های کشور استفاده می شود و کیفیت نان علاوه برکیفیت آرد مستلزم عمل آوری آن است که خباز باید آرد را بسازد.

رحیمی گفت: در برنامه داریم که از خمیر ترش با نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استفاده کنیم و هماهنگی لازم با معاونت مربوطه انجام شده است که در آینده نزدیک این اقدام صورت گیرد تا در این زمینه دیگر شاهد گلایه در این زمینه نباشیم و رضایت مردم که رضایت خداوند است جلب شود.

* روزانه ۳ اکیپ نظارتی نانوایی‌های استان کرمانشاه را رصد می‌کنند

وی مجموع نانوایی‌های دولتی و آزاد پز استان را ۲۰۰۵ نانوایی اعلام کرد که ۳۶۰ نانوایی آن آزاد پز و مابقی یارانه ای هستند.

مدیرغله و بازرگانی استان کرمانشاه، بار دیگر اشاره ای به نانوایی‌های آزاد پز استان داشت و گفت: کیفیت نان این نانوایی‌ها تقریبا بهتر از یارانه‌ای ها است اما باز هم نیاز به آموزش وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه هایی که ما در راستای ارتقا کیفیت نان داریم و هم چنین اعضایی که به این موضوع نظارت می کنند، هم اکنون تقریبا کیفیت نان در استان خوب شده است و هر روز شرکت غله علاوه بر سایر دستگاه‌های نظارتی استان ۳ اکیپ دارد که کار نظارت بر نانوایی‌ها را انجام می دهند و به صورت مرتب خبازی‌های سطح شهر را رصد می کنند.

رحیمی افزود: حتی مدیران شهرستان‌های استان هم بر پخت نان نظارت لازم را انجام می دهند تا شاهد ارتقای کیفیت نان در استان باشیم.

وی در خصوص اقدامات انجام شده از سوی شرکت غلبه و بازرگانی برای ارتقای کیفی نان و سبوس دار کردن آن با توجه به رابطه آن با سلامت مردم، گفت: عمده مشکل ناشی از سبوس پایین آردهای مصرفی برای نان بحث مشکلات گوارشی است که براین اساس ما جلسه ای را با معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان داشتیم و ایشان از سبوس دار کردن آردها استقبال کردند.

* کاهش حداقلی سبوسگیری از آرد مصرفی برای ارتقای کیفی نان در استان

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه افزود: این موضوع در دستور کار قرار گرفته و ما سبوس گیری از گندم را با همکاری کارخانجات آرد استان به حداقل ممکن و براساس استاندارد تعریف شده آن رساندیم و برای نان هایی چون سنگک به حدود ۱۱.۵ درصد رساندیم.

وی هم چنین میزان سبوسگیری آرد برای نان بربری را نیز حدود ۱۶ درصد عنوان کرد و گفت: این اقدامات در راستای ارتقا کیفی نان است و اگر رنگ آن مقداری تیره باشد مردم نگران نباشند، چرا که پروتئین و املاح این نان از نان های دیگر که فاقد سبوس هستند بالاتر است.

رحیمی از وجود ۱۴ واحد کارخانه ای آرد در سطح استان خبر داد که به تکنولوژی‌های روز در زمینه تولید آرد مجهز هستند.

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه کیفیت نان سنگک تولیدی در استان کرمانشاه را نسبت به نان سنگک تولیدی در کشور خوب دانست و گفت: کیفیت نان حق مردم است.

* افزودنی‌های غیر مجاز در نان ممنوع است و با متخلفین برخورد می‌شود

وی افزودن، افزودنی‌های غیر مجاز به نان را براساس ضوابط ممنوع دانست و گفت: در صورتی که در پخت نان از این افزودنی‌ها استفاده شود ما حتما برخورد می کنیم.

رحیمی تصریح کرد: مردم محترم استان نیز چنانچه با مواردی از این دست مواجه شدند و دیدند که افزودنی‌های غیرمجاز به نان اضافه می شود به ما سریع گزارش دهند تا برخورد لازم صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تنها افزودنی مجاز که به نان اضافه می شود همان آهن است که طی آن آرد مصرفی با اجازه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان با آهن غنی سازی می شود.

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه مردم تخلفات حوزه نان را می توانند به شماره ۱۲۴ اعلام کنند، شماره تلفن های ۳۸۲۲۰۹۰۲ و ۳۸۲۳۸۴۸۹ را نیز برای ارتباط بیشتر مردم با سازمان غله و بازرگانی استان اعلام کرد.

* صدور روزانه ۳۰۰۰ تن گندم از استان کرمانشاه به سایر استان های کشور

رحیمی اشاره ای نیز به میزان ذخیره گندم استان داشت و گفت: سال گذشته ۷۴۵ هزار تن گندم در استان کرمانشاه خریداری شد که مازاد بر تولید استان بود.

وی با بیان اینکه نیاز استان به سالانه حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار تن است گفت: مازاد گندم خریداری شده در استان برای تامین گندم مورد نیاز سایر استان‌ها توزیع می شود.

مدیرغله و بازرگانی منطقه ۹ کشور تصریح کرد: بر این اساس نیاز گندم مورد نیاز بسیاری از استان‌های مرکزی و جنوب غربی و جنوب شرقی کشور از طریق استان کرمانشاه تامین می شود.

وی اشاره ای نیز به امکانات و فعالیت های شرکت غله و خدمات بازرگانی استان داشت و گفت: امکانات این شرکت به دو بخش دولتی و خصوصی هم اکنون ۷ سیلوی ذخیره گندم دولتی و ۳۷ سیلوی ذخیره گندم خصوصی در این شرکت وجود دارد که گندم های خریداری شده از کشاورزان استان در آن ذخیر می‌شود.

رحیمی ظرفیت ذخیره سیلوهای بخش خصوصی را ۸۵۰ هزار تن و بخش دولتی را ۳۲۰ هزار تن دانست و از وجود ۸۰۰ هزار تن گندم ذخیره شده در استان خبر داد که به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی از صادرات روزانه ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تن گندم به سایر استان های کشور از استان کرمانشاه خبر داد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395، کدخبر: 3923400 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین