پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۲۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
استخر عینک یا مرداب عینک رشت یک آبگیر طبیعی است که در دل شهر رشت در بخش غربی در مسیر جاده رشت به فومن و در بلوار شهید افتخاری واقع گردیده است. تالاب عینک به طول 2630 متر و عرض متوسط 120 متر که قدمت محله های شلوغ اطراف آن به نیم قرن می رسد. این استخر از میدان شهدای گمنام تا فلکه یخ سازی امتداد دارد.

شعارسال: روبروی آن در ضلع شرقی جاده جنگلی وجود دارد که داخل آن یخجال طبیعی قدیمی شهر باران (یخ دان) وجود دارد. در داخل آن چشمه ای به نام آب چشمه چمارسرا که آب نوشیدنی دارد و مردم از آن استفاده می کنند قرار دارد رسیم. در وسط باغ جنگلی گودالی به عمق حدوداً 8 متر احداث شده که در قدیم بعد از بارش های زمستانی برف ها در رشت، از باغات اطراف جمع آوری و در داخل این گودال ذخیره می کردند و در فصل گرم تابستان مورد بهره برداری قرار می گرفت. این باغ در قدیم با نام باغ سالار معروف بوده است

آب استخر عینک رشت توسط چشمه های جوشان کف آبگیر تامین می شود استخر عینک رشت از گذشته های دور یکی از مراکز ماهیگیری در شهر رشت محسوب می شده و هنوز هم با وجود آلودگی های ناشی از ورود فاضلاب گاهی ماهی در آن یافت می شود.

دریاچه عینک به وسیله دو معبر ماشین رو که هر کدام 143 متر طول دارند به سه قسمت مجزا شامل : آبگیر شرقی، میانی و غربی تقسیم می گردد. این آبگیر ها به وسیله لوله سیمانی به هم متصل می شوند. عمق آبگیر ها متفاوت بوده و بین حداکثر چهار و حداقل 1.60 متر می باشد و دارای جریانی با جهت غربی و شرقی است.

ابعاد مرداب عینک ـ استخر عینک رشت در طول فصول سال و سال های مختلف با توجه به میزان بارندگی سالانه، فصلی و ماهانه متغیر می باشد. آبگیرهای موجود دارای عملکرد ذخیره سازی آب به منظور فعالیت های کشاورزی است که در وضع موجود کمابیش نقش خود را حفظ کرده است و در طول چند ساله اخیر به دلیل ساخت و سازهای بی رویه و تبدیل اراضی کشاورزی به مسکونی این نقش مورد تعرض قرار گرفته است.

با وجود توانهای بالقوه این آبگیر طبیعی بسیار زیبا برای تبدیل شدن به یک مرکز گردشگری ـ تفریحی در شهر رشت که می تواند کاربرد ملی و حتی فراملی داشته باشد در طول سالیان دراز از گذشته های دور هنوز برنامه مدونی برای تبدیل کردن این منطقه به یکی از قطب های گردشگری شمال ایران در دست نیست و با وجود انبوهی از طرح ها هنوز هیچکدام به مرحله اجرا نرسیده که دلایلش از این مجال خارج است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گردشگری ایران ، تاریخ انتشار خبر ، کدمطلب: ، www.makanbin.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین