پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
میثم مالمیر، در آرایشگاه های زنانه جایی برای مردان وجود ندارد و شاید همین موضوع باعث شده تا نقش آرایش و زیبایی و صرف هزینه های آن در مدیریت کلان کشور کمرنگ شده و مورد بی توجهی واقع شود.
شعارسال: البته آرایشگاه های زنانه امروز نقش پررنگی در جامعه دارند و استقبال روزافزون بانوان برای استفاده از لوازم آرایشی و البته نرخ های بسیار بالایی که وجود دارد سبب شده تا حساسیت های قانونی و صنفی سختی بر روی آنها اعمال گردد.

به لحاظ ساختاری و عرف آرایشگاه های زنانه در ردیف صنوف اختصاصی بانوان محسوب می شوند، صنفی که روزانه بانوان زیادی در آن رفت و آمد می کنند.

قدمت آرایش و زیبایی بانوان طبق تحقیقات دانشمندان به ۴۵۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد و در همین رابطه اشیاء و لوازم آرایشی به جای مانده در تپه زاغه نزدیکی سقزآباد زنجان شاهد این مدعاست. اما در کشور ما آرایشگاه های زنانه تحولات خاصی را پشت سر گذاشته و ابتدا به صورت شغلی خانگی نمودار گشته است.

خدماتی که ابتدا بسیار ابتدایی بود رفته رفته با مجزا شدن آن در قالب واحدهای صنفی و قانونی به مکانی اختصاصی برای زیبایی بدل گشته است. ضمن اینکه هنوز هم آرایشگاه های فاقد جواز در خانه به بانوان خدمات می دهند اما به طور کلی نرخ خدمات آرایشی در آرایشگاه های زنانه بین ۱۰ تا ۸۰۰ هزارتومان است و البته به تازگی برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده صدور فاکتور برای مشتری الزامی شده است.

این درحالی است که آرایشگران همواره بالا بودن نرخ اجاره مغازه و گران بودن بوازم آرایشی را از دغدغه های خود می دانند و اظهار دارند بر خلاف نگاه مردم درآمد چشمگیری کسب نمی کنند.

در این گزارش برای اطلاع از وضعیت آرایشگاه های زنانه و جزییات بیشتر موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.

* آرایشگاه‌های بدون مجوز

زینت السادات احمدی شهروند خیابان مجاهد به خبرنگار مهر گفت: در شهر آرایشگاه ‌های زیادی وجود دارد که بدون اخذ مجوز کار می‌کنند که برخی از این آرایشگاه ها در منزل هستند و این گونه حق سایر آرایشگرهایی که مجوز دارند، پایمال می‌شود زیرا برای گرفتن جواز کسب و رعایت مقررات بهداشتی سختی زیادی کشیدیم و نباید در این خصوص تبعیض باشد.

* آرایشگری در قدیم شغل سختی نبود

رئیس اتحادیه آرایشگاه زنانه شهرقزوین به مهر گفت: حدود ۲۰ سال پیش شغل آرایشگری برای زنان به این حد دشوار نبود و به عنوان یک شغل خانگی محسوب می شد. یک آرایشگر در نزدیک ترین محل سکونت خویش به شغل آرایش گری می پرداخت و هم زمان به تمام امور منزل رسیدگی می کرد. اما اکنون با تغییر قوانین و رعایت امنیت برای مشاغل باید مکان آرایشگاه زنان کاملا مجزا و تجاری باشد و هدف بر این است با تلاش جمعی امنیت شغلی این صنف حفظ شود.

* ۱۵۰ آرایشگاه زنانه فاقد جواز در قزوین

مریم مرادیانها در خصوص وضعیت جواز کسب آرایشگاه های زنانه گفت: در حال حاضر تعداد ۵۰۰ آرایشگاه زنانه در شهر قزوین با جواز کسب فعالیت می کنند. با توجه به اینکه آرایشگاه های فاقد جواز در منزل فعالیت می کنند لذا آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد و معمولا با حکم قضایی باید وارد منزل شد. اما پیش بینی می شود حدود ۱۵۰ آرایشگاه زنانه فاقد جواز باشند.

* تهیه لیستی از غیرمجازها برای گرفتن حکم قضایی

وی افزود: پس از شناسایی آرایشگران فاقد جواز ابتدا لیستی از آنها تهیه شده و به اداره اماکن ارسال می شود سپس ماموران با گرفتن احکام قضایی برخورد قانونی را انجام می دهند و اتحادیه تنها می تواند یک برگ اخطاریه به افراد فاقد جواز تحویل دهد و ورود بدون حکم قضایی امکان پذیر نیست.

* تاتو، کاشت ناخن و مژه

مرادیانها با اشاره به تخصصی شدن حرفه آرایشگری بیان کرد: محدوده سنی افرادی که در آرایشگاه های زنانه مشغول به کارند بین ۱۸ تا ۵۰ سال است که معمولا افراد جوان توسط بانوان مجرب و قدیمی آموزش می دیدند اما امروز با وجود آموزشگاه های آرایش و پیرایش مدرک های متفاوتی ارائه می شود. قبلا تنها یک مدرک مبتدی کفایت می کرد اما اکنون مواردی همچون کاربر مواد، گریم، شنینون، آرایش و غیره نیز وجود دارد.

همچنین کاشت ناخن، مژه و تاتو منوط به دریافت مدرک فنی و حرفه ای آزاد است و برای آنها نرخ وجود دارد.

* حداکثر نرخ آرایش عروس ۸۰۰ هزارتومان

رئیس اتحادیه آرایشگاه های زنانه با بیان اینکه نرخ خدمات آرایش کاملا مجزا و تفکیک شده است اظهارداشت: آرایشگاه های زنانه در ۳ سطح درجه ۲، ۱ و ممتاز فعالیت می کنند و هرکدام نرخ مجزایی دارند که پایین ترین نرخ در آرایشگاه های زنانه اصلاح صورت است که قیمت آن ۱۰ هزارتومان به عنوان خدمات اولیه محسوب می شود. برای آرایش عروس کم ترین نرخ ۳۰۰ هزارتومان است و بالاترین نرخ ۸۰۰ هزارتومان که در حال حاضر بالاتر از این قیمت نرخی وجود ندارد.

وی در ادامه تصریح کرد: قیمت ها با توجه به اجاره مکان و مواد اولیه مصرفی محاسبه می شود. متاسفانه نرخ اجاره املاک بسیار افزایش یافته و همه بر این باورند که آرایشگر درآمد بسیار بالایی کسب می کند. از آنجایی که رهن املاک تجاری کاهش پیدا کرده لذا نرخ اجاره ها بیش از یک میلیون تومان است.

* دلیل ممنوعیت اپیلاسیون مشخص نشد

مرادیانها در رابطه با اپیلاسیون توضیح داد: موضوع اپیلاسیون در ردیف خدمات همیشگی آرایشگاه های زنانه بوده و هست اما به دلایل نامشخصی جلوی فعالیت آن گرفته شد. حتی از نظر بهداشتی هیچ مشکلی نداشت و سازمان بهداشت، تعزیرات و صنعت و معدن به طور مستمر بازدید می کردند. هنوز برای آرایشگران زن این سوال مطرح می شود که چرا این نوع خدمات ممنوعیت پیدا کرده است.

* ارائه فاکتور الزامی است

مرادیانها در خصوص نحوه اخذ مبالغ تاکید کرد: همه آرایشگران باید برای خدماتی که به مشتری ارائه می دهند فاکتور صادر کنند و به همه اعلام شده تا این موضوع رعایت شود. این موضوع در پایین نرخ نامه قید شده و دلیل آن هم تفکیک شدن قیمت هاست. با این اقدام برای مشتری هیچگونه جای شبهه باقی نمی ماند. البته اتحادیه آرایشگاه های زنانه با هدف حمایت از افراد کم درآمد با پایین تر از نرخ گرفتن هیچ مشکلی ندارد مشروط به اینکه در چهارچوب قانون فعالیت شود.

* تشکیل کمیسیون شکایت و دعوت از آرایشگر

وی ادامه داد: امسال حدود ۱۰ شکایت در خصوص قیمت های بیش از نرخ وجود داشت ضمن اینکه اگر آرایشگری بیش از نرخ دریافت کند قابل پیگیری است و با تشکیل کمیسیون شکایت آرایشگر را جهت ادای توضیح به اتحادیه دعوت می کنیم. همچنین در پایین نرخ نامه قید شده که هرگونه خدمات توافقی غیرقانونی است و همه باید طبق نرخ نامه با مردم تسویه حساب کنند.

* وضعیت لوازم آرایشی و بهداشتی

مرادیانها با اشاره به افزایش سطح آگاهی آرایشگران اذعان داشت: در حال حاضر وضعیت کالاهای قاچاق در آرایشگاه های زنانه صفر است و این هم به دلیل بالارفتن سطح آگاهی و اطلاعات بانوان آرایشگر است که محصولات اصل را از تقلبی تشخیص می دهند و مارک های مجاز را شناسایی می کنند.

این درحالی است که قیمت لوازم آرایشی افزایش پیدا کرده و شرایط را برای درآمد آنها دشوار ساخته است.

* برگزاری همایش برای آرایشگران

رئیس اتحادیه آرایشگاه زنانه شهر قزوین گفت: حق عضویت بانوان آرایشگر از ۷۰ هزارتومان تا ۲۶۰ هزارتومان متغیر است و در عوض اتحادیه برای بانوان آرایشگر همایش برگزار می کند و در این همایش ها شرکت های لوازم بهداشتی و آرایشی کالاهای خود را در معرض نمایش می گذارند البته ممکن است آموزش ها و تکنیک های جدیدی وجود داشته باشد که سعی می کنیم این موارد را به آرایشگران منتقل کنیم.

ثریا احمدیان نایب رئیس اتحادیه آرایشگاه های زنانه به خبرنگار مهر گفت: اکثر آرایشگران با خلاقیت خود و به صورت ابتکاری موهای مشتری را کوتاه می کنند حتی اگر مدلی غربی تقاضا شود قبل از اقدام بررسی می کنند که آیا مدل درخواستی مشتری را زیباتر می کند یا خیر. برخی مدل ها برگرفته از اسامی حیوانات و بیماری است که معلوم نیست از چه طریقی ابداع شده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین در خصوص وضعیت آرایشگاه های زنانه گفت: اجرای طرح ساماندهی و نظارت آرایشگاه های زنانه از ابتدای دی ماه در حال اجراست و در همین رابطه به منظور جلوگیری از هر گونه تخلف شامل گرانفروشی، تقلب، تداخل صنفی، فروش اقلام قاچاق و تاریخ گذشته نظارت های مستمری انجام می شود.

محمود احمدی گفت: آرایشگاه های زنانه از اهمیت بسیار بالایی برخودارند و بی توجهی به امور این آرایشگاه ها و نظارت ناکافی در این باره عواقب جبران ناپذیری در جامعه ایجاد می کند که همه دستگاه های مربوطه باید در این خصوص مساعدت کنند.

توجه و نظارت جدی در خصوص آرایشگاههای زنانه و کنترل مواد مصرفی و قیمت ها می تواند ضمن تنظیم بازار از سوء استفاده جلوگیری کرده و سلامت بانوان را نیز تضمین کند.

بدیهی است شهروندان نیز می توانند با دقت در انتخاب آرایشگرهای مجاز و متعهد در تضمین سلامت خود سهیم شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1395، کدخبر: 3923459 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شبنم
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
باید نظارت بیشتری بر آرایشگاه های زنانه انجام شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین